ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

התכנית הגרנדיוזית של עיריית בני ברק: פארק ענק ומגדלי היי-טק

עשרות מגדלי משרדים ופארק ענק, עם אגם מלאכותי לשיט סירות, יוקמו בשנים הקרובות. מ"מ רה"ע יעקב אשר: מטרתינו להגיע לניהול עירוני כלכלי עצמאי ללא תלות בתקציבי משרד הפנים

האזור  המיוחד של התכנית, בצילום אווירי (לחץ להגדלה)
האזור המיוחד של התכנית, בצילום אווירי (לחץ להגדלה)


אחת מתוכניות הבנייה הגדולות בבני ברק, עומדת לצאת לדרך. בשיחה עם ממלא מקום ראש העיר יעקב אשר, המכהן גם כיו"ר ועדת תכנון ובנייה, הוא מציג קלסרים עמוסים בתצלומים ובמסמכים, המהווים מכלול של התוכנית המלאה.

גבולות המתחם: בצפון - נחל הירקון (שהוא גם הגבול המוניציפאלי של בני ברק עם ת"א-יפו), במערב - דרך מבצע קדש (המהווה גבול מוניציפאלי עם רמת גן), בדרום - דרך אם המושבות (והמרקם הבנוי של בני ברק), במזרח - כביש גהה (המהווה גבול מוניציפאלי עם פתח תקווה).
מדובר באזור המיועד לבניית מגדלי משרדים, כמו גם שטח נרחב לפארק רחב ידיים, שיכלול בתוכו אגם מלאכותי לשייט סירות ומתקני משחקים חדשניים. על פי התוכנית, במקום יוקמו מגדלי זכוכית לגובה ומגדלי משרדים מפוארים, שיצעידו את בני ברק, מבחינה כלכלית, כמה צעדים קדימה. האזור כולו, עומד להפוך למתחם התעסוקה החדש של גוש-דן. מה גם, שהאזור יספק אלפי מקומות עבודה, גם לתושבי העיר.

בצילומי אוויר ענקיים, ניתן לראות את השטח העצום שבו תוקם התוכנית החדשה. מדובר בשטח כולל של כ-1450 דונם.

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב, אישרה והחליטה להפקיד את תכנית המתאר, שיזמו מנהל מקרקעי ישראל בשיתוף עם עיריית בני ברק.

העקרונות עליהם מבוססת התכנית החדשה הם, העובדה שמתחם הירקון בבני ברק הוא עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח, באשכול המזרחי של גרעין המטרופולין, ומצטיין בפוטנציאל של נגישות תחבורתית, לצד ריחוק הכרחי וחיוני מאיזור המגורים הצפוף של בני ברק. פיתוח האזור חיוני לשיפור המאזן הכלכלי הבעייתי של העיר בני ברק ולמחסור הגדול בשטחים ציבוריים בעיר.

יחד עם זאת עוברת באזור, רצועת תשתיות מטרופוליניות – שטחי רכבת קיימים, קווי מתח עליון ותוואי מתוכנן של כביש נתיבי איילון. מינהל מקרקעי ישראל בשיתוף עיריית בני ברק, קידמו תכנית, בניהול משרד אהוד תייר, שהוכנה ע"י האדריכל אלי פירשט. מדובר בתכנית חדשנית מבחינת ניצול רב שכבתי של הקרקע, לתשתיות תחבורה אינטנסיביות, יחד עם בניה תעסוקתית ויצירת מרחב ציבורי רצוף לעיר, המגשר מעל תשתיות אלו.

בתכנית, כפי שאושרה להפקדה בוועדה המחוזית, ניתן למצוא את הפירוט של התוכנית: שטח ציבורי פתוח לאורך הירקון, מדשאות ענק ומתקני משחקים, הכוללים אגם מים מלאכותי לשייט סירות, ומתקנים חדשניים, פארק לתעסוקה עתירת ידע, שימושים בעלי אופי מסחרי באזור הגובל עם רמת גן, פרוזדור תשתיות אחוד של דרך איילון מזרח ותוואי הרכבת, כולל שטחים תפעוליים של המערך הרכבתי, אזור למוסדות ציבור מרכזיים, לשיפור המאזן העירוני.

כאמור, השטח הכולל של התכנית עומד על 1450 דונם. מתוכם, כ–400 דונם ישמשו לאזורי תעסוקה ומסחר, (110 דונם לבניה לגובה). השטח הירוק המיועד להקמת הפארק עומד על 330 דונם. פרוזדור התשתיות יסתכם ב-350 דונם, ובנוסף, יוקם אזור לבנייני ציבור שיתפרש ע"פ שטח של 110 דונם.

חלק מהתוכניות ייצאו לפועל כבר בתקופה הקרובה, וההערכה היא, כי בתוך שלוש שנים יתחיל להבנות חלקה הראשון של התוכנית. חלקים מתוך התוכנית, תלויים בהחלטות מקצועיות הנוגעות לנגישות של התחבורה הציבורית לאזור וכדו', וע"פ ההחלטות המקצועיות, תתבקש הוועדה המחוזית לאשר את המשך התוכנית הכללית בכפוף לתוכניות מפורטות לכל מתחם.

ההערכה היא כי עם סיומה של חלקה הראשון של התוכנית, תהנה עיריית בני ברק, מהכנסות של מיליוני שקלים בשנה כתוצאה מהארנונה, בתקווה שהאזור כולו יהפוך למרכז תעסוקתי משגשג.
מ"מ ראש העיר, הרב יעקב אשר יו"ר ועדת תכנון ובניה אומר: "מדובר בתכנית ארוכת טווח. תכנית לרווחת כלל תושבי העיר. גם פארק ענק, ריאה ירוקה לאזור, וגם מתחם תעסוקה ענק שייתן מענה לכלל התושבים בעיר. אזור התעשייה הזה יביא לתוספת הכנסה של עשרות מליוני שקלים בשנה לתקציב העיריה בשנה, תוספת שתיועד להשקעה בתושבי העיר.

בשיחה פורש יעקב אשר את היתרונות המיוחדים לאיזור שאליו מתייחסת התוכנית – "המקום מרוחק מאיזורי המגורים של בני ברק, לעומת זאת מצויים בתוך המתחם נתיבי תחבורה, מסילות הרכבת ישראל וכבישים ראשיים בינעירוניים דוגמת אם המושבות והמשך דרך איילון.

"תקוותי הגדולה היא שתוכנית זו וההכנסות הצפויות ממנה יאפשרו לקברניטי העיר לחדול מריצה והתעסקות מתמדת בתשלום משכורות לעובדים, ולהתחיל ולעסוק בשיקום ושינוי סדרי עדיפויות בחינוך, בתשתיות, תרבות תורנית ובתמיכות במוסדות דת. אני סמוך ובטוח שהנשכרים הגדולים מתוכנית זו יהיו תושבי העיר".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד