י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המשבר הבא: צווי גיוס למאות תלמידי ישיבות

חזית חדשה נפתחת בין מערכת הביטחון לציבור החרדי: שר הביטחון נוקט בצעד חסר תקדים - ומחליט שלא להכיר ב-64 ישיבות חדשות שהוקמו מאז 2005 • צווי הגיוס כבר מחכים לבחורים בתיבות הדואר • המשבר הקואליציוני בדרך

תלמידי ישיבה בלשכת גיוס תל השומר. צילום: שוקי לרר
תלמידי ישיבה בלשכת גיוס תל השומר. צילום: שוקי לרר



כאשר אהוד ברק כיהן כראש ממשלה, הוא יזם את "חוק טל‭,"‬ המאפשר לתלמידי הישיבות לפרוש מלימודי התורה בגיל 23 מבלי להתגייס באופן מיידי לצה"ל. צחוק הגורל, אולם כמעט עשור מאוחר יותר מתייצב ברק בצד השני של המתרס, הפעם כשר הביטחון. על פי החלטתו, יש לגייס את כל תלמידי הישיבות החדשות שטרם הוכרו.

כך מדווח הבוקר העיתון 'מעריב'.

לפי העיתון, מדובר בעשרות ואולי אף במאות תלמידים הלומדים בישיבות שנפתחו בשלוש השנים האחרונות. ההחלטה לגייס את התלמידים הללו החלה להתגלגל לפני מספר חודשים.

על שולחנו של שר הביטחון ברק הונחה רשימה של 64 ישיבות חדשות, המבקשות להעניק לתלמידיהן פטור משירות צבאי על סמך הצהרת "תורתו אומנותו‭."‬ הרשימה הוגשה לברק בהתאם לסעיף חוק הקובע כי ישיבות חדשות יוכלו להעניק לתלמידיהן מעמד "תורתו אומנותו" רק באישור שר הביטחון.

הפעם האחרונה בה הוענקו אישורים דומים היתה בשנת ‭,2005‬ בתקופתו של שר הביטחון שאול מופז, מה שהגדיל את מספר הישיבות המוכרות ל־‭.900‬ בעקבות כך, קבע ברק כי 900 ישיבות שמקנות לתלמידיהן פטור משירות בצה"ל הוא מספר עצום בפני עצמו, והודיע כי יסרב להכיר אפילו בישיבה אחת נוספת.

לפיכך, תלמידי 64 הישיבות החדשות לא יוכרו כמי ש"תורתם אומנותם‭."‬ בהמשך, על סמך החלטה זו, שלח צה"ל את צווי הגיוס לתלמידיהן. במקביל עיכב ברק אישור גם לארבע ישיבות הסדר חדשות (תלמידי ישיבות הסדר משרתים בצה"ל במשך 16 חודשים‭,(‬ אולם ככל הנראה הוא צפוי להכיר בישיבות האלה בקרוב.

שליחת צווי גיוס לתלמידי ישיבות חרדים נחשבת על ידי כל המעורבים בדבר כצעד חסר תקדים בחזית מול הסדר "תורתו אומנותו‭,"‬ שמאפשר לצעירים חרדים שלא לשרת בצבא‭.(‬ אמנם בעבר היו תקופות בהן מאות חרדים היו רשומים בישיבות חדשות, אולם צה"ל נמנע מלשלוח אליהם צווי גיוס מתוך הנחה שהישיבות הללו יוכרו בתום הליך מנהלי, וכן מתוך רצון להימנע מעימות חזיתי מול הציבור החרדי והסיעות המייצגות אותו בכנסת.

לאור זאת, החלטת צה"ל לשלוח צווי גיוס לתלמידים בישיבות לא מוכרות שהתקבלה לאחרונה וכבר בוצעה, נחשבת לא פחות "מלחמתית" מאשר ההחלטה של ברק לא להכיר בישיבות חרדיות.

פותח במלחמה נגד הציבור החרדי.  אהוד ברקצילום: פותח במלחמה נגד הציבור החרדי. אהוד ברק
פותח במלחמה נגד הציבור החרדי. אהוד ברק


הפתרון החרדי: רישום כפול


'מעריב' מדווח כי גורמים פוליטיים חרדיים כבר הביעו את זעמם בפני גורמים באגף משאבי אנוש בצה"ל על צווי הגיוס שנשלחו לתלמידי הישיבות החדשות. אך ברק נותר עיקש בסרובו שלא להכיר בישיבות חדשות, ואילו אגף משאבי האנוש מצדו אינו מתכוון לבטל את צווי הגיוס.

לא רק זאת: בקרוב צפויים צווי גיוס נוספים לחרדים שלומדים בישיבות שאינן מוכרות.

בינתיים, בציבור החרדי מנסים להתמודד עם הצווים על ידי רישום כפול: הן בישיבות החדשות והן בישיבות ותיקות שקיבלו הכרה מזמן. כך או כך, הקרב על גיוס תלמידי הישיבות החדשות עלול להתפתח למשבר פוליטי, אם הסיעות החרדיות יאיימו במשבר קואליציוני באם הישיבות לא יאושרו והצווים לא יבוטלו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל'מעריב', כי "ההכרה בישיבות לצורך דחיית שירות על פי חוק טל הינה בסמכות הבלעדית של שר הביטחון. מי שרשום בישיבה שאינה מוכרת אינו זכאי לדחיית שירות. יודגש כי לא מדובר בשינוי מדיניות‭." ‬





פרשנות: הקרב הקדוש שהחרדים חיכו לו/ אבישי בן חיים


מה שלא הצליחה לעשות שרת החוץ ציפי לבני עם המשא ומתן עם הפלשתינים על ירושלים, יצליח לעשות שר הביטחון אהוד ברק עם הגזירה החדשה על הישיבות. דבר אחד ברור: אם תמומש ההחלטה ויוחמרו הקריטריונים לפטור מגיוס של בחורי ישיבות, ש"ס תצא בחוץ. היא לא תוכל להישאר בממשלת אולמרט במצב כזה.

אם מישהו בממשלת אולמרט מחפש את הדרך לאלץ את ש"ס לצאת מהממשלה, הפגיעה בבחורי הישיבות היא בהחלט הדרך. יכול להיות שאי מימוש איומי הפרישה הקודמים של ש"ס על רקע מדיני, יצר את הרושם כי מדובר במפלגה שתשוקתה להישאר בממשלה גדולה עד כדי אפשרות להתעמר בה גם בעניין בחורי הישיבות. טעות.

אז מה יותר חשוב לש"ס: ירושלים או הישיבות? את התשובה החד משמעית - הישיבות - נתן לאחרונה הרב שמעון בעדני, אחד משלושת חברי מועצת החכמים של ש"ס. בראיון לשבועון החרדי "שעה טובה‭,"‬ הסביר הרב בעדני כי אין סיכוי שהמגעים המדיניים יובילו לחלוקת ירושלים, ולכן אין סיבה שש"ס תפרוש מהממשלה. עם זאת, הוא הוסיף הבהרה אידיאולוגית: "אומר בגלוי‭,"‬ טען הרב, "אם תעמוד (ולא תעמוד כהבנתי) חלילה בעיית ישיבות מול ירושלים - הישיבות עדיפות. כך גם דעתו של הגאון הרב אלישיב‭."‬

ש"ס הצליחה להחזיק מעמד בקואליציה, למרות המתקפה הקשה מימין ומהציבור החרדי־אשכנזי. טענתה היתה כי היא נשארת בממשלה כדי לדאוג לעולם התורה והישיבות. פגיעה בבחורי ישיבות ואילוצם להתגייס לא יותירו לה ברירות והיא תמהר לחזור ולהתחייל בצבא החרדי המוכר לה.

ההחלטה של אהוד ברק משחקת לידי החרדים לא רק בגלל שתאלץ את חברי הכנסת של ש"ס להיכנע, לפרוש מהממשלה ולהתיישב על ספסלי האופוזיציה לצד חבריהם השנואים מיהדות התורה. מדובר בלא פחות מבשורה נפלאה לציבור החרדי. החרדים זקוקים למלחמות קודש. הן מחזקות אותם, מאחדות אותם, ומבצרות את חומות הגטו אל מול העולם החילוני המאיים. ומה עם תלמידי הישיבות הרבים שבגלל התקנה החדשה יגויסו בכוח? זה לא יקרה, הם לא יגויסו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד