י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ששה מבנים פונו ביישוב הדתי 'קדיתא' בגליל

כח משטרתי ופקחי מנהל מקרקעי ישראל פינו מבנים בלתי חוקיים עליהם התנהל משפט מתמשך. בן למשפחת העבריינים אלפרון, המתגורר במקום, נעצר. לפי תכנית המנהל ייבנו במקום 150 יחידות דיור

קבר רבי טרפון בקדיתא
קבר רבי טרפון בקדיתא

כח משטרתי ופקחי מנהל מקרקעי ישראל פינו היום (ד) שישה מבנים ביישוב הדתי 'קדיתא' שבגליל. מדובר במבנים שתושביהם נחשבים ל'פולשים לקרקע', והם סולקו על פי צו בית משפט על מנת לבצע עבודות תשתית ביישוב, ולבנות מבני קבע. לפי התכנית הממשלתית ייבנו במקום 150 יחידות דיור. כן יוסדרו בישוב תשתיות של כבישים, חשמל, מים ותקשורת.

הראְיה המשפטית אינה מתיישרת עם המציאות בשטח. השופט אשר קולה מבית המשפט המחוזי בנצרת, כינה את המקום: "ישוב שאינו ישוב". דיירי המבנים שפונו הם אנשים חסרי כל, למעט בן למשפחת אלפרון שהתגורר במקום. הם הקימו בתים–פחונים על קרקע חופשית, ריקה, ומרוחקת ממקום יישוב, וגרים שם בחוסר כל, כשחלקם נעים על חמורים וסוסים ככלי תחבורה ראשי ורשמי, שואבים מים בדליים מנחלי הסביבה, ומאירים את ביתם בלילות לאור נרות ו'לוקסים''.

מה שברור הוא כי תושבי המקום לא ירכשו בו דירות בנויות, הן מחוסר אמצעים, והן מפני שצורת מגוריהם ואורח חייהם נובעת ממאיסת ה'תרבות המערבית' ובריחה מכל סממני הציוויליזציה, כך שהתוכנית נועדה לכשלון מראש, והתוצאה תהיה אחת מהשתיים: או מבנים בנויים - ונטושים, או מיסוד המקום, דבר שיבריח את דרי היישוב הנוכחיים, ויהרוס את הגוון הצבעוני והמיוחד של היישוב.

בעבר היו כבר כמה נסיונות פינו בכוח, ששיאם היה בהריסת בית הכנסת ביישוב, אולם הם נכשלו פעם אחר פעם, למרות מלחמה עיקשת ורבת השנים של המנהל נגד התושבים.

היישוב קדיתא ממוקם על שרשרת גבעות בין צפת למירון, והגישה אליו היא מחניון 'עין זיתים'. המקום נחשב ל'כפר קהילתי אקולוגי' בהגדרתו. היישוב הוקם בשנת 1988 בהתיישבות לא מאורגנת ו'בלתי ליגאלית' של כמה משפחות ובודדים, רובם ממוצא אמריקני.

שם היישוב 'קדיתא' הוא על שמו של הכפר הערבי הנטוש, שעל חורבותיו הוקם היישוב.

ביישוב קיימת משפחה אחת בלבד שיושבת בביתה באופן חוקי, מיקה ודורון גולדמן, המנהלים חווה, ומציעים אירוח כפרי בסגנון ייחודי. בחצר בית המשפחה נמצא קברו של התנא רבי טרפון זי"ע.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד