י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ה'דער בלאט' תוקף חסידי סאטמר: למה השתתפתם בכינוס השלוחים של חב"ד

דיווח בעיתון 'ג'ואיש וויק' הוביל למתקפה של העיתון 'דער בלאט' על קבוצה של 20 חסידים. בסאטמר זועמים: "זה מאוד ילדותי לתקוף במאמר הראשי אנשים יחידים, שאינם רבנים או עסקנים, אלא סתם בעלי בתים"

הרב שמעון פרוינדליך על החומה הסינית. צילום: באדיבות שטורעם.נט
הרב שמעון פרוינדליך על החומה הסינית. צילום: באדיבות שטורעם.נט

דיווח שהתפרסם בשבוע שעבר בעיתון 'ג'ואיש וויק', עיתון יהודי חילוני היוצא-לאור בניו-יורק, הוביל למתקפה של העיתון הסאטמרי 'דער בלאט', על קבוצה של כ-20 מחסידי סאטמר. כך מדווח פורום 'בחדרי חרדים - אידיש'.

כתב העיתון 'גואיש וויק', יונתן מארק, דיווח בעיתונו, במסגרת הדיווח על 'כינוס השלוחים העולמי' של חב"ד שהתקיים בניו-יורק, כי שני מניינים של חסידי סאטמר השתתפו במעמד קידוש שם שמים של כינוס השלוחים. "אין קבוצה שהתנגדה לחב"ד יותר מסאטמר", כתב מארק. "כעת הרב פרוינדליך נהנה ב'בנקאט' מחברתם של 20 חסידי סאטמר שמסייעים לפעילותו בסין". קבוצת אנשי העסקים מסאטמר הגיעה אל הכינוס החב"די, כדי לחזק את השליח החבד"י בייג'ין, הרב שמעון פרוינדליך, על שהוא טורח לספק להם את כל צורכי יהדות, כאשר הם שוהים בעירו למטרת עסקים.

כידוע, כיום כל היצרנים מייצרים את סחורתם בסין, ואנשי עסקים מחסידי סאטמר המגיעים אל המדינה זקוקים לבית כנסת, מקווה ואוכל כשר בעת שהותם שם.

אבל עורכי העיתון 'דער בלאט', הנמצא בשליטת חסידיו של האדמו"ר מסאטמר רבי אהרן טייטלבוים, כנראה ביקשו להוכיח שהם קנאים בדיוק כמו מתחריהם מהעיתון 'דער איד', הנמצא בשליטת חסידיו של האדמו"ר מסאטמר רבי זלמן לייב טייטלבוים. ל'דער איד' יש תדמית קנאית יותר, כמי שצועד בדרכו של ה'ויואל משה'.

לדעת גורמים בחסידות, זו כנראה הסיבה מדוע בחרו עורכי העיתון "להשמיץ 'יחידים' על העבירה שעשו - נתנו חיזוק לחב"ד, כאילו שכיום יש בכלל מלחמה של סאטמר נגד חב"ד". לפי אותם גורמים, יש זעם רב ברחוב הסאטמרי על העיתון. "זה מאוד ילדותי לתקוף במאמר הראשי אנשים יחידים, שהם אינם רבנים או עסקנים, אלא סתם בעלי בתים. זה דבר שעוד לא היה בעיתון".

יצוין כי אין זו הפעם הראשונה בה מדווח על הסיוע שמגישים חסידי סאטמר לחב"ד. לפני כשנה דיווח העיתון 'ג'ואיש פרס', היוצא לאור בארצות-הברית, כתבה על חב"ד בביג'ין ועל המקווה שבנו חסידי סאטמר עבור חב"ד.

העיתון דיווח אז, כי "נכון לעכשיו 800 יהודים גרים בבביג'ין. מאתיים מהם משתתפים במנין שבת, כולל חסידי סאטמר שנמצאים שם למטרות עסקים. יחזקאל בראך ואברהם ברוך גודינגר, שניהם חסידי סאטמר, תרמו 150,000 לחב"ד כדי לבנות, לשפץ ולהרחיב את המקווה הקיים בבייג'יו. הודות להשתדלות שלהם, התווספו יותר יהודים שהולכים שם למקווה. שחסידי סאטמר יבנו מקוה בשביל הפצת היהדות של חב"ד זה בהחלט ביטוי הולם של אהבת ישראל", כתב אז העיתון.

למרבה הפלא, דווקא בעיתון המתחרה ל'דער בלאט' - ה'דער איד', הופיע לפני שנה סיקור על 'כינוס השלוחים' של חב"ד בניו יורק.

קישורים:
הכתבה בעיתון גואישוויק
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד