ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

פולין תפצה יהודים שנכסיהם נגזלו בשואה

על פי הצעת חוק של ראש ממשלת פולין, יינתן פיצוי לכל בעלי הנכסים שנגזלו בידי הנאצים ובידי הממשלה הקומוניסטית. שווי הנכסים המוערך: 30 מליארד דולר.

יהודים בקרקוב, פולין 1935
יהודים בקרקוב, פולין 1935

שלא כבמדינות אחרות במזרח אירופה, סוגיית הרכוש האבוד בפולין לא נפתרה עד היום. במהלך השנים נעשו מספר רב של ניסיונות להגיע להסדר כולל בנושא הפיצויים למי שאיבדו את רכושם, אולם עד כה ללא הצלחה, וכל תביעה בנושא נידונה באופן פרטי ולא במסגרת הסכם מחייב כלשהו.

מבחינה חוקית, נחשב הרכוש היהודי -שנגזל בידי הנאצים בשנת 1939- כנכסי מדינה, שכן לאחר מלחמת העולם השניה הולאמו כל הנכסים בידי הממשלה הקומוניסטית ששלטה בפולין. שווי הנכסים לפי אומדנים לא רשמיים נאמד בכ-30 מליארד דולר.

ההפתעה באה בימים האחרונים. ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, הודיע כי יגיש חוק שיחייב פיצוי לכל בעלי הנכסים הגזולים, טוסק מסר בהודעה לעיתונות: "ממשלתי נמצאת בשלבי הכנת החוק שיבטיח פיצוי לכל מי שאיבד את רכושו בפולין. הפיצוי יהיה בגובה המינימלי של ערך הרכוש עצמו, והתשלומים ייפרסו על פני תקופה ארוכה. ההוראה לא התקבלה בהתלהבות גדולה, אבל בהחלט בהבנה".

לדברי ר"מ פולין, הוא התחייב לקדם את החוק בפני מנהיגים יהודיים עמם נפגש בביקורו בשבוע שעבר בארה"ב. לדבריו, בתוך חודשים ספורים ההצעה תעבור את השלבים הבירוקרטיים ותיכנס לתוקף ולהילך מעשי.

אחד מראשי הקהילה היהודית בוורשא, פיוטר קדלצ'יק, מסר בתגובה: "אני מאמין שישנם סוף סוף פוליטיקאים רציניים ובוגרים יותר בפולין, שימצאו את הנוסחה המתאימה כיצד להתפשר בין הדרישות לפיצויים מצד אזרחים שרכושם נגזל מהם, לבין רצונותיה של פולין לשמור על רכושה. כמו שאומר המשפט הידוע, כאשר שני הצדדים לא מרוצים בצורה שווה, הפתרון הצודק והחכם הוא להתפשר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד