י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"חוק השבת נותן גושפנקא לחילול שבת"

בפורום העסקי של 'פורום המנהלים' ניסו למצוא פתרונות לחילול השבת במשק, אבל עד מהרה זה הפך לויכוח חריף בין הרב רוזן ממכון 'צומת' לנציגי הציבור החרדי על חוק השבת של אורלב

הרב רוזן בדיון בפורום העסקי. צילום: מאיר הלטובסקי
הרב רוזן בדיון בפורום העסקי. צילום: מאיר הלטובסקי



במהלך דיון פנימי של הפורום העסקי ב'פורום המנהלים' של עיתון 'המודיע' התפתח ויכוח נוקב בין נציגי הציבור החרדי, ובהם יו"ר ועדת הרבנים לענייני השבת, הרב יצחק גולדקנופף וח"כ שמואל הלפרט, לבין הרב ישראל רוזן, ראש מוכן 'צומת'.

בפורום העסקי השתתפו אנשי עסקים חרדים, כמו שלמה נס, משה רייך, יקי רייסנר, יעקב הלפרין, דובי גולדפריינד מנכ"ל בנק פאג"י ועוד.

נושא הדיון היה ההידרדרות החמורה בנושא שמירת השבת בעסקים בישראל. רו"ח שלמה נס, יו"ר 'פורום המנהלים', הציג נתונים כי כ-20% מהעסקים בישראל פתוחים בשבת. לדבריו, "אנחנו כמדינת יהודים לא יכולים לאפשר את זה".

הרב יצחק גולדקנופף נטל את רשות הדיבור וגילה כי "הרבנים לא יוצאים בחרם על כל מי שמפעיל עסקים בשבת. בהלכה לא נפסק שמי שמחלל שבת אסור לקנות אצלו בחול. מצד שני, אם אנחנו רוצים לחזק את אלה ששומרי שבת, אלה שפותחים בשבת מחלישים את אלה שסוגרים בשבת".

גולדקנופף התייחס לגן החיות התנ"כי בירושלים, המחלל שבת, ועל האפשרות להחרים אותו. לדבריו, עד עתה לא יצא חרם מפני ש"אנחנו חוששים - האם כל הציבור ילך איתנו או לא?".

בתגובה, תקף הרב ישראל רוזן את חוסר שיתוף הפעולה בין המגזר החרדי למגזר הדתי-לאומי בנושא שמירת השבת. "לפני שנתיים התקיים כנס למען השבת, אבל הדירו שם את רגלי הציבור הדתי-לאומי. זה גול עצמי. חבל. היה אפשר לעשות הרבה דברים ביחד".

עוד אמר הרב רוזן כי חברי הכנסת החרדיים לא עושים מספיק כדי לאכוף את חוק שעות העבודה והמנוחה. "כאשר אלי ישי התמנה לשר התמ"ת פניתי אליו כמה פעמים בנושא אכיפת החוק, ואפילו לא נעניתי", גילה הרב רוזן, "היה אפשר באמצעים מנהליים קצת לאכוף".

לאחרונה הגיש ח"כ זבולון אורלב (המפד"ל) הצעת חוק לקביעת שני ימי חופש בשבוע והתרת התחבורה הציבורית בשבת למקומות בילוי. "מיד כשהחוק הוגש היתה התנפלות המונית, גם מצד הציבור הדתי-לאומי, ומיד ש"ס אמרה בשום אופן", מחה הרב רוזן.

ח"כ שמואל הלפרט נטל את המיקרופון לאחר מכן ואמר כי "החוק של אורלב בא לתת גושפנקא רשמית על הרבה דברים שמותר לחלל שבת. הוא נותן גושפנקא לתחבורה ציבורית בשבת לנסוע לכל מיני אתרים, פירוש הדבר שהחוק מאפשר לחלל שבת. אנחנו יכולים לתת יד לכזה דבר? למישהו יש אפוטרופסות לכזה דבר? אישור לחילול שבת המוני? מכאן ועד להפעלה מלאה של תחבורה ציבורית בשבת זה ענין של כמה חודשים".

הרב רוזן ניסה להגיב על הדברים וטען כי בחוק נאמר במפורש כי אסור בשבת תחבורה ציבורית. ואילו בחלק השני של החוק נכתב כי לרשויות מקומיות מותר להפעיל מוניות עד 12 מקומות".

"מוטי זיסר למד בדרך הקשה"


במהלך הדיון עלה שמו של איש העסקים מוטי זיסר, עד לא מכבר הבעלים של קניון 'ארנה' שחילל שבת בפרהסיה. נציג עיתון 'המודיע', העיתונאי שי רוזן, האשים את זיסר כי הוא זה שעומד מאחורי הצעת החוק של אורלב.

הרב גולנקנופף התייחס לנושא ואמר כי "מר זיסר הופיע בפני הועדה מספר פעמים ונתן הבטחות, ולצערי זה לא מומש. אם הוא היה רוצה הוא היה מונע את חילול השבת ב'ארנה'. חילול השבת ב'ארנה' זה משהו לא היה כמוהו באף אזור, והוא יכול היה למנוע את זה. זה היה עולה לו כסף פחות מההפסדים שהוא צבר במשך שנים. הוא למד את זה בדרך הקשה וחבל".

ב'שניב' מאשימים את רשת 'אלף'


בדיון נכחו גם ראשי חברת הנייר 'שניב', שזכו להכשר מועדת הרבנים על כך שאינם מחללים שבת. 'שניב' משווקת בשלב זה ברשתות 'שפע שוק' ו'ברכל', אך אין לה דריסת רגל ברשת 'אלף'.

שי ברנט, מנהל השיווק של החברה, נטל את רשות הדיבור והחליט לתקוף את רשת 'אלף' שאינה משווקת על מדפיה את מוצרי 'שניב'. "יש רשת חרדית אחת שברגל גסה לא משתתפת איתנו עם המהלך של שמירת השבת, רשת 'אלף'. באופן חמור היא מחרימה את מוצרי 'שניב' ולמרות שהועדה למען השבת פנתה לציבור הם לא מוכנים לשתף פעולה", טען ברנט.

"משפחות שלמות יוצאות מהמצוקה"


מר דוד ברוך, מנכ"ל בנק ירושלים, נשא דברים ביום הראשון והתמקד בעליה באיכות כח האדם במגזר החרדי. "פתיחת מכללות ובתי ספר ייעודים המקנים השכלה ומקצוע ההעלתה את רמת מעורבותם של אנשי מקצוע חרדים בעולם העסקים. כיום ניתן למצוא יותר ויותר מכללות המייעדות מסלולים לחרדים במקצועות כגון עריכת דין, מנהל עסקים, ייעוץ השקעות ועוד שבוגריהם ממצים את כישוריהם ומשתלבים בכח העבודה".

"ההתמקצעות החרדית, כחלק ממגמת רווחה במגזר, איפשרה היצע רחב של שירותים לציבור באמצעות עובדים מהמגזר". מנכ"ל הבנק מוסיף כי לפיכך, לאדם חרדי אין מניעה כיום למצוא מקור פרנסה במקצוע אותו רכש, ללא פגיעה באורח חייו בתוך סביבה חרדית. תהליך זה מאפשר למשפחות שלמות לצאת ממצוקת פרנסה ובאופן טבעי מסייע לעליה ברמת החיים.

"כבנק המלווה את המגזר בתהליכים ומגמות כבר עשור שני", מדגיש מר ברוך מנסיונו, "ישנה עלייה מתמדת באיכות כח העבודה החרדי המאייש גופים גדולים ולכן יכולים הם להעניק ללקוחותיו החרדים את השירות המתאים להם. המגמה היא חיובית הן למעסיקים והן לציבור, אינה פוגעת בצביון החרדי ותורמת למתן שירותים מקצועיים".

אשר לבנק, מסביר דוד ברוך, "לבנק ניסיון עשיר בפעילות בנקאית מול המגזר החרדי בתחום המשכנתאות ומגוון רחב של מוצרי חיסכון. כמו"כ הוא מלווה פרוייקטים לבניה של המגזר החרדי, הבנק ליוה את הציבור בכל השינויים שעברו עליו כמו ביטול המענקים וההטבות בתחום הדיור וצמצום הקצבאות. בנק ירושלים מעמיד לרשות הציבור החרדי מוצרים יעודיים לאוכלוסיה החרדית ומפעיל שני סניפים גדולים הממוקמים בלב אזורי המגורים החרדיים. בסניפים מועסקים אנשי הבנק בתחום ניירות ערך, משכנתאות, פעילויות מט"ח וחסכונות, המגיעים מתוך הציבור עצמו, עובדה המחזקת את הרושם כי הציבור החרדי התמקצע בתחומים רבים והוא מתפרנס מעבודה בהם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד