י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

התנועה להגינות שלטונית לאולמרט: בטל הליך בחירת הרבנים בירושלים

עו"ד אייזנברג: ההליך נגוע באי חוקיות מובהקת. "אין עוד בנמצא במדינת ישראל תפקיד בו נדרש אדם להצהיר על מוצאו העדתי כתנאי לבחירה או למינוי. דרישה זו הינה משפילה ומפלה באופן קיצוני"

"אפיון עדתי של רב הוא בעייתי". עו"ד מרדכי אייזנברג
"אפיון עדתי של רב הוא בעייתי". עו"ד מרדכי אייזנברג


עו"ד מרדכי אייזנברג, מהתנועה להגינות שלטונית, פנה הבוקר אל ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בהיותו השר הממונה על ביצוע חוק שירותי הדת היהודיים, בדרישה להקפיא ולבטל את הליך בחירת רבני עיר בירושלים, כיוון שההליך נגוע, לדעת התנועה, ב"אי חוקיות מובהקת".

במכתבו כותב אייזנברג, כי "הליכי בחירת רבני העיר לירושלים נערכים לפי תקנות חדשות אולם מבוססים על פרסום ברשומות שנעשה על פי התקנות הישנות" וכי אין עמידה בדרישות שמציבות התקנות החדשות כתנאי לבחירת שני רבני עיר.

עוד כותב אייזנברג: "פגם זה איננו פגם פורמלי בלבד כי אם פגם יסודי היורד לשורשו של ענין שכן בתקנות החדשות, בכדי לבחור שני רבני עיר אשכנזי וספרדי, אין די בהסכמת מועצת הרשות המקומית כדבר התקנות הישנות, אלא נתווספו שני תנאים נוספים: על רוה"מ להשתכנע כי אכן קיים צורך במינוי שני רבני עיר, אשכנזי וספרדי; לפי מאפייני הישוב רב עיר בן עדה אחת לא יוכל לתת מענה לצורכי התושבים בני העדה האחרת (ספרדי או אשכנזי).

"ברי אם כן, שפרסום בדבר הצורך בבחירת שני רבני עיר לפי התקנות הישנות, אינו ממצה את התנאים הנחוצים לבחירת שני רבני עיר לפי התקנות הנוכחיות. האם אמנם שקל רוה"מ והשתכנע כי אכן בירושלים יש צורך במינוי שני רבני עיר האחד בן לעדה הספרדית ומשנהו בן לעדת האשכנזים, זאת בעיר מלאה ב"ה ברבנים ובפוסקי הלכה, רבני שכונות, רבני בתי כנסת, דיינים ותלמידי חכמים ועל רקע זה גם השתכנע שרב עיר מעדה אחת לא יוכל לספק מענה לבני העדה האחרת.

"מן הסתם אם וכאשר יהרהר רוה"מ בשאלות אלו, יתהה בינו לבין עצמו, לו היה צורך שכזה בירושלים, כיצד זה לא השכילו העסקנים לבחור רב עיר במשך למעלה מחמש שנים בהם לא היה כלל רב ראשי לירושלים?"

עוד כותב עו"ד אייזנברג: "איפיון עדתי הוא תנאי זר לכשירותו של הרב למלא את תפקידו שכן תעודות הכושר לרבנות עיר המוענקים לאחר בחינות מקיפות ע"י מועצת הרבנות הראשית אינן מבחינות בין כושר לכהונה כרב עיר אשכנזי או כרב עיר ספרדי

"אפיון עדתי של רב במציאות של ימינו מלבד שאינו נחוץ, הוא בעייתי, אינו מסויים ואינו מוגדר. כך רב שהוא בן להורים "מעורבים", רב מעדות המזרח שהתחנך במוסדות אשכנזיים ונוהג עפ"י הרמ"א, רב חב"די שהוא בן בן עדות המזרח, רב אתיופי, רב מקזחסטן, רב מגרוזיה, רב יליד אמריקה או צרפת, רב שהתחנך בחינוך הדתי לאומי, רב שהוא גר צדק ועוד ועוד".

אייזנברג מציין גם כי "אין עוד בנמצא במדינת ישראל תפקיד בו נדרש אדם להצהיר על מוצאו העדתי כתנאי לבחירה או למינוי. דרישה זו הינה משפילה ומפלה באופן קיצוני, בלתי מידתי ובלתי סביר ושלא לתכלית ראויה".

בסיום מכתבו קובע עו"ד אייזנברג: "אשר על כן מן הראוי היה כי יבוטלו ההליכים והמינויים שנעשו עד כה בכל הקשור למינוי שני רבני עיר לירושלים, כמו גם בבחירות לרבני עיר בערים אחרות. וכן יתוקנו התקנות החדשות לבחירת רבני עיר באופן שיביא להליך דמוקרטי ללא מעורבות השר הממונה וכי בעיר בה יש צורך בשני רבני עיר ייבחרו השניים בלא קשר למוצאם העדתי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד