י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

יש לכם תולעים בצלחת?

"קיימת חוסר מודעות לבעיית התולעים והטפילים בדגים. על אכילת שרץ המים עוברים על-4 לאווין", מתריע הרב שניאור זלמן רווח, יו"ר המכון למצוות התלויות בארץ, ומבהיר: "ניתן לאכול דגים כשרים, אבל רק לאחר שברור, כי הם נקיים מתולעים וטפילים"

הרב שניאור זלמן רווח (מימין) בבדיקת טפילים בדג מושט בסין
הרב שניאור זלמן רווח (מימין) בבדיקת טפילים בדג מושט בסין


"אנשים חרדים, שומרי תורה ומצוות, המקפידים על קלה כחמורה, לא מודעים לכך שהם נכשלים באיסורי תורה", כך התריע הרה"ג שניאור זלמן רווח, יו"ר המכון למצוות התלויות בארץ ורב במועצה האזורית גזר, בכינוס מיוחד שנערך, ובו הועלתה בעיית התולעים והטפילים בדגים, והדרכים להתמודד עם הבעיה.

"נכון שמעת לעת עולה הנושא הזה. מדברים יום יומיים ואחר כך שוכחים והתולעים ממשיכים לעשות דרכים לתבשילים בבתי ישראל. על אכילת שרץ המים עוברים בארבעה לאווין דאורייתא", אמר הגר"ש רווח והצהיר, כי לקח על עצמו לעשות מהפיכה בכל מה שקשור למודעות הציבור לנושא.
הבעיה העיקרית היא איננה החידוש שיש תולעים בדגים, כיון שדבר זה לא נתגלה היום, רק שהמודעות לכך שואפת לאפס. בעוד שבנושא התולעים והחרקים בירקות העלים, הצליחו להחדיר ולהביא את הדברים למודעות הציבור, לגבי דגים עדיין אין מודעות רבה בציבור.

"חשוב לציין", ממהר הרב רווח להבהיר, "התולעים שנאסרו מהתורה באכילה, הם התולעים שבאים מבחוץ ונכנסים אל הדג. לעומת זאת, תולעים שגדלו ונוצרו מהדג עצמו (המוגדרים בהלכה- "דמניהו קא גדלי"), אינם אסורים באכילה. וחשוב לדעת לעשות את ההבדל. אנחנו מדברים רק על תולעים שבאים מבחוץ, שנאסרו מהתורה".

הרב רווח החל לעסוק בנושא התולעים במזון בכלל, לפני כ-12 שנים, ובתולעים בדגים לפני כ-7 שנים.

במהלך ארבע השנים האחרונות, נדד הרב רווח בין עשרות מפעלים במדינות שונות באירופה, סקנדינביה, דרום אמריקה ובמזרח הרחוק, ולמד על חיי הדג, התולעים, הטפילים ומקורם. בעקבות המידע, התחילו במכון לפתח שיטות שונות המתאימות לסוגי הדגים השונים, לניקויים מתולעים וטפילים. צוות גדול של פועלים שהתמחו בדבר, בודקים במפעלים כל חתיכת דג על גבי שולחנות אור ובאמצעות פינצטה מוציאים כל תולעת ותולעת. בתום הייצור המיוחד כל דג נארז בסוגי האריזות השונות כפי שהיבואן מבקש. ועל כל אריזה מוטבעת חותמת המעבדה שע"י המכון, שהתוצרת נקייה מחשש טפילים.

זאת, מלבד תעודות כשרות הניתנות ע"י המכון לחנויות ברחבי הארץ המוכרות דגים טריים ומצוננים שהגיעו ממאגרים המפוקחים ע"י המכון, ונמצאו נקיים מתולעים.

פעילותו של הרב רווח בנושא, הקנתה לו של מומחה עולמי, וגופי כשרות שונים, ובהם הגדולים ביותר, מתייעצים אתו ונעזרים בידע הרב שצבר, כשהם באים להעניק כשרות לכל נושא הדגים.

"מותר לאכול את כל הדגים", אומר הרב רווח, "רק צריך לדעת היכן יש את הבעיה ואיך מנקים את הדג. אין דג כשר שאי אפשר לאכול אותו. עלינו מוטל להביא לציבור, ראשית את המודעות לקיום הבעיה, ושנית, פתרונות שיאפשרו אכילה ללא חשש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד