כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

סרקוזי מבטיח: אפעל לשינוי החוקה בצרפת לבידול בתי העלמין היהודיים

שר הכלכלה הבריטי, אנדי בראון, הבטיח לוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' שהתכנסה במנצ'סטר: מלחמת חורמה באנטישמיות ועמידה על זכויותיהם הדתיות של היהודים בבריטניה

הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' במנצ'סטר
הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' במנצ'סטר

במנצ'סטר שבאנגליה הסתיים בסוף השבוע כינוס הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה הוזמנו להתכנס במנצ'סטר כדי לחזק את הקהילה היהודית ומוסדותיה.

הרבנים עסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה ויצאו לסיורים ולמפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה. הדיונים נמשכו שלושה ימים. במהלך שהייתם במנצ'סטר נפגשו הרבנים ראשי ארגוני 'קירוב רחוקים' אש התורה' 'אור שמח' ופרוייקט 'סיד' של 'תורה ומסורה' כדי לקדם את נושא הפעילות עם הצעירים באירופה. הדיונים נערכו במשרדי חברת רו"ח מהגדולים בעולם "דלויט'ס", שסניפה במנצ'סטר הוא בבעלות אחד מראשי הקהילה היהודית במנצ'סטר.

בין הנושאים שנדונו בשלושת ימי הדיונים; פעילות בית הדין המיוחד דאירופה בראשות, אב"ד דאירופה, הגר"ח ארנטרוי שהוקם בכינוס הוועדה המתמדת בג'יברלטר. פעילות ועד הלכה המיוחד הנותן מענה הלכתי לכל רבני אירופה בנושאים הלכתיים בחיי היומיום ובנושאים עקרוניים בהתייעצות עם גדולי ופוסקי הדור שליט"א. היחסים עם הרבנות הראשית לישראל. היחסים עם הדתות, ובמיוחד עם הוותיקן. התייחסות רבני אירופה לטבח בארמניה ועוד. הרבנים קבלו סקירה על היקף הפעילות התורנית ברחבי רוסיה מפי יו"ר הועדה המתמדת, רב ואב"ד מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט ועל פגישתו האחרונה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

הרבנים קבלו סקירה מקפת על פעילות הועידה מפי הממונה על קשרי החוץ של הועידה, הר"ר פיליפ כרמל ובהם הקמת עשרות המקוואות ברחבי מזרח אירופה ותוכנית ביקורי הרבנים, הדיינים וראשי הישיבות בקרב הקהילות השונות באירופה בעקבות בקשות ראשי הקהילות.

מנכ"ל הועידה, הר"ר אבא דונר קרא לכל המשתתפים ליזום עריכת סמינרים ליהדות למשפחות המיועדות לגיור. "אנו מצידנו נסייע לכל קהילה בכל מדינה במרצים וברבנים בשיתוף ביה"ד דאירופה וארגונים כמו 'אור שמח' ואחרים".

הועידה גם החליטה על עיבוי והמשך התוכנית להקמת כוללי אברכים במקומות נוספים שכן לדעת ראשי הועידה האברכים וב"ב מקיימים בפועל את הקהילה ומאפשרים את קיומה והתפתחותה ועוסקים בפעילות תורנית עניפה. כך גם קבלו הרבנים סקירה על פעילות הועידה בהגנה והצלת בתי העלמין ברחבי אירופה, ודנו בצירופם של רבנים נוספים לוועדה המתמדת.

במהלך הדיון בפעילות הועידה בהגנה והצלת בתי העלמין באירופה סיפר הגר"י שיתרוק כי נועד עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי שהבטיח לעשות לשינוי החוקה הצרפתית ולפיה יבודלו בתי העלמין היהודיים מבתי העלמין הכלליים בצרפת, דבר שיבטיח את מנוחתם של הנפטרים הנקברים שם עד ביאת גוא"צ. על פי החוקה הצרפתית רשאים השלטונות כיום להוציא את המתים לאחר 30 שנה.

ערב סיום הועידה השתתפו הרבנים בדינר מיוחד שערכה עיריית מנצ'סטר והעומד בראשה, גליין אוונס, למשתתפי הועדה המתמדת בהשתתפות ראשי הקהילה והמוסדות. בכירי העירייה ואישי שלטון. אורח הדינר היה שר הכלכלה הבריטי, אנדי ברנהם, שהפגין בנאומו אהדה עצומה לעם היהודי בכלל ולקהילה היהודית באנגליה והעומד בראשה, רבי יונתן זאקס, במיוחד.

השר הבריטי הביא בפני הרבנים את התנצלותו של ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון על כי נבצר ממנו מלהגיע לאירוע. במכתב ששיגר לרבנים באמצעות ברנהם כותב בראון כי הוא גאה שהממלכה המאוחדת מארחת את כינוס הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' במנצ'סטר המתחדשת. "אני נושא עימי זיכרונות של כיבוד והערכה לעם היהודי משחר נעורי. אבי ע"ה שהיה כומר בכנסיה הסקוטית החדיר בי את הרגשות הללו ובכל עת שהיה מבקר בישראל היה חוזר עם מטען עצום של אהבה לעם היהודי וגינוי חריף לכל גילוי אנטישמי. אני אישית בכל מהלך שירותי הציבורי הפנמתי היטיב את המסר ואני תמכתי ואמשיך לתמוך בקהילה היהודית. בהזדמנות זו עלי להודות לרבה של אנגליה, רבי יונתן זאקס על התמיכה והעידוד ובעיקר על עצותיו הטובות והמועילות שהוא נותן לי. אני מעריך את חכמתו ותבונתו ואני מתנצל שנבצר ממני מלהימצא בחברתו ובחברתכם בערב נפלא זה".

השר ברנהם הבטיח בנאומו המרגש כי בריטניה תמשיך לעשות הכל כדי ששום גילוי אנטישמיות לא יתבצע בשיטחה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד