ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

מדוע חילונים מעדיפים דווקא חינוך חרדי?

ממצאיו של מחקר חדש עשויים לערער מעט מן המוסכמות הרווחות כלפי הצלחת מערכת החינוך החרדי בקרב משפחות לא דתיות. חשבתם שהם שולחים בגלל ארוחה חמה ויום לימודים ארוך? טעיתם!

ילדים  בתלמוד תורה
ילדים בתלמוד תורה

ממצאיו של מחקר חדש, שנערך לאחרונה על ידי ד"ר גבריאל בן דוד, עשויים לערער מעט מן המוסכמות הרווחות כלפי הצלחת מערכת החינוך החרדי בקרב משפחות לא דתיות.

מטרתו של המחקר הייתה לבדוק את מניעיהם של הורים לא דתיים, בבחירת מוסד לימודים דתי או חרדי עבור ילדיהם. תופעה זו נמצאת מזה מספר שנים במגמת עליה, והיא מדירה שינה מעיניהם של רבים בציבור החילוני.

ההנחה הרווחת הייתה, שהשיקול המרכזי של ההורים הוא כלכלי, וכי באמצעות יום לימודים ארוך, ארוחה חמה ושכר לימוד נמוך מצליחים החרדים למשוך למוסדותיהם תלמידים לא דתיים.

ממצאיו של מחקר זה, סותרים לחלוטין את הטענה הזו ומוכיחים באופן ברור שהשיקול הכלכלי נמצא במקום הנמוך ביותר בין מכלול השיקולים, כשבמקום הראשון נמצאים המניעים הרגשיים-ערכיים עם 52.7% ובמקום השני שיקולים פדגוגיים עם 32%, כשהמניע הכלכלי זוכה אך ורק ל-15.3%.

המחקר שנערך הוא מחקר איכותני שהתמקד בקבוצה של 13 הורים חילוניים במערב הנגב ששלחו את ילדיהם למעון חרדי של רשת "נאות מרגלית".

כל ההורים השיבו על שאלון מפורט והשתתפו בראיון עומק שנועד לברר היטב את מערך שיקוליהם בבחירת המוסד.

כאמור, המחקר מגלה כיצד השיקולים של הקניית ערכי היהדות וידע בסיסי בתורה ובמצוות עמדו בבסיס ההחלטה של הורים חילוניים להעדיף מסגרת דתית לילדיהם הקטנים. יתכן שעבור רבים מאיתנו אין חדש בממצאים אלו, אבל תמיד טוב יותר לקבל בסיס מחקרי עובדתי לדברים מעין אלו.

קישורים:
המחקר המלא:
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד