י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

'איחוד הצלה' מזהירים: סכנת חיי אדם במקוואות

מקרה חירום שהתרחש באחת המקוואות בירושלים לפני כשבועיים, במהלכו נאלצו כוחות ההצלה להמתין למעלה מעשרים דקות עד להגעת האחראי על דלת החירום, הוביל את 'איחוד הצלה' להודיע: "שהציבור ידרוש דלת חירום ומפתח זמין. אחרת יהיה אסון"

אין סיכוי להכניס אלונקה. דלת מסתובבת במקווה
אין סיכוי להכניס אלונקה. דלת מסתובבת במקווה

מקרה חירום שהתרחש באחת המקוואות בירושלים לפני כשבועיים, בו נאלצו כוחות ההצלה להמתין למעלה מעשרים דקות עד להגעת האחראי על המקווה, בכדי שיפתח את דלת החירום, מאחר ורק כך יכלו החובשים לפנות את החולה, גרם לארגון "איחוד הצלה", להתריע בפני הציבור והרשויות על סכנה הקיימת בעשרות מקוואות ברחבי הארץ.

"כאשר מתקבלת קריאה על מקרה חירום במקווה, ולצערנו מתרחשים מקרי חירום רבים בעקבות מבוגרים שחשים ברע, מחליקים, התקפי לב, טביעות וכדו', המתנדבים נערכים לאירוע שונה ממקרה רגיל, וזאת בעיקר בגלל הקושי הרב בכניסה למקוואות, הקושי בטיפול במקום, ובעיקר הפינוי הסבוך, אם הוא אפשרי בכלל מהמקום", אומר ירח טוקר דובר "איחוד הצלה".

במקוואות רבות הכניסה היא אך ורק לבעלי כרטיס מנוי או בתשלום של כעשרה שקלים בכניסה. הכניסה מתאפשרת אך ורק דרך דלת מסתובבת. במקוואות שכאלו בלתי אפשרי להיכנס במהירות בעת מקרי חירום, קיים קושי רב להכניס ציוד רפואי ואין סיכוי להכניס אלונקה או מיטה לפינוי החולה או הנפגע דרך הדלת המסתובבת.

אך הכניסה אינה הקושי המרכזי בטיפול במקוואות ובסכנה הקיימת. "במקוואות רבות שנתקלנו בהם אין כלל דלתות חירום ליציאה, במקומות שיש דלתות חירום הם מכוסים בארונות ובחפצים כבדים ולוקח זמן רב עד לפילוס המקום דרך יציאת החירום. ואם מצאנו מקוואות שיש דלת חירום והיא אף פנויה ליציאה, אין כלל מפתח לדלת בקרבת מקום", אומרים בארגון.

"אם אין יציאת חירום, לא שייך לפנות את החולה בשכיבה דרך הדלת המסתובבת בכניסה. ובמקרים שיש דלת חירום אך אין מפתח, אנו נאלצים להמתין שעה ארוכה עד לבוא האחראי למקום, וזמן כידוע במקרי חירום פשוט מסכן חיי אדם", אומר אחד החובשים שהשתתף במבצע החילוץ מהמקווה לפני כשבועיים. "היה זה מבצע לכל דבר כי פשוט לא היה דרך לפנות את החולה בשכיבה מהמקום ועשינו זאת בישיבה על כיסא ובקושי רב".

החשש המרכזי ב"איחוד הצלה" הוא שחלילה יתרחש אירוע רב נפגעים במקווה: הרעלת מים, פיצוץ דוד, קריסת תקרה וכל מקרה שחלילה לא יקרה, לא יוכלו הנוכחים במקווה לצאת מהמקום במהירות אלא בדלת המסתובבת, וכאן מדובר ממש באסון שחלילה יכול להתרחש במקוואות.

ב"איחוד הצלה" מתכוונים לפנות לרשויות המקומיות, לעיריות ולמועצות הדתיות על מנת שיפקחו על עצם הצבתם של דלתות החירום ודרכי הגישה אליהם, וכן להצבת מפתחות לדלתות החירום בסמוך לדלתות או בידי כמה אחראיים מקומיים הזמינים בכל עת.

אך בעיקר פונים בארגון לציבור הרחב שיעקוב אחר המקוואות האזוריות וידרוש מהאחראיים הצבת דלת חירום ומפתח זמין לכוחות ההצלה, "באלעד, למשל, החובשים פנו למועצה שחייבה הצבת מפתח לדלתות החירום בקופסת זכוכית הסמוכה לדלת החירום, כך שבמקרי חירום החובשים מנפצים את הזכוכית ובידם מפתח. גם ביישוב תל ציון נמצא בידי האמבולנס המקומי מפתח לדלת החירום. אנו מקווים שגם בירושלים ובכל הארץ, הציבור כולו יבין כי מקווה ללא דלת חירום או ללא אפשרות יציאה וכניסה קלה לכוחות ההצלה - הוא בגדר מקום שיש בו סכנה ועל כל אחד ואחד מהציבור לפעול דרך האחראיים על המקוואות לסידור המקוואות האזוריות לכניסה, טיפול ופינוי נפגעים בעת חירום", אומרים ב'איחוד הצלה'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד