כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

הסכמה בין הרבנות והסתדרות הרופאים על תרומת איברים

לפי ההסכמה, הרבנות תוותר שרב יפקח על הליך קביעת מוות מוחי ומסתפקת רק בקביעה של רופא, שילמד את חוקי ההלכה. ראש הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית: "אני לא מנהל את הישיבות של הרבנים, שהרבנים לא ינהלו את בתי-החולים"

מי יחליט מהו מוות?
מי יחליט מהו מוות?

בפעם הראשונה מסתמנת הסכמה של הרבנות הראשית לתרומת איברים מאנשים מתים בתנאים מסוימים. על-פי הפשרה המתגבשת עם ההסתדרות הרפואית, מסכימה הרבנות לוותר על כך שרב ייפקח על הליך קביעת המוות המוחי של אדם, ומסתפקת בקביעה הרפואית של רופא, שילמד את כללי ההלכה בעניין. כך דווח בגל"צ.

חבר-הכנסת אברהם רביץ מיהדות התורה, לא נשמע כל-כך מרוצה מההסכם. בראיון לגלי צה"ל, הבהיר רביץ כי רופא עדיין רק בנאדם: "לרופאים אמנם יש מעמד עדיף לקבוע מהם חיים - אך לא מה זה מוות. מתי זה מוות זו שאלה פילוסופית ולטעמי הלכתית".

לדבריו, אם הפשרה בין הרבנות להסתדרות הרפואית תעוגן בחוק ותטופל גם מבחינת ענישה, כמו בכל חוק, אז הרעיון מקובל.

אולם, ראש הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, פרופסור אבינועם רכס, מתנגד לשליטה של הרבנות בהחלטות הרופאים והביע התנגדות לדברי רביץ: "כפי שאני לא מנהל את הישיבות של הרבנים, הרבנים לא ינהלו את בתי-החולים". בנימה צינית הוא קובע: "הרי הרופאים לא גונבים את האיברים כדי למכור אותם בשוק השחור, אז שרביץ לא יאשים אותנו ושלא ישווה אותנו לנגרים וסנדלרים".

במרכז הלאומי להשתלות בתל-אביב מעריכים כי ההסכמה עם הרבנות תביא לגידול משמעותי במספר המוכנים לתרום איברים, בעיקר במגזר הדתי, שם הנכונות כיום נמוכה מאוד, בגלל סיבות הלכתיות.

קישורים:
מקור הידיעה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד