י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

זעם על ממשלת ליטא: "הם מהתלים בנו!"

למרות החלטת ועדת המומחים שהקימה הממשלה כי העבודות יוקפאו עד לקביעת גבולות בית העלמין, נמשכות עבודות ההרס בבית הקברות העתיק

בית הקברות בוילנא. נמשכות עבודות ההרס
בית הקברות בוילנא. נמשכות עבודות ההרס

זעם רב ב'וועידת רבני אירופה' על ממשלת ליטא: למרות קביעותיהם החד משמעיות של חברי ועדת המומחים שהקימה הממשלה, נמשכות עבודות ההרס בשטח בית העלמין העתיק בוילנא.

כזכור, הקימה ממשלת ליטא ועדת מומחים בפרשת בית העלמין היהודי העתיק בוילנא. וועדה זו קבעה פה אחד כי כל העבודות בשטח בית העלמין יופסקו לאלתר, עד לבדיקת השטח לקביעת גבולות בית העלמין על ידי שני מומחים; המהנדס הישראלי מר אריה קליין והארכיאולוג גינטאלטאס זביאלה מליטא, בפיקוח "ועידת רבני אירופה" והוועדה לשימור בתי העלמין באירופה.

הבדיקה תיעשה באמצעות גלי רדאר. במקביל דרשו המומחים מממשלת ליטא לאתר את השטח אליו הושלך העפר שנחפר עד כה בשטח ולאפשר את בדיקתו.

כזכור, בעקבות הסערה הבינלאומית שהתעוררה עקב חילול בית העלמין, הקימה ממשלת ליטא ועדת עבודה שהמליצה על הקמת וועדת מומחים שתקבע כיצד לנהוג. בוועדת המומחים שהוקמה ומומנה על ידי הממשלה חברים הרה"ג רבי אלייקים שלזינגר והרה"ג אהרן דוד דונר, נציגי הוועד להצלת בתי העלמין באירופה; נציג ועידת רבני אירופה, הרה"ג רבי יונתן נחום (יונתן) גוטנטאג; ההיסטוריון הפרופ' בוריס חיימוביץ מהאוניברסיטה העברית; היסטוריונים יהודים מארה"ב ומהנדסים וארכיאולוגים מישראל ומליטא. וועדה זו הגישה את מסקנותיה לממשלת ליטא.

הגרנ"נ גוטנטאג אמר כי הסיבה שהוועדה החליטה לערוך בדיקה זו היא משום שבמהלך ישיבותיה של הוועדה והיציאה לשטח נתגלעו חילוקי דעות על גבולות בית העלמין הנקבעות כעת רק על ידי מפות, שכן השטח כולו כוסה בעפר, בדשא, ריצוף ובמבנים. בפני הוועדה הוצגו מפות שונות.

"בפועל הם ממשיכים את העבודות ופשוט מהתלים בנו ובעולם היהודי כולו. אספו אותנו מכל העולם. ישבנו שעות. יצאנו לשטח. הנושא הוא מדי רציני בכדי שממשלה החברה באיחוד האירופי תתייחס כך לוועדה מטעמה. אנו דורשים יישום מסקנות הוועדה לאלתר", אמרו חברי הוועדה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד