כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

בשדה המוקשים של 'יתד נאמן'

מה שהיה אמור להיות האירוע הגדול לאישה החרדית בכל הזמנים, הפך לאחד מאירועי השופינג היותר עצובים בתולדות הציבור החרדי

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

תחילתו של הסיפור בעוד מיזם שיווקי מבית העיתון 'יתד נאמן'. מיזם שעל פי דברי המשווקות אותו היה אמור לשאת בכנפיו בשורה של ממש בכל הקשור לחוויית קנייה וליומיים של בילוי והנאה.

התוצאה, כך מסכימים כולם, הפכה למעציבה ביותר. עכשיו לא נותר אלא לנסות ולגשר בין העובדות.

הקהל הגיע, השטח שיועד ליריד בבנייני האומה בירושלים היה מלא. עד כאן לכאורה סיפור של הצלחה. ובכל זאת, עם סיומו של היום הראשון של יריד 'אשת חיל', העידו פניהן של המארגנות על האכזבה הגדולה. למען האמת, חלק גדול מן המבקרות הגיע להרצאות/תערוכות/הצגות המגוונות, עליהן הבטיחו התוכניות השונות. לא כולן היו מודעות לכך שאת התכנונים המקוריים נאלצו המארגנים להשליך אל הסל, כשעל תילם נותרים רק דוכני המכירות.

התוכנית המקורית, שעל הפקתה שקדו ב'יתד נאמן' חודשים רבים, הייתה יפה: יריד המיועד כל כולו לאישה החרדית. אלא שמה שהתחיל ברעיון טוב ויפה הפך עד מהרה לשדה מוקשים, שהצליח למשוך אליו אש של ממש.

איך קורה דבר כזה? תלוי את מי שואלים.

המארגנים, כמו גם אנשי הפרסום השונים שליוו את האירוע, בין בהפקה ובין בהשקעה כספית, עומדים על כך כי גורמים אינטרסנטיים, כאלו ואחרים, עמדו מאחורי הקלעים ומשכו בחוטים, וכי הרצון שלהם "להרוס ליתד נאמן" הוא זה שהניע את גלגליהם. זו הסיבה, לדבריהם שגורמים אלה המתינו עד יום חמישי האחרון. אז, כשהכל כבר היה מוכן, ורגע לפני שהיריד יצא לדרך, שוגרו אל הרבנים משלחות שהתריעו בפניהם, כי היריד וההרצאות המתכוננות חורגים מכל הערכים עליהן אמורות בנות ישראל להתחנך.

לעומתם טוענים מבקרי האירוע כי להד"ם. "'יתד נאמן' ערך אירועים רבים גם בעבר, ואיש לא ניסה לומר מילה וחצי מילה בגנותם. הפעם עברו המארגנים את כל גבולות הטעם הטוב".

וכך, אם ציפו משווקות האירוע ליריד בו תשתתפנה עשרות אלפי בנות סמינרים ונשים, הרי שהאכזבה הגדולה טפחה על פניהן.

בסמינרים רבים הוקדשו שיעורי היהדות האחרונים לשיחה על תפקידה של 'אשת החיל' ולביקורת קטלנית על ערכת הפרסום הרעשנית איתה נופף 'יתד נאמן'. הקו שהוליך את המודעות קרא לבוא אל היריד כמעט בכל מחיר, ולא חשוב מה קורה בתחום הבית/בייביסיטר/ילדים בוכים. 'נשים את הבית במרכז', הכריזו, כשאת כל המלל עוטף גיליון מיוחד וחגיגי, שהופק במיוחד לכבוד ה'חג'.

רק אחרי שמורות בישראל הסבירו לתלמידותיהן עד כמה חורג היריד מכל הערכים עליהן אמורות בנות להתחנך עליהן, ואחרי שמנהלי הסמינרים הפיקו מכתבים חד משמעיים ותקיפים האוסרים על התלמידות ואימותיהן הליכה אל ההפנינג החגיגי - החליטו המארגנים לעשות חושבים מחדש.

ההחלטה להוריד מן התוכנית את ההרצאות/התוכניות/ההצגות וכל העטיפה הצבעונית, הייתה אולי מאוחרת מדי, אולם כורח המציאות. על סדר היום נותר ההפנינג והשופינג.

בסופו של היום הראשון לאירוע לא נותר אלא לאסוף את השברים. כי מאחורי הקלעים נותרו המשקיעים הרבים ששמו כספם, כך מתברר, כמעט על קרן הצבי. האירוע הסופי היה ממש לא מה שהובטח להם עליו. נותר גם קהל מאוכזב, שהגיע על מנת לקבל תוכנית מגוונת ונותר עם יריד מכירות.

ונותרו גם המארגנים, אשר יתיישבו מן הסתם בעוד מספר ימים ויתחילו להפיק לקחים. אולי גם לשכור את שירותיו של עורך דין טוב כדי להתגונן בפני התביעות הצפויות. לציטוט הם יספרו כי "הגיע קהל מגוון, מכל הזרמים והעדות. חסידים, ליטאים, ספרדים, אשכנזים", "הייתה הצלחה גדולה מאד" ו"מי שניסה להרוס לנו נכשל ובגדול". שלא לציטוט הם יזילו דמעה, יספרו על האכזבה, על הביזיונות ועל ההפסד הכספי הגדול.

מה נותר לומר להם? שלא תוסיפו לדאבה עוד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 82 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד