כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

מחקר חדש: הכי הרבה חרדים מבקרים בקברו של רבי כרוספדאי

מהמחקר שנערך באוניברסיטת חיפה עולה כי רק 20 אחוז מהעולים לקברי צדיקים הם אשכנזים. 15 אחוז חילונים. והיכן מבקרים הכי קצת חרדים? בקברו של רבי שמעון בר יוחאי - רק חמישה אחוזים הם חרדים

רק חמישה אחוז מהמבקרים חרדים. קבר רשב"י. צילום: מנח זרקא
רק חמישה אחוז מהמבקרים חרדים. קבר רשב"י. צילום: מנח זרקא

מחקר חדש שנערך לאחרונה מגלה כי למרות האחוז הגבוה שלהם באוכלוסייה, רק 20 אחוז מבין כלל המבקרים בקברי צדיקים הם אשכנזים.

המחקר שערכה ד"ר נגה קולינס־קריינר מאוניברסיטת חיפה, ומצוטט היום בעיתון 'מעריב', נערך בין אוגוסט 2005 לאפריל ‭,2006‬ ונועד בשורה התחתונה לבדוק דווקא את הפוטנציאל התיירותי הגלום בכל אחד מהקברים, אבל תוצאותיו לקחו גם את ד"ר קולינס־קריינר לכיוונים שונים לגמרי.

מהנתונים שאספה ד"ר קולינס־קריינר עולה כי 58 אחוז מהמבקרים בקברים הם גברים, לעומת 42 אחוז נשים; 36 אחוז מהם בעלי השכלה תיכונית, אחוז דומה בעלי השכלה אקדמית ו־19 אחוז הם בוגרי ישיבה; 36 אחוז מהמבקרים ענו שהכנסתם נמוכה מהממוצע הארצי, בעוד ש־26 אחוז טענו שהכנסתם מעל הממוצע.

עוד גילה המחקר כי שני שליש מהמבקרים נולדו בארץ, מתוכם 53 אחוז ממוצא אסיאתי או אפריקני, 19 אחוז ממוצא אירופי או אמריקני ו־28 אחוז הם דור שני ומעלה בארץ. כצפוי, מרבית העולים לרגל, הם מסורתיים ‭36)‬ אחוז‭,(‬ דתיים ‭27)‬ אחוז) או חרדים ‭19)‬ אחוז) ו־15 אחוז מהם חילונים.

אבל מהמחקר גם עולים ממצאים תמוהים ביותר. כך למשל קבר אלמוני ובלתי ידוע - "קברו של רבי כרוספדאי" - זכה לאחוז המבקרים החרדים הגבוה ביותר ‭38)‬ אחוז מהמבקרים במקום‭,(‬ ואחוז החילונים הנמוך ביותר (עשרה אחוזים‭.(‬ לעומת זאת מבין המבקרים בקברו של רבי שמעון בר יוחאי רק חמישה אחוזים הם חרדים.

אחוז המבקרים החילונים הגבוה ביותר נמצא במערת אליהו הנביא ‭22)‬ אחוז‭,(‬ לשם גם הגיעו אחוז המסורתיים הגבוה ביותר ‭58)‬ אחוז‭.(‬

כשמביטים על כוונתה המקורית של ד"ר קולינס־קריינר, מגלים כי הפוטנציאל התיירותי הגבוה ביותר נמצא בקבר יונתן בן עוזיאל, כשהפעילות המומלצת בו היא קמפיין פרסומי, שיפור מערך התחבורה הציבורית במקום והקמת מרכז מיסטי רוחני.

אחריו בדירוג נמצא קבר רבי מאיר בעל הנס, שם ממליצה החוקרת להוסיף אמצעי הדרכה באנגלית ובצרפתית; במקום השלישי נמצאת מערת אליהו הנביא, שם ממליצה החוקרת להוסיף מופע אור־קולי; ולאחר מכן ניתן למצוא את קבר רבן גמליאל, קבר האר"י, קבר רבי שמעון בר־יוחאי והקבר האלמוני - קבר כרוספדאי.

עוד נושא מעניין הוא טענותיהם של העולים לקברים. 20 אחוז מהם ביקשו שירותים טובים יותר, 17 אחוז מבקשים יותר מתקני שתייה ואחוז דומה היה מעדיף שרמת הניקיון תהיה גבוהה יותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד