י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ספרדים נגד ספרדים

הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין מתאר את הבדלי המעמדות בתוך ש"ס ומסביר מדוע צמרת התנועה אינה שולחת את ילדיה לבתי ספר ספרדים

ספרדים נגד ספרדים
מנח זרקא




אל: ר' יעקב ריבלין

מאת: משה גפני

שלום רב.


קראתי את הביקורת שלך בגליון מס' 532 על דבריי שנאמרו בכינוס בביתר עילית והנני מבקש להשיב אחת לאחת:

א. אמרתי, כי תופעת השבטיות וההצבעה ע"פ דפוסים אחידים הינה נחלת הכלל ביהדות החרדית כולל בדגל התורה. סברתי כי כך הם פני הדברים בביתר אף בבחירות הקודמות ולכן פקפקתי בריצתו של הרב פינדרוס אז לראשות העיר היות והציבור המזוהה עימו הוא מיעוט בעיר ואעפ"י כן הוא ניצח ונבחר לראשות העיר, אמנם על חודם של קולות בודדים, אך נבחר. אף עתה סברתי כי קיים חשש גדול וטענו באוזניי כי "אינני מכיר את ביתר". אמרתי בנאומי כי לצערי אף ביתר שבטית ובבחירות הקודמות היה מקרה חד פעמי.

ב. דגל התורה, שאף אתה היית בין תומכיה כפי שאתה עצמך מעיד, הוקמה זמן רב לאחר שהרב לורנץ פרש מפעילות ציבורית שאף סייע בהקמתה והיא הוקמה בכדי לייצג, בכנסת וברשויות המקומיות, ציבור המהווה כ-50% מכלל יהדות התורה ושלא יהיה נתון למרות והחלטות של גורמים אחרים.

ג. לפני כ-20 שנה הקימו החסידים לעדותיהם בתי ספר נפרדים אף לבנות והותירו את הליטאים והספרדים לבדם. מרן הגרא"מ שך זצוק"ל הביע מורת רוח רבה מתופעה זו. הוא חזה את המתרחש היום, בקושי הגדול בקבלת תלמידים ותלמידות ספרדים, אך לא רק, במוסדות החינוך, מגן הילדים ועד הסמינרים. החסידים מסיבותיהם הם, לא שעו להפצרות ולבקשות שלא להקים מוסדות נפרדים שבהם לא לומדים כמעט תלמידים ספרדים ותהיינה הסיבות אשר תהיינה.

רבים ואני בתוכם סברו כי בשעת מבחן כאשר יהיה ויכוח בין החסידים לליטאים וש"ס תהווה לשון מאזניים כפי שאירע פעם אחת ויחידה המוכרת לנו, בביתר, תמשיך ש"ס את התהליך המובן מאליו ויצטרפו לדגה"ת, לצערנו קרה ההיפך. הנני מכבד את החלטתה של ש"ס, אף שאני מצטער על כך, אולם עליהם לקבל אחריות בהחלטה זו על כל תחומי החיים.

זאת ועוד. ש"ס הקימה רשת חינוך עצמאית, את מעיין החינוך התורני ואעפ"י כן ראשיה ממשיכים לשלוח את בניהם ובנותיהם לבתיה"ס הליטאים.

לאבסורד מוחלט הגיע תופעה זו באופקים, כאשר בביה"ס לבנות של החנהע"צ לומדים כ-480 בנות, ביניהם הבנות של ראשי ש"ס במקום והם נאבקים שבי"ס זה לא יקבל את הבנין הגדול יותר שנבנה ע"י משרד החינוך ובנין זה יימסר למעיין החינוך התורני שבו כ-170 תלמידים בלבד והוא חדש יחסית לביה"ס של החנהע"צ.

ד. אין זה סוד כי הנושאים העיקריים בעול הקמתו והחזקתו של החינוך העצמאי הם בעיקר גדולי התורה הליטאים בעבר ושל דגל התורה בהווה, הן בגיוס כספים, הן באחריות על קיומו והן בקבלת החלטות חינוכיות ופדגוגיות. האמירה שהחנהע"צ הוקם ומוחזק ע"י כולם אין לה על מה לסמוך.

ה. החנהע"צ הוקם בעיקר למען בני עדות המזרח בערי הפיתוח, בשכונות ובכל ערי הארץ בהן אין ריכוז חרדי מובהק. מספר התלמידים והתלמידות, המורים והמורות, המנהלים והמנהלות בני עדות המזרח בחנהע"צ רב לאין ערוך מאשר במעיין החינוך התורני כולו.

ו. אין ולא כלום לנושא החוק המחייב לקבל תלמידים מכל העדות כאשר החינהע"צ הוקם למען כולם כאמור, אך הציבור הליטאי בהוראת רבותיו נמנע עד עתה מלהקים בתי ספר נפרדים כפי שנוהגים החסידים.

ז. בכל ישוב דאגה הנהלת דגל התורה לשלב ברשויות המקומיות נציגים ספרדים של בני תורה. בבני ברק, בעקבות דרישתנו לשלב את סיעת ק"ד בקואליציה, דרשה סיעת אגו"י כי אחד מנציגי דגה"ת יתפטר מהרשימה לטובת נציג אגו"י ותביעה זו, שלדעתנו איננה צודקת, דחתה את כניסתם לקואליציה ע"י אגו"י. רק לאחר דיונים משותפים שולבה לשמחתנו סיעת ק"ד בקואליציה העירונית. אדגיש, כי הנציג הספרדי של דגה"ת בביתר התבקש לפני כחצי שנה ע"י הנהלת דגל התורה לקבל תפקיד בכיר ארצי במפלגה ללא קשר לביתר והוא סירב מסיבותיו הוא.

אני לא סבור כי יכולה להיות טענה כנגד דגל התורה המופלית לרעה בנציגות שלה בכנסת בתוך יהדות התורה כאשר נכון לעכשיו (בטרם מתבצעת הרוטציה בין הרב יעקב כהן להרב אורי מקלב) 12 נציגים לש"ס, 4 לחסידים ו-2 לליטאים, בעוד שברשויות המקומיות כאמור בהם הנציגות היא ע"פ גודלו של הציבור, הספרדים בדגל התורה מקבלים נציגות הולמת.

לסיכום, הבחירות בביתר הדליקו זרקור בוהק על אי צדק מובנה המתרחש ביהדות החרדית וזהו מסר שניסיתי להעביר בנאומי שם. דגל התורה, הציבור האשכנזי והספרדי שמאוגד בו ומעל לכל רבותיו, נושאים על גבם את אחריות הדור ובעיקר באחריות על החינוך. נציגי דגה"ת אינם מנהלים מוסדות אולם רבים פונים אלינו לסייע באחזקת המוסדות ובקבלת תלמידים. טענתי, כי כוחנו נובע מהציבור שבחר בנו ונותן לנו את הכלים הארגוניים לפעול. אני סבור כי חובתנו הציבורית והמוסרית לדאוג קודם כל לציבור שבחר בנו. ביתר חידדה מאד את המסר שאין הכרת טובה בחיינו הציבוריים והגיע הזמן לשידוד מערכות באשר לפעילותם של נציגי הציבור.

יש לשים קץ לתופעה שנציגי דגל התורה בכנסת וברשויות המקומיות יפעלו למען אנשי ש"ס ולבסוף יואשמו ב"גזענות".

מיותר לומר כי דגל התורה ונציגיה פועלים בכל החלטה אופרטיבית ע"פ הנחיית גדולי התורה, מורי דרכה שליט"א.

בכבוד ובברכה

ח"כ משה גפני



אל: ח"כ הרב משה גפני

מאת: כותב השורות


מכתבך התקבל אצלינו בברכה כפולה ומשולשת. הן מפני תוכנו הנוקב שאינו מתחמק מהשאלות הקשות שהוצגו בפניך, הן מפני שהוא עדיין מותיר חומר למחשבה מעמיקה, והן מפני שהנך שובר בזאת נורמה פסולה שהשתרשה לה ביחסים בין חברי הכנסת החרדיים והעיתונות האל מפלגתית הרואה בביקורת בונה את אחד מיעדיה המרכזיים.

וממך ילמדו גם יתר עמיתך. לצערינו הרב אנו יכולים לספור על אצבעות יד אחת את המקרים בהם נמתחה כאן ביקורת על מהלכיו של איש ציבור חרדי זה או אחר שלא נתקבלה בתגובה זועמת זו או אחרת. החל מפרצוף חמוץ והפנית גב בעת פגישה אקראית או מכוונת. דרך משחקי ברוגז ברוגז לעולם שולם שולם אף פעם (כאילו. בסוף הרי חייבים להסתדר ולהמשיך לעבוד זה מול זה) ועד הכרזות לוחמניות הגובלות בהכפשות והשמצות. וכבר היו דברים מעולם.

מכתבך המתפרסם בזאת הוא איפוא כמים קרים על נפש עייפה. במשך שנים אנו טוענים כי ביקורת על מהלכיו של איש ציבור חרדי אינה בהכרח גם התקפה על אישיותו. כבודו של איש הציבור במקומו מונח, פעילותו למען הכלל ראויה בעיקרון להוקרה וברוכה (כולל משכורת נאה שהיא רק בגדר הפירות. הקרן בוודאי שמורה לו לעולם הבא) אבל מותר לחשוב, וגם לכתוב שהוא טועה, ופעמים אף בגדול.

ולגופם של דברים. אתה לא מסכים עם הקביעה שהתפרסמה כאן בשבוע שעבר שאין מושג כזה הכרת טובה בחיים הפוליטיים וגם על הטענות שלא ברור בדיוק מי חייב למי הכרת הטובה. התלמידים הספרדים לבתי הספר האשכנזים או המערכת הניהולית האשכנזית שבלי הציבור הספרדי היתה סוגרת בתי ספר והולכת הביתה. נימוקיך הלא מתפרסמים בזאת ללא כל צינזור והשמטה.

האויב של אויבי הוא ידידי


וכאן אתה מציב את השאלה במלוא חריפותה. מדוע בשעת המבחן היחידה בין חסידים וליטאים בחרו הספרדים דווקא באלה שהקימו בתי ספר נפרדים ולא באלה שעדיין יושבים איתם על ספסלי הלימודים.

לא הזכרת במכתבך את הטיעון השס"י כי הבחירה בצד החסידי היתה פועל יוצא של ההתקפות החריפות שלך ושל עמיתך על ש"ס בחודשים האחרונים. מי שלא תקף היו אנשי " שלומי אמונים" שלפי טיעון זה באו כאן על שכרם.

וטוב שלא הזכרת יען כי מדובר בטיעון המצוץ מהאצבע. התשובה האמיתית לבחירה השסי"ת במועמד שנגדכם ידועה הייטב לכל המעורבים בנושא. אלא שאתה , מתוקף מעמדך הציבורי לא יכול לאומרה. גם לנו יש, כידוע, מגבלות הנובעות מכך שאין אנו מוסמכים לפרשן החלטות של גדולי תורה שמחשבותיהם אינם מחשבותינו וכו'.

מה שניתן במסגרת הגבלות אלו הוא רק לקבוע שהבחירה של ש"ס בביתר לא נבעה מכך שהיתה להם איזו העדפה מובנית לחסידים מול ליטאים. הבחירה נבעה דווקא מתוך מערכת יחסים פנימית ומאוד מורכבת דווקא בתוך הציבור הספרדי. בין הזרם הגדול והמרכזי הרואה בש"ס והנהגתה הרוחנית את מקור הסמכות היחיד ובין זרם קטן יותר השואב את השראתו וסמכותו ממקומות אחרים. מהרגע בו התייצבו האחרונים סביב המועמד שלכם האינסטיקט הראשון של ש"ס היה להתלכד סביב המועמד שנגדכם. וכמו ששנינו : האויב של אויבי הוא ידידי. וכשמדובר בהחלטות מסוג זה בוודאי שאין מקום להכרת טובה מכל סוג שהוא.

מלחמת המעמדות בתוך ש"ס


אבל ביתר כבר מאחורינו והבעיה האמיתית המוזכרת במכתבך עוד תגרום לבעירות רבות במגזר החרדי. אתה מציין את האבסורד של אופקים שם לומדים כל בכירי ש"ס המקומית בית ספר של החינוך העצמאי ומנהלים מלחמה למען בית הספר של הרשת התורנית הספרדית. הלוחמה המקומית שם היא פרט שולי לחלוטין. מה שרלוונטי יותר למישור הארצי היא העובדה שדווקא ראשי ש"ס הם אלה שבוחרים שלא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר שהוקמו על ידם. אותם הם מייעדים לפשוטי עם בלבד.

אם תרצה תוכל להתנחם בכך שהבעיה מטרידה לא רק אותך. לאחרונה היא הופכת לחומר נפץ פנים שס"י מהדרגה הראשונה. תשמע סיפור. ביום שני השבוע התכנסה סיעת ש"ס בכנסת לדיון מיוחד בפרשת הגדר שהוקמה בבית ספר מסוים בעיירה חרדית קטנה אי שם ברחבי השומרון . בצד אחד של הגדר בית ספר שכולו מאוכלס בבנות ספרדיות. מהצד השני בית ספר מעורב לבנות אשכנזיות וספרדיות. במקור היה זה בית ספר אחד שהופרד לדרישת ההורים ולא צריך לנחש איזה. גדר? לחצוץ בין יהודים? שומו שמיים על האפרטהייד הזה.

ואכן בישיבת הסיעה נשמעו דברים חריפים ביותר. אחד הדוברים, בדרגה הכי בכירה בש"ס, אף נשמע אומר כי הגיע הזמן להפסיק את העליונות האשכנזית, כהגדרתו. הטונים בישיבה עלו לשמיים עד שלפתע קם אחד השרים היותר שקולים בסיעה וביקש להעמיד את הדברים בפרפורציות הנכונות. רבותי, אמר השר, דיברתי עם ההורים בבית הספר המעורב והתברר לי כי גם ההורים הספרדים שבתוכו תומכים במהלך ההפרדה. לאמור: גם הם לא רוצים ללמוד שבנותיהם ילמדו עם בנות ממשפחות שלבעלי תשובה שטרם הגיעו לנורמות התורניות הדרושות.

ובמלים אחרות: לא אפליה אשכנזית ולא בטיח. מדובר בשני מעמדות הקיימים גם בתוך הציבור הספרדי עצמו. המעמד הותיק, התורני, והמבוסס יותר, והמעמד של חרדים חדשים משכבות הטעונות עדיין טיפוח עד שיגיעו לנורמות החרדיות הקפדניות. הראשונים לא רוצים ללמוד עם האחרונים ומפלט הם מוצאים להם בבית הספר האשכנזים בהם לומדת אוכלוסיה חזקה.מהסוג שלא אוכל " היתר המכירה" אלא שמיטה לחומרא. וזו דוגמא אחת מיני רבות.

וזה הסיפור האמיתי של אופקים הדרומית וגם של שכונת הר נוף היוקרתית. הצמרת השס"ית שהקימה ואף עובדת קשה לתקצב את רשת החינוך הספרדית לא שולחת את ילדיה לבתי הספר של הרשת. ולא בגלל שיש להם רגש נחיתות מול האשכנזים אלא בגלל הסיבה המאוד פרוזאית הבאה: הם לא רוצים שילדיהם ילמדו עם ילדים משכבות שמצביעות ש"ס אך נחשבות כאוכלוסיות חלשות מבחינה דתית וחברתית. ואת כל הסיפורים בנוסח של " הילדה רוצה להמשיך לסמינר עם בנות שלמדו איתה בבית הספר היסודי" אפשר לזרוק ישר לסל המחזור החברתי פוליטי חרדי.

ולמה זה דווקא בש"ס ולא ביהדות התורה. ראשית, גם בדגל התורה מתחילה להסתמן ניצוצות ראשונים של בעיה דומה. במכתבך, הרב גפני, אתה רומז שמרן הגרא"מ שך זצ"ל התנגד להקמת בתי ספר ליטאים נפרדים בגלל שצפה את מה שמתרחש היום בקבלת תלמידים ספרדיים , וכאן אתה מוסיף את המילים הבאות: "אך לא רק" . פירוש: לא רק אפליה נגד שכבות חלשות ספרדיות אלא גם נגד אשכנזים העובדים לפרנסתם. עיין ערך בית הספר הליטאי שפתיחתו נמנעה על ידי מרן הגראי"ל שטיינמן מסיבה זו בדיוק.

אבל בגדול בעיית המעמדות החברתיות תקפה הרבה יותר בש"ס. וזאת. בגלל אופיה העממי של התנועה להחזרת העטרה ליושנה. אצל יוצאי ברלין עד פולין יש קוי מתאר ברורים בין חילונים אוכלי שפנים, דתיים לאומיים, וחרדים מובהקים. במגזר הספרדי הקוים הרבה יותר מטושטשים. יכולה משפחה להחזיק מכשיר צפיה אסור בבית. לא לדקדק כל כך בתרי"ג מצוות ועדיין לשלוח את הילדים לבית ספר תורני ספרדי. במגזר האשכנזי אין חיה כזאת.

לכך יש להוסיף את בעלי התשובה שמספרם פי מאה במגזר הספרדי מאשר בקרב יוצאי תרבות המערב הקלוקלת. מרבית ארגוני החזרה בתשובה ורישום הילדים לבתי הספר מנוהלים על ידי בוחרי יהדות התורה אבל כל הקליינטים שלהם בסופו של תהליך רואים את עצמם חלק אינטרגלי מש"ס וכפופים להנהגתה הרוחנית. ש"ס קולטת אותם ברצון רב ופותחת עבורם בתי ספר של רשת החינוך הספרדית. העובדה כי חלק נכבד בעלי התשובה הטריים מעדיפים את בתי הספר של החינוך העצמאי בעיירות הפתוח ( שכל תלמידיהם ספרדים) נובעת כנראה מהנסיון הניהולי והחינוכי העשיר יותר של הרשת הותיקה.

ואם זו אכן בעיה פנים שסי"ת בפני עצמה אזי מוטב באמת, ח"כ הרב גפני, שתניח להם לעסוק בה בעצמם. אתה רומז שלא תפעל יותר להכניס ילדים ספרדים לבתי ספר אשכנזים? כך נאה וכך יאה. לצמרת ש"ס יש קשרים בפני עצמה בבתי הספר היוקרתיים החרדים ( התלויים בהם לתקציבים) והם באמת לא זקוקים לעזרתך. ובאשר לפונים אליך נטולי הקשרים, תן להם את הטלפונים של הלשכות לפניות הציבור של ש"ס הפרושות כידוע בכל רחבי הארץ( כלומר: בחדרי החכי"ם באגף החדש) וחזור לטפל בצרכי מצביעיך שגם להם בעיות לא מעטות. עוד מעט בחירות מקומיות קשות מדן ועד אילת ואם תבזבז את זמנך בעשיית טובות לבני חוגים אחרים, הסיפור של ביתר לא יזכר מרוב הצרות.

תמיד לשירותך

י.ר


טורו של יעקב ריבלין מתפרסם בעיתון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד