ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

אלי ישי: רוצים לבטל את מטבע 5 אגורות? חכו!

בנק ישראל רוצה לבטל את מטבע 5 אגורות, כי השימוש במטבע נמוך והוצאות הייצור שלו - 16 אגורות. אבל אלי ישי מעכב את הדיון בממשלה בטענה שהדבר יגרום לדינמיקה של העלאת מחירים

על פי הניסיון. אלי ישי
על פי הניסיון. אלי ישי

ביטול מטבע 5 אגורות מתעכב: שר התמ"ת, אלי ישי, פנה לראש הממשלה, אהוד אולמרט, שר האוצר, רוני בר און, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ומזכיר הממשלה, עובד יחזקאל, לדחות את הדיון בממשלה בהצעת בנק ישראל לבטל את המטבע, בטענה כי הדבר יגרום לדינמיקה של העלאת מחירים. לפי שעה נדחה הדיון בממשלה בנושא, עד שצוות של משרד התמ"ת ונציגי ארגוני הצרכנים יבחן את הנושא ויגיש מסקנותיו. על כך מדווח אתר 'גלובס'.

הצוות אמור לסיים את עבודתו מחר (ב').

לטענת ישי, העלות הכרוכה בביטול המטבע, שתביא לחיסכון של כשני מיליון שקלים, עלולה לעגל מחירים כלפי מטה או מעלה. במכתב שהעביר לבנק ישראל לפני כחודש כותב ישי: "הרי על פי הניסיון, בעלי עסקים יטו תמיד לעגל מחירים כלפי מעלה ואין למנגנוני האכיפה הקיימים כדי להבטיח סחר הוגן".

לפני כחודש, פנה בנק ישראל לממשלה בבקשה לקבל את אישורה לביטול המטבע, בטענה כי השימוש בו נמוך ואילו הוצאות הייצור שלו, שעלו בעקבות העלייה החדה במחירי המתכת, גבוהות ועומדות על 16 אגורות - פי שלושה מערך המטבע עצמו.

בעקבות הביטול צפוי עיגול מחירים כלפי מעלה או כלפי מטה בסכום של 10 אגורות. סכום לתשלום במזומן המסתיים בין 1 אג' ל-4 אג' יעוגל כלפי מטה ל-10 האג' הקרובות והסכום לתשלום במזומן המסתיים בין 5 אג' ל-9 אג' יעוגל כלפי מעלה ל-10 האג' הקרובות.

אם יוחלט להשאיר את המטבע במחזור, יאלץ בנק ישראל למצוא מתכת חלופית שתוזיל את עלויות הייצור. לפי שעה, המתכת היחידה שנמצאה כמתאימה, הוזילה את עלויות הייצור של מטבע בודד ל-6 אגורות.

אם יאושר השינוי על-ידי הממשלה ואחר כך על-ידי ועדת הכספים של הכנסת, יוציא הנגיד צו המבטל את מטבע 5 אגורות כהליך חוקי והביטול ייכנס לתוקף לאחר תקופת מעבר של כשנה. החיסכון השנתי הצפוי מביטול מטבע 5 אג' הוא 1.7 מיליון שקל.

קישורים:
מקור הידיעה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד