ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

אושרה הצעת חוק העיתונות החדש: כופה על מו"ל לפרסם נתוני התפוצה

החוק כופה על מו"ל עיתון לפרסם מדי גליון את פרטי אחזקותיו ובעלי השליטה. בית משפט יוכל להגביל או לאסור פרסום או הפצה של עיתון. ההצעה כוללת דרישה למנות לעיתון אומבודסמן

העובר על ההוראות צפוי לקנס
העובר על ההוראות צפוי לקנס

רוצים לדעת את נתוני התפוצה של עיתון 'משפחה', חושקים לדעת מי הבעלים של עיתון 'בקהילה'? אחרי שתיכנס לתוקף הצעת חוק העיתונות שאישרה ועדת השרים לענייני חקיקה, תוכלו לקבל את התשובות.

הנוסח החדש של החוק, המחליף את פקודת העיתונות המנדטורית והתיקונים לפקודה מתוקף תקנות הגנה לשעת חירום, קובע את הצורך בשקיפות בדבר זהותם של המו"לים, בעלי השליטה והעורכים בגופי התקשורת. החוק החדש נולד במטרה לצמצם עד כמה שניתן ניגוד עניינים בין נורמות העבודה העיתונאית לאינטרסים כלכליים של בעלי עניין.

עוד קובעת ההצעה, כי יבוטל הצורך בקבלת רישיון משר הפנים להוצאת עיתון, זאת מבלי שנפגעו המגבלות הקיימות בהוראות עונשין שונות. הסמכות לאסור או להגביל הוצאה לאור של עיתון תהיה מעתה בידיו של בית המשפט. בית המשפט יוכל להגביל או לאסור פרסום או הפצה של עיתון מסיבות של ביטחון המדינה או שלום הציבור - כולל של עיתון היוצא בחו"ל ומופץ בארץ.

בחוק יש דרישה לשקיפות של המו"ל, שתחייב אותו לפרסם בין השאר את נתוני אחזקותיו, כולל בעלי השליטה ושיעור אחזקותיהם (בהתאם לסוג העיתון), פרטי בעלי העניין והדירקטורים בחברתו, ונתוני התפוצה של העיתון אחת לשנה עבור מחצית השנה שקדמה לפרסום.

מטרת הדרישה, לצמצם עד כמה שניתן ניגוד עניינים בין נורמות העבודה העיתונאית לבין האינטרסים הכלכליים של בעלי השליטה.

העובר על הוראות דרישה זו צפוי לקנס בסכום של עד 150 אלף שקל.

בנוסף, כוללת ההצעה דרישה למנות לעיתון אומבודסמן (תפקיד הקיים כיום רק במעריב ובישראל היום), ואם לא מונה – אזי ישמש העורך בתפקיד זה, ולפרסם אחת לשנה דו"ח המפרט את התלונות שהתקבלו במשרדו ואופן הטיפול בהן.

ההצעה מבטלת את דרישות הגיל וההשכלה שהיו בחוק הישן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד