י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

פרופסור אריאל טואף: "עלילות הדם הם שקר, השתמשו רק באבקה"

הפרופסור מ'בר אילן' מוציא מהדורה מחודשת של ספרו האנטישמי, בה הוא 'מרכך' את האשמותיו כלפי היהודים. הספר עורר סערה קשה, ומחברו נאלץ לברוח מהארץ. אריאל טואף הוא בנו של רבה הראשי לשעבר של רומא

איור מתוך הספר המביש. רק המבוא שונה
איור מתוך הספר המביש. רק המבוא שונה

פרופסור אריאל טואף, שעורר בזמנו סערה קשה עם פרסום ספרו 'פסח של דם', חוזר בו במהדורה חדשה של הספר ו'מגלה' במבוא כי חלה טעות היסטורית, וכי היהודים כלל לא רצחו נוצרים על מנת להשתמש בדמם.

האיש מנסה לתקן את הנזק שחולל כשהצדיק במהדורה הראשונה של ספרו את העלילה הנוצרית העתיקה, לפיה יהודים רצחו נוצרים ומהלו את דמם במצות של פסח. לדבריו: "יהודים לא ביצעו רצח למטרות פולחן, זה היה סטריאוטיפ נוצרי לחלוטין".

כיוון שאין טוב בלא רע, מקפיד פרופ' טואף 'להבהיר': "לא מן הנמנע שגורמי שוליים בקרב יהודי אשכנז עשו שימוש באבקה מדם יבש בזמן טקסי הפסח. אך אין כל קשר בין 'פולחן דם' כזה לבין רצח ילדים, שכן באזורי אשכנז בימי הביניים החזיקו יהודים ונוצרים בביתם אבקה כזאת, כסגולה מרפאת. הדם נתרם על ידי תורמים חיים, לעתים ילדים, ונעשה תמורת תשלום. לאחר מכן יובש לשם שימוש במשחות ובאבקות".

אריאל טואף שימש בתפקיד 'ראש המחלקה לתולדות עם ישראל' באוניברסיטת בר אילן עד לפני כשנה, אז נמלט מישראל בעקבות הסערה הקשה שעורר עם פרסום ספרו ההזוי.

'פסח של דם', הינו ספר אנטישמי הלכה למעשה, ומבוסס על סיפור 'רציחתו' של הנער הנוצרי סימון מטרנטו במרץ 1475. הספר עורר ביקורת קשה של היסטוריונים וחוקרים מכל רחבי העולם, יהודים כלא יהודים, שפסלו את 'ממצאי' הספר, וקבעו שאינו עומד בקריטריונים אקדמיים מינימליים.

מפרסם הספר, אריאל טואף, הוא בנו של הרב אליהו טואף, שהיה רבה הראשי של רומא, ונחשב לאחד מהבולטים ביהדות איטליה דהיום. הוא היה אהוד מאד על האפיפיורים לדורותיהם, הוזכר בצוואתו של אחד מהם, ואירח את ממשיכו לביקור בבית הכנסת הגדול ברומא.

מן הראוי לאזכר, כי עם פרסום הספר בשנת 2007 הגיב דובר אוניברסיטת בר אילן, שמוליק אלגרבלי: "הפרופ' טואף הוא מגדולי החוקרים בתחומו, ודרכו המדעית אמונה עלינו. טענות המחקר יתבררו כשהמחבר ישוב לארץ".

כפי שצויין, הוא לא שב לארץ מאז.

קישורים:
דיון בנושא בפורום 'בחדרי חרדים' עם צאת הספר
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד