י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

התנכלות משפילה לתלמיד ישיבה בלשכת הגיוס בתל-השומר

התלמיד זומן להסדר דחיית שירות ומצא עצמו באזיקים בתחנת המשטרה. הטענה: החזקת "פיגיון" בכיסו. הצבא והמשטרה מגוללים אחריות זה על זה. ח"כ גפני, בשאילתה: מדוע הוחלט לעצור ולאזוק את התלמיד על החזקת אולר פשוט שנועד לקילוף תפוזים? * הסיפור כולו ב'מקור נאמן' טורו של אריה זיסמן

תלמידי ישיבה בלשכת גיוס תל השומר. צילום: שוקי לרר
תלמידי ישיבה בלשכת גיוס תל השומר. צילום: שוקי לרר


תלמיד ישיבה הלומד במרכז הארץ שהגיע לדחיית שירות בלשכת הגיוס בתל-השומר, מצא עצמו אזוק בידיו ואחר-כך ברגליו במשטרת מסובים. זאת בטענה שהחזיק בכיסו "פיגיון". כל טענותיו כי מדובר באולר פשוט לקילוף תפוזים לא עזרו. רק לאחר חקירה שוחרר. בצבא ובמשטרה מגוללים אחריות זה על זה וטוענים כי מדובר ב"נהלים מקובלים ללא הפעלת שיקול דעת".

ח"כ הרב גפני פנה בשאילתה לשר לביטחון פנים על הארוע החמור.

התלמיד הצעיר נשאל בכניסה ללשכה, האם הוא מחזיק נשק או סכין, והשיב לתומו כי בכיסו יש אולרון לצורך קילוף פירות וירקות וחיתוך עוגות. עקב כך נלקח לנקודת המשטרה בלשכה, ועל ידיו הושמו אזיקים. למקום הוזמנה ניידת משטרה והוא נלקח באזיקים לרכב המשטרתי ומשם למשטרת מסובים. כל הסבריו כי מדובר באולר פשוט, וכי לא היתה לו כל כוונת זדון, שהרי הודה מעצמו על החזקת האולר, לא התקבלו.

התלמיד הוקנט בדרכו למשטרה ונטען נגדו כי "תלמיד ישיבה לא צריך להחזיק אולר". בתחנה עצמה הורדו האזיקים מידיו, אך הוא נאזק ברגליו ותושאל שוב על מטרת ה"פיגיון" - שנמצא ברשותו. רק לאחר שעה ארוכה הגיע למקום קצין בכיר, ראה את האולר ופנה לשוטרים: "זה בכלל לא סכין, שחררו אותו מיד"!
השוטרים הכניסו את התלמיד לרכב והורידו אותו בבני ברק ללא שום התנצלות.

"יתד נאמן" פנה לדובר צה"ל ולמשטרה בשאלות נוקבות על עילת המעצר ועל השפלת התלמיד - קטין שטרם מלאו לו 17 ללא כל צורך. בצבא ניסו לגולל את האשמה על המשטרה, וטענו כי "השוטרים הכחולים" הם שמופקדים על הסדר הציבורי בלשכת הגיוס, וכאשר יש ארוע חריג הם נותנים את המענה. לדבריהם, הצעיר נכנס ללשכה בסכין המנוגדת לחוק ולכן נעצר על פי שיקול דעת של השוטרים.

יצויין כי תגובה זו מגוחכת כיון שמדובר היה באולרון ולא ב"פיגיון", כפי שתיאר זאת החייל בדו"ח המעצר שמילא.

במשטרת מחוז דן ציינו בתגובה, כי השוטרים נקראו על ידי החיילים במקום בהתאם להנחיות האוסרות על הכנסת כלי נשק ללשכת הגיוס. "בעבר היו במקום דקירות ולכן הנוהל חייב אותנו לעצור את הנער ולאזוק אותו בהתאם לנהלים". דוברת המחוז ציינה גם כי השוטרים לא יכלו לחקור את הנער בלשכה עצמה, כיון שאין להם סמכות להפעיל שיקול דעת בעניין הזה. לפיכך היה צורך להעבירו למשטרת מסובים שם נחקר. משהתברר כי אין לו כוונה פלילית, שוחרר מבלי שיפתח לו תיק פלילי.

המשטרה מתעלמת בתגובתה זו מהצורך להפעיל שיקול דעת, שהרי מדובר בקטין ללא שום כונות זדון, מה עוד שהוא הודה מעצמו על המצאות האולר בכיסו. "קראו לנו בגלל אחזקת פיגיון" - מדגישה הדוברת.

גם תגובה זו מוכיחה כיצד פועלת המשטרה מבלי לבדוק את "הפיגיון" עצמו בלשכה. אם היו עושים זאת היו רואים כי מדובר בעצם באולר קטן. אביו של התלמיד שהיה מזועזע מהסיפור אומר, כי אי הפעלת שיקול דעת של המשטרה תוך השפלת בנם היתה ללא כל צורך.

ח"כ הרב משה גפני אמר בתגובה כי מדובר במעצר מיותר ומבזה ללא כל שיקול דעת, תוך פגיעה בנפשו של הצעיר. "מדוע אי אפשר היה לדבר איתו בלשכה עצמה, ולראות שמדובר באולרון לחיתוך עוגות ולשחרר אותו בו במקום".

הרב גפני פנה בשאילתה לשר לביטחון פנים, אבי דיכטר, וביקש לקבל תשובה מדוע עצרה המשטרה תלמיד צעיר וקטין על החזקת אולר פשוט שנועד לקילוף תפוזים. כמו כן מדוע היה צורך להקניטו "תלמיד ישיבה לא מחזיק אולר"?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד