י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ליטא: יוצאים לרחובות במאבק נגד חילול הקברים

ממשלת ליטא מצפצפת על כולם וממשיכה להרוס את בית העלמין העתיק בוילנא. בחרבי העולם החלו התארגנויות להפגנות ועצרות מול מוסדות בינלאומיים בהם חברה ליטא

עצאת המחאה בבריסל
עצאת המחאה בבריסל

ברחבי העולם החלו בסוף השבוע התארגנויות לעצרות תפילה ומחאה נגד ממשלת ליטא על המשך חילול בית העלמין העתיק בוילנא.

העצרת הראשונה נערכה בבריסל, כאשר מאות מיהודי אירופה בראשות רבנים ואישי ציבור מאנטוורפן ערכו עצרת תפילה ומחאה מול משרדי האיחוד האירופי. המפגינים הציבו שלטי מחאה נגד חילול בית העלמין העתיק והפרת הזכויות האנושיות וההתחייבויות של ממשלת ליטא. מאות המפגינים אמרו בכאב רב סליחות ופרקי תהילים ובפני הנאספים ונציגי כלי התקשורת נשאו דברים הרבנים בגנות הוואנדליזם הנוראי המסעיר את יהדות העולם כולו. עשרות צוותי שידור ועיתונאים גילו התעניינות רבה בעצרת והמחאה קיבלה ביטוי נרחב בכלי התקשורת באירופה ובמיוחד ובליטא.

באותה שעה נועדו במשרדי האיחוד נציגי "הוועד להצלת בתי העלמין באירופה" ו"ועידת רבני אירופה" עם נציגי ממשלת ליטא באיחוד האירופי. בפגישה השתתפו חברי הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה"; רבי יונתן נחום גוטנטאג, רבה של קהילת "וויטפילד" במנצ'סטר. נציג "ועידת רבני אירופה" באיחוד האירופי ורבה של בריסל, רבי אברהם גיגי והממונה על קשרי החוץ ב"ועידת רבני אירופה", הר"ר פיליפ כרמל. נציגי "הוועד להצלת בתי העלמין באירופה"; רבי הערשיל גלוק, רב ביהכ"נ "וולפרוד" בלונדון. רבי אברהם גינזברג והר"ר אלימלך בינדיגר. יו"ר "הוועד להצלת בתי עלמין באירופה", הגאון רבי אליקים שלזינגר ונציגי הקהילה היהודית בוילנא נועדו אף הם באותה שעה עם נציגי ממשלת ליטא בשטח בית העלמין המחולל בוילנא ובמשרדי העירייה.

הגר"י גוטנטאג אמר בפגישה כי נוכחות הרבנים מכל אירופה בפגישה זו והתגייסות נציגי ממשלות בריטניה, ארה"ב, גרמניה ומדינות רבות אחרות נגד החפירות הם ביטוי לחשיבות הרבה שמייחסים כל בני אנוש ובמיוחד בני הדת היהודית לשוכני העפר. הגר"י גוטנטאג שהיה חבר בוועדת המומחים שהקימה ממשלת ליטא לפני כמה חודשים אמר לנציג הליטאי כי הוא אינו מבין כיצד ממשלה החברה במוסדות בינלאומיים והמקבלת הכרה במוסדות האיחוד האירופי בזה גם לוועדה שהקימה ואינה מתחשבת בדעת כל המומחים שהיא עצמה הביאה למקום כדי לשמוע את חוות דעתם. למרות קביעותיהם החד משמעיות של וועדת המומחים שהקימה הממשלה נמשכות במלוא עוזן עבודות ההרס בשטח בית העלמין העתיק בוילנא.

נציג ממשלת ליטא באיחוד האירופי אמר למשתתפי הפגישה כי הוא מבין לליבם של יהודי העולם נוכח הרס בית העלמין הקדוש וכי הוא מאמין בזכותם האנושית ובחשיבות בית העלמין גם מבחינה היסטורית. "אני עצמי בן לאם שגדלה בביתם של יהודים ואני חש חובה לסייע בהעברת המסר לממשלתי".

כזכור, בעקבות הסערה הבינלאומית שהתעוררה עקב חילול ביה"ע הקימה ממשלת ליטא ועדת עבודה שהמליצה על הקמת וועדת מומחים שתקבע כיצד לנהוג. בוועדת המומחים שהוקמה ומומנה ע"י הממשלה חברים; הרה"ג רבי אלייקים שלזינגר והרה"ג אהרן דוד דונר, נציגי הוועד להצלת בתי העלמין באירופה. נציג "ועידת רבני אירופה", הרה"ג רבי יונתן נחום (יונתן) גוטנטאג. ההיסטוריון, הפרופ' בוריס חיימוביץ מהאוניברסיטה העברית. היסטוריונים יהודים מארה"ב ומהנדסים וארכיאולוגים מישראל ומליטא. וועדה זו קבעה פה אחד כי כל העבודות בשטח בית העלמין יופסקו לאלתר עד לבדיקת השטח לקביעת גבולות בית העלמין על ידי שני מומחים; המהנדס הישראלי מר אריה קליין והארכיאולוג גינטאלטאס זביאלה מליטא בפיקוח "ועידת רבני אירופה" והוועדה לשימור בתי העלמין באירופה. הבדיקה תיעשה באמצעות גלי רדאר. במקביל דרשו המומחים מממשלת ליטא לאתר את השטח לשם הושלך העפר שנחפר עד כה בשטח ולאפשר את בדיקתו.

הגרנ"נ גוטנטאג אמר כי הסיבה שהוועדה החליטה לערוך בדיקה זו היא משום שבמהלך ישיבותיה של הוועדה והיציאה לשטח נתגלעו חילוקי דעות על גבולות בית העלמין הנקבעות כעת רק ע"י מפות שכן השטח כולו כוסה על ידי המשטר הקומוניסטי בעפר, בדשא, בריצוף ובמבנים ובפני הוועדה הוצגו מפות שונות. "בפועל הם ממשיכים את העבודות ופשוט מהתלים בנו ובעולם היהודי כולו. אספו אותנו מכל העולם. ישבנו שעות. יצאנו לשטח. הנושא הוא מידי רציני בכדי שממשלה החברה באיחוד האירופי תתייחס כך לוועדה מטעמה. אנו דורשים יישום מסקנות הוועדה לאלתר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד