כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

בנקים עליך ישראל

בשנתיים האחרונות נפתחו 13 סניפים של הבנקים הגדולים בישראל בריכוזים חרדיים. בכוונת הבנקים לפתוח סניפים נוספים בעתיד. מי הבנק המוביל?

בטקס חנוכת סניף בנק הפועלים באלעד לפני כשבוע
בטקס חנוכת סניף בנק הפועלים באלעד לפני כשבוע



13 סניפים של הבנקים הגדולים בישראל נפתחו בשנתיים האחרונות בריכוזים חרדיים. כך עולה מבדיקת 'מרכז העניינים'. זהו הנתון המלמד יותר מכל על התחרות בשוק הפיננסים במגזר החרדי.

הבנקים משקיעים את מיטב כספם לא רק במסעי פרסום נרחבים, אלא בעיקר בשיפור השירות והנגישות למגזר החרדי באמצעות סניפים ייעודיים.

זו תחרות שלא החלה היום. הסניפים שמוקמים עתה הם פרי תוכניות העבר, משום שהקמת סניף דורשת תכנון מוקדם של שנתיים לפחות. במקביל, קיימות תוכניות של הבנקים לפתוח עוד סניפים נוספים בריכוזים החרדיים.

השירות העתידי של הבנקים כולל בתוכו מרכיבים נוספים, כמו ניהול תיקי השקעות, קופות גמל, תוכניות פנסיוניות, ועוד. מטרת הבנקים כיום היא לגייס את מאגר הלקוחות הגבוה ביותר ולהתמודד על "הכסף החרדי".

'מרכז העניינים' יצא לבדוק את כל הבנקים, גדולים כקטנים, הפעילים במגזר החרדי, וחושף את ההתפתחות הבלתי תיאמן של מערכת הבנקאות הייעודית למגזר החרדי בשנתיים האחרונות.

1. בנק פאג"י


מס' סניפים בריכוזים החרדיים: 19 סניפים (כולל שלוחות).

סניפים שנפתחו בשנתיים האחרונות: 6 סניפים.

תוכניות לסניפים חדשים: שתי שלוחות חדשות ברובע ז' באשדוד ובשכונת ברכפלד במודיעין עילית.

מאפייני הסניף החרדי: "הצוות כולו הינו דתי וחרדי ומקפיד על כל כללי הצניעות המתבקשים. הבנה מעמיקה של הבנק לצרכיו המיוחדים של המגזר. תובנה עמוקה לגבי מוסדות התורה והכרה אישית של ראשי ומנהלי המוסדות".

משרד הפרסום: 'אפיקים'

ועוד מילה אחת: הבנק החרדי, שבמשך שנים היה הבנק היחיד, נאבק בשנתיים האחרונות בתחרות האדירה שהתפתחה במגזר החרדי בתחום הבנקאות, ולאחרונה יצא בתהליך מיתוג מחדש תחת הסיסמא "בדיוק בשבילך".

2. בנק מזרחי טפחות


מס' סניפים בריכוזים חרדיים: 8 סניפים מובהקים.

סניפים שנפתחו בשנתיים האחרונות: לא נפתחו.

תוכניות לסניפים חדשים: אין תוכניות.

מאפייני הסניף החרדי: "צוות שומר תורה ומצוות, נראות תואמת בסניפים, התאמת השירותים השונים לצרכי המגזר - הלוואות חתונה, משכנתא גמישה המאפשרת להתמודד עם השאת מספר ילדים, הלוואות ללא ריבית וכדומה".

משרד הפרסום: 'טריו'

ועוד מילה אחת: מהלך האיחוד של שני הבנקים, מזרחי וטפחות, ניפח משמעותית את נפח הפעילות של הבנק, כתוצאה מפעילות גבוהה מתחום המשכנתאות במגזר החרדי. בנק מזרחי במשך שנים רבות לא נקט בפעולות אקטיביות. עם עליית רמת התחרות בשוק במגזר, החל גם מזרחי טפחות לפעול במגזר באמצעות מסעי פרסום נרחבים ושיפור השירותים ללקוח החרדי.

3. בנק הפועלים


מס' סניפים בריכוזים החרדיים: 5 סניפים מובהקים ועוד 30 סניפים מעורבים.

סניפים שנפתחו בשנתיים האחרונות: 2 סניפים באלעד וברמת בית שמש.

תוכניות לסניפים חדשים: לא נמסר.

מאפייני הסניף החרדי: " הבנק עושה הכול כדי שהלקוח החרדי יחוש בנוח ויקבל את השירות בהתאם לאורח החיים שלו".

משרד הפרסום: 'גל אורן BSD'

ועוד מילה אחת: העוצמה הכלכלית של הבנק הגדול במדינה עם 251 סניפים – לא מוטלת בספק. פועלים היה הבנק שהתחיל את המגמה במאבק על נתח השוק במגזר החרדי. בבנק מדגישים כי במהלך השנים היו מיזוגים שונים במערכת הבנקאות בישראל, ובעקבות זאת הופעלו סניפים שונים שמוקמו בשכונות חרדיות כסניפי בנק הפועלים. עוד אומרים כי כל סניפי הבנקים משרתים גם לקוחות חרדיים.

4. בנק מרכנתיל דיסקונט


מס' סניפים בריכוזים חרדיים: 5 סניפים מובהקים וסניפים נוספים מעורבים.

סניפים שנפתחו בשנתיים האחרונות: 2 סניפים.

תוכניות לסניפים חדשים: עד סוף השנה עוד 3-4 סניפים בריכוזים חרדיים. הבנק בוחן הקמת סניפים במיקומים רבים נוספים.

מאפייני הסניף החרדי: "הסניפים פתוחים בליל שישי עד שעה 9:00 בערב. בסניפים אלו מוצעות הצעות מיוחדות לאברכים ולמוסדות במגזר החרדי. בסניפי מרכנתיל קיימת רגישות והקפדה רבה לנושא הדיסקרטיות הבנקאית של כל לקוח - גדול כקטן. הבנק משתדל ליצור סביבה שהלקוח החרדי ירגיש בה בבית, כגון הצבת ספרייה תורנית".

משרד הפרסום: 'בולטון פוטנציאל'

ועוד מילה אחת: מאז כניסתו של יעקב טננבאום לתפקיד מנכ"ל הבנק החלו הבנק בהפניית משאבים רבים למגזר החרדי. כפי שדווח ב'מרכז העניינים', המטרה היא להפוך את 'מרכנתיל' לבנק החרדי של דיסקונט, כמו פאג"י של הבנק הבינלאומי. יודעי דבר מספרים כי המנכ"ל בכבודו ובעצמו יוזם פגישות עם בכירים וראשי מוסדות וארגונים במגזר החרדי במטרה לשכנעם לעבור למרכנתיל.

5. בנק לאומי


מס' סניפים בריכוזים חרדיים: 4 סניפים מובהקים וסניפים רבים מעורבים.

סניפים שנפתחו בשנתיים האחרונות: לא נפתחו. הבנק מבצע מחקר עומק בנושא.

תוכניות לסניפים חדשים: 2-3 סניפים חדשים, אחד מהם ברמת בית-שמש.

מאפייני הסניף החרדי: "הסניפים הממוקמים בסמוך לריכוזי אוכלוסייה חרדית מתאפיינים בשילוט מיוחד המותאם לצרכי הציבור החרדי, לבוש צנוע במידת הצורך, עובדים שומרי מצוות וכד'. כל סניפי לאומי מחזיקים בהיתר עיסקה כמתחייב".

משרד הפרסום: 'מקאן אריקסון'

ועוד מילה אחת: במשך שנים רבות בנק לאומי היה נתון לחרם מצד הקהילה החרדית, זאת לאור שותפות עם חברה שביצעה חיטוטי שכבי. בשנה האחרונה פג החרם, ולאומי מחליט גם הוא להיכנס בעוצמה רבה לשוק החרדי. בבנק אומרים כי הבנק שידרג במהלך השנה האחרונה את פעילותו בקרב המגזר החרדי, בחסויות לאירועים, במבצעים ופעילות פרסומית, בקידום מכירות והתאמת סניפי הבנק ללקוחות החרדיים, והבנק מתכוון להמשיך במגמת עיבוי הפעילות בקרב מגזר זה גם במהלך השנה הנוכחית ובשנים הבאות.

6. בנק אגוד


מס' סניפים בריכוזים חרדיים: 3 סניפים מובהקים, סניפים נוספים מעורבים.

סניפים שנפתחו בשנתיים האחרונות: 3 סניפים.

תוכניות לסניפים חדשים: בקרוב יפתל סניף בבני-ברק במרכז רימונים.

מאפייני הסניף החרדי: "האנשים המפעילים את הסניפים הם אמונים לשרות מתאים על פי צרכי קהל המשתמשים. בנוסף, שירותים ייעודיים, הכוללים שרותי מתן משכנתאות, יעוץ פנסיוני, אשראי, מט"ח והשקעות ותוכניות מיוחדות המותאמות לצרכי לקוחות המגזר. כמו כן יש התאמה ברמת תכני השילוט והפרסום בסניף ובמבצעי מתנות".

משרד הפרסום: 'מגזרים'

ועוד מילה אחת: בנק אגוד ממצב את עצמו במגזר הכללי כבנק השני המועדף על כל אחד. במגזר החרדי היומרה היא גבוהה יותר, והמטרה היא להיות הבנק הראשון במגזר החרדי. במשך תקופה ארוכה בנק אגוד היה הבנק היחיד בישוב אלעד, והוא זכה בעקבות כך לנתח שוק גבוה בקרב תושבי העיר. עתה מנסה הבנק להיכנס לתוך פלח השוק המרכזי של המגזר בסניפים בירושלים ובבני ברק.

7. בנק ירושלים


מס' סניפים בריכוזים חרדיים: 3 סניפים מובהקים.

סניפים שנפתחו בשנתיים האחרונות: לא נפתחו. הבנק ריכז את מאמציו בייעול הסניפים והשירות.
תוכניות לסניפים חדשים: יש תוכניות לסניפים חדשים.

מאפייני הסניף החרדי: "הצוות ברובו חרדי, החומר השיווקי (כגון הברושורים) הינם מותאמים למגזר, בשפה מתאימה וכדו'. המתנות המחולקות ללקוחות אף הן מותאמות למגזר".

משרד הפרסום: 'מותג בפרסום'

ועוד מילה אחת: לבנק ירושלים יש עמדת כוח חזקה מאד, והיא נתח השוק שלו בתחום המשכנתאות. הבנק מלווה פרויקטים רבים וגדולים למגזר החרדי. כיום מנסה הבנק לגייס אליו את הלקוחות גם לחשבונות העו"ש ובעיקר לתחום ההלוואות וההשקעות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד