י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"אני מבקש, כשארד מהדוכן אל תזרוק עליי לבן"

עימות מילולי קשה בין ח"כ גפני וליצמן מיהדות התורה לבין השר יצחק כהן מש"ס. כהן לליצמן: "עשרות אלפי שקלים גזלת ממשפחות". ליצמן על כהן: "הוא חצוף גדול". גפני: "זו ממשלה אנטי דתית" * התמליל המלא

ליצמן חושב ש"הוא חצוף גדול". השר יצחק כהן
ליצמן חושב ש"הוא חצוף גדול". השר יצחק כהן

חברי הכנסת החילונים, כמו גם העיתונאים הרובצים במשכן הכנסת, צפו היום בהצגה כשרה למהדרין, חינם אין כסף.

השחקנים הראשיים בהצגה: חברי הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן מיהדות התורה, והשר יצחק כהן מש"ס.

שחקן משנה: היו"ר יולי אדלשטיין.

הכל החל בדיון על אי אמון בממשלה שהגישו סיעות יהדות התורה ואיחוד לאומי-מפד"ל בנושא הסכנה לפיטורי עשרות רבני ערים ויישובים במדינה.

במהלך הדיון אמר ח"כ גפני כי זו "ממשלה אנטי דתית במובן הכי חמור של המילה". בתגובה השיב השר יצחק כהן כי כל "שאמר כאן חבר הכנסת גפני זה שקר אחד גדול וגס". המשך התפתח העימות שגרר תגובות 'נמוכות' מהצדדים.

לפני שירד מהדוכן אמר השר כהן: "אתם החלטתם לצאת במתקפה, החלטת לחלל שם שמיים. רק דבר אחד אני מבקש, כשארד מהדוכן אל תזרוק עליי לבן" - תוך שהוא רומז לאירועים בישיבת פוניבז'.

בתגובה זעק ח"כ ליצמן: "אני מוחה נמרצות על מה שהוא אמר. הוא חצוף גדול".

הנה תמליל ההצגה כולה.

היו"ר יולי אדלשטיין:

תודה למזכיר הכנסת. חברי הכנסת, הנושא הראשון על סדר היום - הצעות אי אמון בממשלה. הצעה ראשונה - הצעת סיעות יהדות התורה - איחוד לאומי מפד"ל להביע אי אמון בממשלה בנושא הסכנה לפיטורי עשרות רבני ערים ויישובים במדינה.

אני מזמין את חבר הכנסת גפני לנמק את ההצעה. כפי שיודע היטב חבר הכנסת גפני - לרשותו עומדות 10 דקות. חבר הכנסת גפני, אנחנו מחכים לך.

משה גפני (יהדות התורה):

אדוני היושב ראש, רבותיי חברי הכנסת, אדוני השר. אתה משיב על האי אמון?

אלי אפללו (קדימה):

לא.

היו"ר יולי אדלשטיין:

התשובה היא כן, אבל לא על האי אמון שלך.

משה גפני (יהדות התורה):

אז מי משיב על האי אמון שלי?

היו"ר יולי אדלשטיין:

השר יצחק כהן משיב על האי אמון שלך. הוא בדרכו.


משה גפני (יהדות התורה):

אז לחכות שהוא יבוא?

היו"ר יולי אדלשטיין:

לא, אתה יכול להתחיל לדבר. אבל אם אתה מאד מתעקש - יש נציג ממשלה. אם תתעקש להוסיף דקה או שתיים בנוכחותו - אני אתחשב.

משה גפני (יהדות התורה):

טוב, בעצם מה זה משנה - אדוני היושב ראש, חברי הכנסת. אני, בשבוע שעבר, כשהגשנו את האי אמון, התחלתי לעשות לעצמי חשבון של כל הדברים שנעשו במהלך הקדנציה הנוכחית בממשלה הזו, והגעתי למסקנה שזו ממשלה אנטי דתית. לא ממשלה שהחברים בה הם אנטי דתית. לא ממשלה שהחברים בה הם אנטי דתיים. החברים הם חברים רגילים, נורמליים. אבל כל המעשים שלה, כשאני עובר אחד- אחד, אני מגיע למסקנה שזו ממשלה אנטי דתית במובן הכי חמור של המילה.

הגשנו אי אמון לפני שבועיים, אנחנו מגישים היום אי אמון, ותכף אנמק את זה, ומעשים שנעשים פעם אחר פעם – יכול להיות שיחלקו עלי אבל אני הגעתי למסקנה שזו ממשלה אנטי דתית במלוא מובן המילה.

היו"ר יולי אדלשטיין:

אתה רואה שהשר המשיב מגיע, אז שלא יתקבלו טענות בנושא משך הזמן. תודה.

משה גפני (יהדות התורה):

לא, זה בסדר גמור. אז אני אתחיל בנושא של הרבנים. אני לא נכנס לפרטים עצמם, אני מדבר על החלטות שהתקבלו אצל ראש הממשלה, שראש הממשלה חתם עליהם. המציאות היא שהתקנות שראש הממשלה חתם עליהן אומרות שכאשר מאחדים מועצות, הרב שנמצא באחת מ-2 הרשויות, משתי הערים שאוחדו, הופך להיות עובד המועצה הדתית או הרשות המקומית בהתאם לתנאי השכר שייקבעו. זאת אומרת – רב שהיה רב בעיר מסוימת, אוחדה עם עיר מסוימת, ויש תוכנית אגב, של שר הפנים, לאחד 40 רשויות - הרב הזה הופך להיות עובד רגיל של המועצה הדתית או של הרשות המקומית. זו ההחלטה, זה הפרסום ברשומות שהיה במה שראש הממשלה חתם.

לעומת זאת – מה עושים עם בעלי התפקידים האחרים? הזכויות שהיו לעובד אחת הרשויות המקומיות שאוחדו לרשות המאוחדת ערב תום תקופת המעבר, ושנהיה לעובד הרשות המאוחדת - יישמרו לו ויראו אותן כזכויות הנובעות מעבודתו ברשות המאוחדת. למשל - אם יש שני גזברים, ואוחדו שתי הרשויות, הגזבר השני - שומר על כל זכויותיו. אי אפשר לומר לו: מפחיתים בשכרך, או שאתה פורש, אתה לא מקבל פיצויים או פנסיה בתור גזבר. אין דבר כזה. היחידים, על פי החלטת ראש הממשלה שפורסמה ברשומות, היחידים שאפשר לעשות אתם מה שרוצים זה הרבנים.

עכשיו, אדוני היושב ראש, אדוני השר. אדוני השר - -

השר יצחק כהן:

אני שומע כל מילה.

משה גפני (יהדות התורה):

בסדר. על כל פנים אני רוצה לומר, רבותיי חברי הכנסת – לא מונה רב עיר אחד, להוציא בתל אביב, במשך כל השנים הללו. זאת אומרת, מספר הרבנים שהופחת באופן דרסטי במהלך כל השנים הללו, בעיקר עכשיו, הוא כזה שאנחנו מתקרבים לכך שהמדינה אומרת: אין צורך ברב. רבנים פרשו לגמלאות, רבנים נפטרו, אין רב. לא מינו. לא רב עיר, לא רב שכונה. לא צריך. נתאר לעצמנו את המציאות הזו שבה הגזבר פרש, המהנדס פרש, ראש העיר התפטר, המזכיר הלך. עולה על הדעת שלא יבוא מייד מישהו במקומו? אין את זה. לא ברבני שכונות, לא ברבני ערים. אין, והמספר פחת. אני לא רוצה להסתכן ולומר – לפי דעתי פחת ב- 50 רבנים. 50 מקומות שאין שם רבנים. ואין פוצה פה ומצפצף, הכל כמנהגו נוהג.

ואני אומר לכם: הסקטור היחידי שבו אפשר לקחת עובד, במקרה זה - רב, ולהפחית משכרו – זה רק הממשלה הזו ולרבנים האלה. אגב, זה נעשה בעוד מקומות – באה הממשלה ואומרת: ברשת הגנים של "אגודת ישראל", רשת הגנים שהיא הרשת הכי גדולה, היא אומרת - לקחת גננות שעובדות 30 שנה, 35 שנה, שהשכר שלהן הוא 9,000 שקל, כמו כל גננת, ואומרים לה- תרדי לשכר המינימום. אין דבר כזה בשום מקום במדינה מסודרת.

תראו מה קרה השבוע, הודיעו לישיבות היום, הודיעו להם – שהחל משנת הלימודים תשס"ח, שנה שמי שאיננו זוכר - התחילה כבר לפני כמה חודשים, והולכים להודיע להם עכשיו שמקצצים בשליש את התקציב של האברכים, ומבטלים לחלוטין את התקציב של תלמידי חוץ לארץ. אני מנהל ישיבה, פתחתי את שנת הלימודים תשס"ח, כאשר בקריטריונים, מה שפורסם ברשומות, מה שהופיע באופן רשמי, באופן מוחלט - שזה התקציב, על זה אני בונה. באים אלי עכשיו במכתב רשמי ואומרים לי: תדעו לכם שהולכים לקצץ בתקציב האברכים בשליש, להוריד את הנקודה מ - 1,8 ל- 1,25, ואת תלמידי חו"ל מבטלים לחלוטין. לא בשנת הלימודים תשס"ט, לא באיזשהו תאריך בעוד כמה שנים, איזה תוכנית של הממשלה המצ'וקמקת הזאת. החל משנת הלימודים תשס"ח. ואני עובר נושא –נושא- נושא. אני לא מוצא דבר אחד טוב. אחד.

פה, לא מזמן געשה הכנסת – לא מבטלים ולא מפחיתים מכס על שום דבר. רק על השרימפס, רק על השרצים, עם כל מיני תירוצי סרק שיש שם קוביות קרח, ויש שם מים. מישהו הרי בא לשם ואמר את זה. ואני פותח את תקציב המדינה, ואני מסתכל. תקציב לא טוב, אין ויכוח. חוק ההסדרים – אני שמח שחלקו הגדול יבוטל ויפוצל. אני מסתכל על התקציב עצמו, ואני בודק את הפנימיות במשרד הרווחה, שנוגע לציבור החרדי – קיצוץ של קרוב ל - 50%. מ-40 מיליון ל - 22 מיליון. המוסדות להכשרת עובדי הוראה, הסמינרים של הבנות החרדיות- קיצוץ של 18 מיליון. אין את זה באגף להכשרת עובדי הוראה הכללי, רק אצלנו.

על הישיבות כבר דיברנו. כשנשאר תקציב לישיבות – 4 מיליון שקל, בשביל הביקורת, הרי צריך לשלם כסף למבקרים. לקחו רואה חשבון חיצוני, חברה שעושה ביקורת. אצלו לא מקצצים. אין תקציב לישיבות. בכלל. אפס. הישיבות הגבוהות - אפס. אבל נשאר 4 מיליון שקל כדי לשלם למבקר. זה כמו שאחד הלך לרופא שיניים, הוציא לו הרופא את כל השיניים והשאיר אחת לכאב שיניים. את הכל מחקו. אין תקציב ישיבות ומה שאושר כאן, בקריאה הראשונה, נשאר 4 מיליון שקל לביקורת. ביקורת על מה?

ואני עובר, אין לי זמן רב כדי לעבור נושא-נושא-נושא. אין נושא אחד שקשור למדינת ישראל כמדינה יהודית שיש לה את הייחודיות שלה, יש לה את המטלות שלה, יש לה את המטרות שלה - שום נושא שקשור לנושא היהודי המסורתי לא נשאר כמות שהוא. הכל נפגע, באידיאולוגיה ברורה. רבנים לא צריך, רבני שכונות לא צריך, ישיבות לא צריך, מה שצריך זה כל מיני נבלות וטריפות שאפשר לייבא אותם מחו"ל. לא צריך מערכת חינוך חרדית, לא צריך. בהכל לפגוע. מתוך תקציב של 900 מיליון שקל שהוא תקציב ההסעות של מערכת החינוך, החינוך העצמאי, או החינוך החרדי, שהוא בערך 20% ממערכת החינוך - תקציב של 21 מיליון שקל. עשירית ממה שמגיע לו באמת. אני לא יודע – אני מסתכל על החברים בממשלה ובקואליציה. אני לא מזהה שם אנשים שהם אנטי דתיים. אני לא רואה –החל מראש הממשלה, השרים שלו, חברי הכנסת מהקואליציה. אני לא רואה אנשים אנטי דתיים.

אז איך? איך קורת התופעה הזו? איך קורת תופעה שיושבים בממשלה אנשים מסורתיים ודתיים ואנשים שהם באמת לא אנטי דתיים, איך מעבירים החלטות אחת אחרי השניה, אחת אחרי השניה - נגד הציבור הדתי? איך זה קורה, התופעה המשונה הזו? מישהו מעלה בדעתו שאם מרצ היתה בממשלה היו פוגעים בדברים החשובים להם כל כך שזה המצע שלהם? היתה יכולה לקרות תופעה כזו? איך קורה בממשלה כזו, שאני אומר - אני לא מזהה שם אנשים שהם אנטי דתיים, להפך - אני מזהה שם אנשים דתיים, חרדים, הכל אני מזהה שם, אבל ודאי לא אנטי דתיים. איך כל הזמן, כל שבוע אנחנו חוטפים גזירה חדשה? פה הרבנים, רבני ערים, רבני שכונות, תלמידי חו"ל, הכוללים, החינוך.

מה שכן נותנים זה רק לאלה שעוברים על מצוות התורה. איך קורית התופעה הזו, אדוני היושב ראש? זה אחד הדברים היחידים שבבניין הזה אין לי הסבר לגביו. תופעה שיצטרכו ללמוד אותה בפקולטה למדעי המדינה - איך התופעה הזו קרתה בממשלה הזו.

היו"ר יולי אדלשטיין:

תודה לחבר הכנסת משה גפני. ישיב בשם הממשלה – חבר הכנסת השר יצחק כהן.

השר יצחק כהן:

אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת. מצער אותי כשר חרדי ללכת ולענות למפלגה חרדית שיודעת שכל מילה שאמר כאן חבר הכנסת גפני זה שקר אחד גדול וגס.

יעקב ליצמן (יהדות התורה):

אין פגיעה בישיבות?

השר יצחק כהן:

נגיע לישיבות. לא תהיה פגיעה בישיבות. מוריי ורבותיי, צדק גפני בדבר אחד - -

יעקב ליצמן (יהדות התורה):

- - -

השר יצחק כהן:

אל תפריע לי. לא הפרעתי לכם לשקר, אל תפריע לי לענות. לא נעים חילול השם שאתה עושה. אני מצטער שאני, בתוך המערכה הזו גורם לך לחלל שם שמים. על זה אני מצטער.

יעקב ליצמן (יהדות התורה):

- - -

היו"ר יולי אדלשטיין:

חבר הכנסת יעקב ליצמן - אני מציע שנשמע - -

השר יצחק כהן:

אתה וחבריך, אתה וחבריך אשמים בכך שמשפחות ברוכות ילדים - אין להם 500 שקל בחודש. בגללך ובגלל גפני. על הדמעות של הילדים האלה – תתבייש לך. איך אתה ישן בלילה. עברו כבר שנתיים, כמעט שנתיים - עשרות אלפי שקלים גזלת ממשפחות. אתה, ואתה. תתביישו לכם.

יעקב ליצמן (יהדות התורה):

- - -

השר יצחק כהן:

תתביישו לכם. עשרות אלפי שקלים גזלתם ממשפחות שיכלו לקבל את כספם, לקנות בזה לחם. תתבייש לך, תתבייש. עכשיו תן לי לדבר.

יעקב ליצמן (יהדות התורה):

- - 12 מנדטים, אתם לא יכולים - -

השר יצחק כהן:

תתבייש. 500 שקל בחודש בגללך ובגלל גפני לא מקבלים. תתבייש לך. גזלת ממשפחות עניות. אתה. איך תיתן את הדין אחרי 120 שנה? מה תאמר על דבר כזה?

יעקב ליצמן (יהדות התורה):

- - -

השר יצחק כהן:

עכשיו, דבר אחד, אדוני היושב ראש. גזלתם ממשפחות עניות, תתבייש לך. משפחות של אברכים - גזלת אותם. גזלת אותם.

יעקב ליצמן (יהדות התורה):

גם אתה.

השר יצחק כהן:

לא, לא. אתה אתה אתה.

היו"ר יולי אדלשטיין:

אנחנו מעוניינים להמשיך. אדוני השר, אם אתה רוצה שאני אגן עליך ולא אתן לחברי כנסת להתפרע בזמן נאומך, אז אנא ממך – אל תפנה לחברי כנסת, אל תפתח אתם בדיאלוג. אני בטוח שיש לך מה לומר על דברי מציג האי אמון. אם חברי הכנסת יפריעו - אני אדע לטפל בזה. ברגע שאתה פותח בדיאלוג - אין לי פה יכולת להתערב.

השר יצחק כהן:

או.קיי. בדבר אחד משה גפני צדק- לא מונו רבנים. יש חסר כל כ- 50 רבנים - גם רבני ערים, גם רבני שכונות. וישאל השואל למה לא מונו? למה לא מונו רבנים? מה קרה? אז בואו אני אספר לכם. הממשלה הקודמת, שמשה גפני היה חבר בה - -

משה גפני (יהדות התורה):

לא הייתי חבר באף ממשלה.

היו"ר יולי אדלשטיין:

חבר הכנסת גפני, דיברת די והותר.

השר יצחק כהן:

- - גזרה גזירות, בין היתר ביטול המועצות הדתיות, שגפני כל כך לחם – אפילו הצעת חוק שלו מונחת על השולחן. תמכו בה, לקחו אותה הממשלה של לפיד וגפני ושרון. אימצו את ההצעה של גפני וביטלו את המועצות הדתיות. עכשיו, בשביל למנות רב עיר צריך מועצה דתית, אין מה לעשות. כשאין מועצה דתית, כתוצאה מהפעילות של גפני בממשלה הקודמת, אז קשה, אי-אפשר למעשה למנות רבנים.

משה גפני (יהדות התורה):

לא יאומן.

השר יצחק כהן:

צריכים לתקן תקנות חדשות, לתקן את ההריסות שהרב גפני וחבריו הרסו בממשלה הקודמת. אז שוקדים שנה שלמה לתקן תקנות - - -

משה גפני (יהדות התורה):

שיהיה כתוב בפרוטוקול שצחקתי, זה הכול.

השר יצחק כהן:

זה כתוב גם אצל רופא הכנסת.

היו"ר יולי אדלשטיין:

חברים, נא לשמור על לשון קצת שונה.

השר יצחק כהן:

מה לעשות? צריך למנות רבנים. בכדי למנות רבנים, אדוני, צריך לכתוב תקנות חדשות שיתחשבו במציאות הקשה, שמישהו החריב את המעוצות הדתיות ושם במקומן ממונים. לשם כך עמלנו שנה שלמה, יחד עם הרבנות הראשית, יחד עם גדולי ישראל, יחד עם עורכי דין מהשורה הראשונה שמכירים כל פרט, ותיקנו תקנות חדשות, תקנות בחירת רבני ערים. יש בתקנות האלה אפשרות – וזה בדיוק מה שאנחנו עושים - למנות רבני ערים, וזו הסיבה שאנחנו יוצאים לבחור רבני ערים בירושלים - - -

שמואל הלפרט (יהדות התורה):

מה עם רבני שכונות?

השר יצחק כהן:

גם רבני שכונות. בקרית אתא, בעכו, באור עקיבא.

שמואל הלפרט (יהדות התורה):

בירושלים חסרים עשרות רבני שכונות. 15 שכונות לא קיבלו רב בירושלים.

השר יצחק כהן:

גם רבני שכונות. אם אתם לא הייתם הורסים את המועצות הדתיות בקדנציה הקודמת, כשהיינו באופוזיציה, אז לא היינו צריכים לתקן תקנות חדשות. מה לעשות? הרסתם, תיקנו תקנות חדשות. בתקנות החדשות יש אפשרות עכשיו לצאת לבחירת רבני ערים, וזה מה שעושים כרגע.

יש בתקנות החדשות סעיפים שמתייחסים גם לאיחוד ערים ברשויות. בשני מקומות בארץ, אדוני היושב ראש, בעתלית ובמנחמיה יש בעיה שתתוקן. אני מכריז מעל דוכן זה שתתוקן. מעמדם לא ייפגע. בינתיים, בשנתיים האלה, בתקופת המעבר, אין להם שום בעיה. בתוך שלושה חודשים יתוקן העניין, שגם שכרם לא יפגע. אף רב לא פוטר, אף רב לא נפגע שכרו. הכל זה דמגוגיה בגרוש של אנשים שהחליטו לכסות על מעשיהם הנלוזים בקדנציה הקודמת.

אני מחזיק פה החלטת ממשלה של הממשלה הקודמת, הממשלה ה-30 שהרב גפני היה שותף לה. וככה כתוב בהחלטת הממשלה: שירותי הדת – התייעלות, הפחתת עלויות. לקבוע: יהיה שכרו של רב שנבחר לתפקיד זה החל מהמועד האמור כשל שכר ממונה של מועצה דתית, כפי שיקבע על ידי ראש הממשלה בנוגע לשכר ממונה כאמור בסעיף זה. לתקן תקנות וכו' וכו'. פגיעה אנושה ברבני ערים. מתי זה נתקבל, אדוני? מתי ההחלטה הזו התקבלה? מה אתם חושבים, שתמחקו את כל העוולות?

היו"ר יולי אדלשטיין:

כבוד השר, לא מציגים מסמכים.


השר יצחק כהן:

זה מסמך ממשלתי, זו החלטת ממשלה.

זה אתה, כשהיית שם תיקנתם את זה ואנחנו מתקנים את מה שאתם הרסתם.

משה גפני (יהדות התורה):

הממשלה זה הדבר - - -

השר יצחק כהן:

אני מודיע לך, אדוני, אף רב לא נפגע, והודענו לכם את זה גם בשבוע שעבר. ישבנו אתכם בשבוע שעבר והסברנו לכם את זה. אבל מה לעשות, אתם החלטתם לצאת במתקפה, החלטת לחלל שם שמיים. רק דבר אחד אני מבקש, כשארד מהדוכן אל תזרוק עליי לבן. תודה רבה.

יעקב ליצמן (יהדות התורה):

אני מוחה נמרצות על מה שהוא אמר. הוא חצוף גדול.

היו"ר יולי אדלשטיין:

חבר-הכנסת ליצמן, אני לא אוהב את השפה שמשתמשים בה אחד כלפי השני.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד