כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

לא חותם על היתר מכירה? נמנה רב ספרדי

רב העיר האשכנזי של אשדוד מסרב לחתום על תעודות כשרות למסעדות ולעסקים הפועלים על בסיס 'היתר מכירה'. בתגובה הוחלט בישיבת הנהלת עיריית אשדוד לפעול למינוי רב ספרדי. ומי יעניק הכשר בינתיים? רבה של קרית מלאכי

לא חותם על היתר מכירה? נמנה רב ספרדי

בישיבת הנהלת עיריית אשדוד שנערכה בשבוע שעבר הוחלט פה אחד לפעול למינוי רב ספרדי, במקומו של הרב ישראל אליזרע ע"ה. כך מדווח העיתון 'השבוע באשדוד'. לפי העיתון, ההחלטה למינוי רב ספרדי גמלה בליבם של חברי מועצת העירייה ושל חברי הנהלת המועצה הדתית, בעקבות סירובו של רב העיר האשכנזי, הרב יוסף שיינין, לחתום על תעודות כשרות למסעדות ולעסקים הפועלים על בסיס היתר מכירה לשנת השמיטה. באשדוד למעלה מ-90% מהעסקים נמצאים בהשגחת המועצה הדתית, והרב שיינין מסרב לחתום להם על תעודות כשרות לשנת השמיטה.

במקביל לישיבת הנהלת העירייה, התקיימה באותה שעה ישיבת הנהלת המועצה הדתית שלא מן המניין, בה הוחלט, כי במידה ולא יימצא פתרון לעסקים אלה, תפנה המועצה הדתית לאחד היישובים הסמוכים, כדי שיעניק תעודות כשרות לעסקים להם הרב שיינין מסרב להעניק תעודות כשרות.

לפי העיתון, עובדים במועצה הדתית אומרים, כי יו''ר המועצה, שלמה אליזרע, יצא מחדרו של הרב שיינין כשהוא זועם, ואמר: ''לא יכול להיות שהרב הזה מתעלם מפסיקתם של רבנים כמו הרב לאו, הרב עובדיה יוסף והרב מרדכי אליהו''.

באותה ישיבה הוחלט, שהרבנות הראשית תפנה לרב ראשי ביישוב סמוך, כדי שיעניק תעודות כשרות לשנת השמיטה על פי היתרי מכירה. ככל הנראה יפנו לרב חיים פינטו, המשמש כרבה של קרית מלאכי.

ביום שישי לפני שבועיים התקיימה שיחה קשה בין יו''ר המועצה הדתית שלמה אליזרע לבין הרב יוסף שיינין. הדי השיחה הקשה נשמעו מאחורי הדלת הנעולה. 'השבוע באשדוד' מביא את פרטי השיחה:

הרב שיינין ליו''ר המועצה הדתית: ''אני יודע מה המניעים שלך, שאתה דורש ממני לחתום על תעודות כשרות לשנת השמיטה, כי אתה רוצה לשמור על כבוד אביך ז''ל (הרב ישראל אליזרע ז''ל, שהיה רב ראשי מהקמת אשדוד, מ.ג.) שהעניק תעודות כשרות לשנת שמיטה, מעשה אסור ועכשיו אתה רוצה ממני שאני אתן גושפנקא לזה''.

אליזרע לא האמין למשמע אוזניו ואמר לו: ''ירדת לאשפתות''.

אליזרע הוסיף, כשהוא צועק: ''אין לך בעיה לקלקל את מערכת הכשרות שנבנתה בעמל רב".

לפי העיתון, ההחלטה על מינוי רב ספרדי לאשדוד באה גם, ללא ספק, בעקבות הביקורת הקשה שפרסם בנושא 'השבוע באשדוד'. לאחר הפירסום, הרב שיינין התקשר לראש העיר צבי צילקר וניסה לשכנעו שלא יביאו את הנושא לסדר היום של הנהלת העירייה, אך כאמור, הישיבה בנושא התקיימה והתקבלה החלטה.

תגובתו של הרב שיינין, כפי שהובאה על ידי ראש לשכתו:

רבה של אשדוד מברך על כל תוספת כח רוחני בעיר, כחלק מרצונו הרב לחזק ולעורר את הפן הרוחני של אשדוד, בכל דרך אפשרית, וכי הוא מקווה ומצפה, כי האישיות שתבחר לכהן פאר ברבנות הראשית של העיר תהיה כזאת אשר תייצג בגאון את עולם הרבנות, לטובתם של תושבי העיר.
יצויין, כי לאורך כל השנים בהם מכהן הרב כרב יחיד, דאגה הרבנות בהכוונתו של הרב, לכלל הצרכיים הדתיים והרוחניים של תושבי העיר, וידוע לכולם שהרב שליט''א מכתת את רגליו לכל בתי הכנסת בעיר וכן לכל אירוע אליו הוא מוזמן, ונענה לקריאת עזרה של כל אחד ואחד, ללא הבדל גזע, מין ועדה.

בעניין הסוגייה האם הרב פינטו יחתום על היתר המכירה - סוגיה זו מונחת בימים אלו לפתחו של בג''ץ ורק לאחר פסיקתו, יחליט רבה של העיר על עמדתו הסופית בעניין, מתוך דאגה ואחריות למצב ורמת כשרות המזון בעיר, אשר שודרגה ושופרה לאין ערוך בשנים האחרונות.

בכל מקרה, ברור כי אין קשר בין הליך הבחירה של הרב הנוסף, שעולה בשנים האחרונות מידי פעם בפעם, לדיונים אודות היתר המכירה, אשר מתקיימים בכל רבנויות הערים השונות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד