כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

בית הדין הארצי לעבודה קבע: החוק האוסר על עבודה בשבת לא חל בקיבוצים

החלטה שערורייתית: בית הדין מחק את כתבי האישום שהוגשו כנגד קיבוץ צרעה ושש מחברותיו אשר הפעילו חנויות מכר לציבור בשבת

נמחק כתב האישום
נמחק כתב האישום

חוק 'שעות עבודה ומנוחה' אינו חל על חנויות שבבעלות אגודות שיתופיות, לרבות קיבוצים. כך עולה מהחלטה שקיבל בית הדין הארצי לעבודה, אשר מחק את כתבי האישום שהוגשו כנגד קיבוץ צרעה ושש מחברותיו אשר הפעילו חניות מכר לציבור בשבת. על כך מדווח העיתון 'גלובס'.

לפני כעשר שנים הוגש כתב אישום נגד קיבוץ צרעה ושש מחברותיו. הקיבוץ וחברות הקיבוץ טענו כי חוק 'שעות עבודה ומנוחה' אינו חל על חנויות שבבעלות אגודות שיתופיות כשחברי קיבוץ צרעה מפעילים את החנות בעצמם, ועל כן החוק לא אוסר את פתיחת החנויות.

בית הדין האזורי קיבל את הטענה וביטל את האישומים.

המדינה עירערה על כך לבית הדין הארצי לעבודה. בית הדין הארצי קיבל את הערעור לאחר שקבע כי ברור שתכליתו של החוק היתה לאסור גם על חברי אגודה שיתופית-קיבוצים לסחור בחנות של האגודה ביום המנוחה שלהם. על כך ערער הקיבוץ לבית המשפט העליון.

בערעור נטען כי "עובדה היא, שמאז ובמשך 38 שנה המחוקק לא ראה לנכון לשנות מצב בו מפעילים חברי קיבוץ את חנויותיהם בשבת. ומה שלא ניתן או לא רצו לעשות בכנסת, אין סיבה לעשות בבית הדין לעבודה במסגרת הליך פלילי. יתרה מזאת, בית הדין, בפסק דינו מזכיר, ובצדק, כי התיקון האמור נולד כל כולו במסגרת של 'הסכמים קואליציוניים', ולמרות זאת התעלם מהעובדה שאותם הסכמים קואליציוניים כללו, מן הסתם וכמקובל, ויתורים ואיזונים שהוסכמו בין המפלגות השונות".

'גלובס' מדווח, כי לפני כשבוע הודיעה המדינה לבית המשפט העליון, כי לאחר ששבה ובחנה את הסוגיות המשפטיות בכתב האישום החליטה כי לא ניתן להאשים את הקיבוץ בעבירה של עבודה בשבת, שכן הסעיף הרלוונטי בחוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל על תאגיד זאת משום שהחוק מתיחס לימי המנוחה של אדם על פי דתו ואין לייחס לתאגיד דת כלשהיא. לפיכך, ביקשה המדינה לבטל את פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה, על אף שפסק לטובתה. כמו כן, ולאור עמדה זו, ביקשה המדינה לבטל את כתב האישום.

אתמול (ד), ניתנה החלטת בית הדין האזורי לעבודה שמחקה את כתב האישום נגד הקיבוץ וחברותיו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד