ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ור' שולם פישר גם

ארבעה אנשי עסקים שומרי מצוות ופוליטיקאי חרדי אחד מופיעים ברשימת 50 האנשים שעשו את כלכלת 2007 בפרויקט איש השנה של העיתון "גלובס": לבייב, אטיאס, זיסר, בוימלגרין ופישר

מקום 47 : שלום פישר. ציור: גלובס
מקום 47 : שלום פישר. ציור: גלובס

ארבעה אנשי עסקים שומרי מצוות ופוליטקאי חרדי אחד מופיעים ברשימת 50 האנשים שעשו את כלכלת 2007, בפרויקט איש השנה של העיתון "גלובס".

החרדי הראשון ברשימה, הממוקם במקום החמישי של הרשימה, הוא ר' לוי לבייב.

גלובס: "אם היינו עושים את הדירוג לפני חצי שנה, ייתכן שלב לבייב היא איש השנה שלנו. מניית אפריקה ישראל עלתה בשנים האחרונות במאות אחוזים ובמאי האחרון נשק שווייה לרף ה-7 מיליארד דולר. השיא מבחינת החברה היה הנפקתה של אפ"י פיתוח בלונדון במאי, אז גייסה החברה 1.4 מיליארד דולר לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר. מאז מניית אפי פיתוח החלה להידרדר והיום היא נסחרת בשווי הנמוך ב-20% מאז ההנפקה. לבייב דיבר השנה ועורר סערות - בתחילת השנה אמר שאפריקה ישראל שווה פי שניים מהשווי שלה בבורסה, אמירה שהביאה את רשות ניירות הערך לשאול שאלות ואת אפריקה להסביר כי לא מדובר בתחזית רשמית אלא רק בחזון של הבעלים. השנייה הייתה כאשר אמר בראיון ל"ניו-יורק טיימס", כי אינו פוסל בעתיד התמודדות על ראשות הממשלה".

במקום הבא, ה-14 ברשימה, ממוקם איש העסקים מוטי זיסר. גלובס: "הוא יזם הנדל"ן הכי קלאסי בשטח. הוא אינו חושש ללכת הכי נועז והכי בגדול אל מקומות שבהם מרבית המשקיעים מעדיפים, אם בכלל, לפסוע מאוד בזהירות; השנה החליט זיסר לעשות זאת בהודו. במשך שנים חי זיסר על הקצה ממש, כשההימור שלקח כשהחליט להקים עשרות מרכזי מסחר במזרח אירופה תפח במהירות לחוב ענק ולחצים בלתי פוסקים מצד הבנקים והמשקיעים. בשנים האחרונות, לאחר שאלביט הדמיה שבשליטתו מימשה נכסים במאות מיליוני דולרים והנפיקה את חברת הבת פלאז'ה סנטרס בלונדון בשווי של 514 מיליון ליש"ט, הוא לפחות כבר נהנה מקרדיט של יזם שהוכיח שההימור שלו בדרך כלל מוצלח ושבאמתחתו קופת מזומנים שמאפשרת לו לחלום ככל שירצה בלי עזרה של (כמעט) אף אחד".

במקום ה-21 ברשימה מופיע שר התקשורת אריאל אטיאס: "לא מזמן הוא היה שם עלום במקצת, אפילו בקרב מצביעי ש"ס, והנה הפך להיות אחד השרים הכלכליים הכי משפיעים. שר התקשורת, אריאל אטיאס, הצליח להתקדם אל התודעה הציבורית כשהוא נושא את דגל הצרכנות. ממש בימים שירד מגזין "איש השנה" לדפוס, נכנסה רפורמת ניידות המספרים לתוקף. רפורמה שאמורה לעודד את התחרות בין חברות הסלולר. בין היתר קידם גם נושאים כמו ביטול המעבר האוטומטי למענה הקולי בשיחות לסלולר וביטול תוכניות הדקה".

ר' שייע בוימלגרין הוצב במקום ה-41: "במשך חודשים ארוכים נראתה אזורים שתחת שליטתו של שעיה בוילמגרין, כחברה העסוקה בעיקר ברכישה ואיסוף נכסים ללא יד מכוונת. בזמן שבוילמגרין הפך לאחד היזמים הכי בולטים והכי מתוקשרים בישראל, החובות רק הלכו ותפחו ואיתם גם שמועות על יכולת פיננסית בעייתית וסדקים באיתנותו של האיש שלא ממש הסביר או דיבר. באוקטובר השנה הוא התייצב מול המשקיעים: יותר מכל דבר אחר הוא לפחות הודה בטעויות בהתנהלות מול שוק ההון, הכחיש קיומם של קשיים תזרימיים והבטיח שמעתה הוא עובר לישראל. בנובמבר הוא החל לממש נכסים שאינם בליבת עסקיו והוא נהנה כעת מהרבה יותר אוויר לנשימה - גם בשל המזומנים שנכנסו לקופה וגם בשל העליות החדות לאחרונה בבורסה, שוודאי יסייעו לו לבצע את הרה-ארגון הדרוש לקבוצה.

ובמקום ה-47 של הרשימה מוקם איש העסקים ר' שלום פישר. גלובס: "השנה האחרונה שמה את שולם פישר, חרדי המעדיף עד היום להתרחק מעין התקשורת, על המפה. יחד עם שותפו מתיו ברונפמן הוא עשה כמה מהלכים בשוק ההון, המעידים כי בכוונתו להיות שחקן מרכזי בכל תחום שבו הוא תקע יתד. קבוצת ברונפמן-פישר רכשה 19% מרשת שופרסל, כמה חודשים אחרי שמכרה את מניותיה ברשת המתחרה רבוע כחול. פישר שהיה שותף פעיל ברבוע כחול, הפך ליו"ר משותף פעיל בשופרסל. יש להניח שאם נוחי דנקנר יחליט בסופו של דבר למכור את השליטה ברשת, פישר, קמעונאי בלב ובנפש, יהיה הראשון לקנות. אמונתו של פישר בפוטנציאל הכלכלי של שופרסל מוכיחה את עצמה. מאז הרכישה מציגה הרשת שיפור בתוצאות הכספיות. ברבעון השלישי השנה עלו הכנסות הרשת ב-7.7% והרווח התפעולי טיפס ל-4.6%".

אגב, איש השנה של "גלובס" לשנת 2007 הוא עידן עופר, יו"ר החברה לישראל.

קישורים:
מקור: גלובס
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד