י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

הברסלבים עלולים לאבד את "הקלויז" באומן

בית המשפט העליון באוקראינה הורה להעמיד למכירה את "הקלויז" במתחם הקבר, בגין חוב של שלושה מיליון דולר של 'מרכז ברסלב העולמי' לקבלן ופוליטיקאי מקומי. חסידים מאיימים: נשבש את ביקורו של נשיא אוקראינה בישראל

"הקלויז" באומן
"הקלויז" באומן

חסידות ברסלב עלולה להפסיד את השליטה על אזור הקבר של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה, לאחר שבית המשפט העליון במדינה הורה לעקל את המתחם ולהעמיד למכירה את "הקלויז" במתחם הקבר. זאת בעקבות הסתבכות כספית של הנהלת ברסלב, שהובילה לכך שחוב על סך מאה אלף דולר לקבלן ופוליטיקאי אוקראיני תפח ועלה לסך של שלושה מיליון דולר.

חסידי ברסלב פנו השבוע לשגריר ישראל באוקראינה ולשרת החוץ שיביאו את הסוגיא בפני נשיא אוקריאינה, ויקטור ישצ'נקו, האמור להגיע בשבוע הבא לארץ לביקור, כדי שיפעל להסרת העיקולים. גורמים בחסידות ברסלב אף מאיימים להפגין ולנסות לשבש את ביקורו של יושצ'נקו אם הנושא לא ייפתר.

במשך שנים שימש הארגון המרכזי של חסידות ברסלב, "הוועד העולמי", כגוף המתחזק את אזור הקבר ואת הנסיעות של עולי הרגל לאומן. בעקבות טענות על שחיתות, הוקם לפני כארבע שנים גוף חדש בשם "מרכז ברסלב העולמי" במטרה לטפל רק בעלייה לרגל לאומן.

המרכז החל בתוכניות להרחיב את "הקלויז" שליד הקבר, ולבנות בו אולם שיכיל עד 10,000 איש. לשם כך יצר מרכז ברסלב קשר עם חבר הפרלמנט פטרו קוזמנקו, שבבעלותו גם חברת בנייה גדולה. קוזמנקו נדרש להכין תוכנית בנייה, אך עד מהרה התגלע סכסוך עמוק בין הצדדים.

קוזמנקו פנה לערכאות משפטיות בטענה כי המרכז לא שילם לו בעבור תוכניות הבנייה. החסידות טענה כי קוזמנקו לא הכין אותן כנדרש. הברסלבים עירערו בכל ערכאה אפשרית וכעת הפסידו בבית המשפט העליון.

עיתון 'הארץ' מדווח היום (ה) כי לא כולם בחסידות תומכים בעמדת "מרכז ברסלב העולמי". "הם התנהלו בכל הנושא באופן שלומיאלי לחלוטין", אמר פעיל בכיר בחסידות. "כל מי שעובד באוקראינה צריך להכיר את המצב המקומי ולהצטייד בעורך דין מקומי. הם רק הלכו והסתבכו מחוסר ניסיון, והפסידו פעם אחרי פעם בבית המשפט. אני גם לא בטוח שזה יגרום לפגיעה במקום. קוזמנקו אמר לאחרונה שהוא ימכור את המקום לאיש עסקים יהודי. מי יודע, אולי המצב הכללי שם ישתפר, כרגע התחזוקה זוועה. גם אם יקחו דמי כניסה, זה לא נורא, גם ככה אנחנו מוציאים בממוצע 1,000 דולר כדי להגיע לשם לראש השנה. לא על זה ייצאו בהפגנות נגד יושצ'נקו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד