ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הסוד של המטמון העתיק

שבוע הספר וצאתו-לאור של 'סוד המטמון העתיק', הספר החדש, הרביעי בסדרה של 'אלי וגולד קומיקס', הם הזדמנות טובה לשיחה עם אלי על קומיקס ותוכניות לעתיד

שער הספר החדש
שער הספר החדש

מזל ששבוע הספר בא זמן לא רב אחרי חג הפסח והאפיקומן. כך גם מי שלא הספיק לבקש לאפיקומן את הספר 'סוד המטמון העתיק' - יוכל למצוא אותו עתה - בכל חנויות הספרים.

הספר החדש, הרביעי בסדרה של 'אלי וגולד קומיקס' - הוא 'סוד המטמון העתיק'. העלילה המרתקת - כמיטב המסורת של 'אלי וגולד' - שזורה בפרקי היסטוריה וידע כללי בלי לפגוע בעלילה עצמה, כאשר רמת המתח, המסתורין וההומור נשמרים לכל אורך הספר.

הפעם מדובר בחבורת ילדים המוצאים כמה מגילות עתיקות, שמתגלים כחלקי יומנו של עקביה, הנלחם מול הצדוקים והרומאים. מתברר, כי מאבקים רבים בעבר דומים להפליא למה שקורה היום. כל זה מוגש בכלי מפואר והגשה מרהיבה.

לאלי אשד (גלובס, 17.5.05) המומחה הבלתי מעורער לקומיקסים יש רק מילים טובות:
האנשים שהפכו את הקומיקסים לאופנתיים בעולם החרדי הם שני האמנים המוכשרים ילידי שווייץ "אלי" ו"גולד". אפשר לומר שהם המלכים הבלתי מעורערים של עולם הקומיקס החרדי ונחשבים למובילי התחום מבחינה אמנותית ותוכנית.

אלי וגולד מפרסמים זה שנים סיפורים ארוכים בהמשכים במוסף הילדים של העיתון החרדי "משפחה", שמבוססים על תחקיר היסטורי של אלי ועל יכולת ציור של גולד, שנדירה מאוד בעולם החרדי ומבוססת על דוגמאות קלאסיות כמו "טינטין".

את דרכם בעולם הקומיקס החלו ב-1998 בסדרה "סיפורי הגולם מפראג", שאותה הם מחשיבים היום כבעלת איכות נמוכה יחסית ומתכננים ליצור אותה מחדש בעתיד. עם גבור ההצלחה של סיפוריהם בקרב קהל הילדים הם נקטו צעד חסר תקדים והדפיסו את סיפוריהם באלבומים על פי המודל הצרפתי-הבלגי המוכר להם מאירופה. אלבומים אלו היו לרבי מכר בשוק החרדי.

עד היום הוציאו השניים לאור שני אלבומים: "גלגוליה של מזוזה", סיפור על רקע רעידת האדמה בצפת ב-1837 ותחילת היישוב האשכנזי בירושלים; ו"סימן חיים", שמתאר מסעות משפחה יהודית שנמלטת מרוצח בסוף המאה ה-18 לאורך הונגריה, אוסטריה ואמריקה.

אלי וגולד משלימים כעת את "בין שתי טיפות" שמתרחש ב-1841 בעקבות עלילת הדם בדמשק, ומכניס אישים כמו מונטיפיורי ודמויות ידועות אחרות בעולם החרדי כמו הרב שמואל סלנט, לימים רבה של ירושלים.

סיפור נוסף שפורסם בהמשכים ומתוכנן כאלבום הוא "הכתר שניצל", סיפור היסטורי מאמצע המאה ה-19 שבו המלכה הבריטית נמצאת באירופה דווקא בזמן שעליה, שומו שמים, ללדת, ונוצרת סכנה שיורש העצר המיועד ייוולד על אדמה לא בריטית ולא יהיה זכאי למלוכה. כתמיד אפשר לסמוך רק על יהודי, במקרה זה השר מונטיפיורי, שיציל את המצב בחוכמתו.

אלי: "שני האלבומים שלנו הפכו לבסט סלרים בשוק החרדי. כל אחד מכר אלפי עותקים. זה נתן לגיטימציה לז'אנר הזה. תמיד היה קומיקס, גם לפנינו, אבל רובם היו בשחור לבן ובסגנון ציורי ברמה נמוכה. עבדנו קשה והראינו ששווה להשקיע כדי להביא לתוצאות. ועכשיו גם המתחרים שלנו משקיעים הרבה יותר".

* יש עליכם צנזורה?

"מועטה. נכון שאנחנו בפיקוח רבני הדוק ובודקים כל דבר שאנחנו עושים, אבל לרוב לא שומעים מהם הרבה חוץ ממקרים מיוחדים. בסיפור 'סימן חיים', למשל, הקפידו לדרוש תקינות פוליטית בתיאור של שחורים ולא להציגם בצורה שלילית וגזענית".

*איך אתם מסתדרים בלי להציג נשים?

"תתפלא. דווקא מותר להציג נשים, והן מופיעות מדי פעם בסיפורים. אבל כמובן יש לעשות זאת בזהירות וברגישות".

* נראה שאתם מושפעים מהאמן הבלגי הרג'ה.

"בגדול אנחנו מושפעים. בסיפור הבא שלנו יש גם השפעות מסדרת אסטריקס. שנינו מאוד ייחודיים, הוא בציור ואני בכתיבה ובתחקיר, ואין לנו כרגע מתחרים באיכות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד