כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

"מדינת ישראל עשתה עוול ליהדות אתיופיה"

בדיון שנערך בלשכתו, בהשתתפות חברי ועדת הפנים של הכנסת, אמר הרב עמאר, כי אף אחד לא יכול לומר 'לא פשענו' בנוגע ליהודי אתיופיה. הרב עמאר קרא לזרז את עלייתם של 8,000 יהודים שממתינים באתיופיה

עולי אתיופיה בבטן המטוס, 'מבצע שלמה' 1991
עולי אתיופיה בבטן המטוס, 'מבצע שלמה' 1991

הרב הראשי לישראל, שלמה עמאר, קיים היום דיון בנושא יהודי אתיופיה. הדיון נערך בלשכתו בהשתתפות חברי ועדת הפנים של הכנסת. בפגישה דנו ביחס הממשלה לאתיופים, ובהליך גיורם המסורבל שמתקיים לאחר עלייתם ארצה.

על פי נתונים שהוצגו בועדה, 8,000 אנשי הפלשמורה ממתינים כיום בגונדאר שבאתיופיה, וזאת בגלל שמשרד הפנים מעלה אותם בקצב איטי, והרושם שנוצר הוא שההתייחסות אליהם היא כאל עניין טורדני ולא חשוב במיוחד.

הרב עמאר נשא דברים קשים באשר לקליטת האתיופים בארץ: "מדינת ישראל, כולל הרבנות הראשית, עשו עוול ליהדות אתיופיה. אני לא יודע אם יש אחד שיכול להגיד 'לא פשענו בפשע' כי כולנו פשענו כשלא קרבנו את יהדות אתיופיה לשאר עם ישראל, כל הדיבורים היפים לא יכולים לטשטש זאת".

"יש לי פיתרון לבירוקרטיה ולסחבת, ולפיו יהודי אתיופיה יגויירו עוד בארצם. הצעתי זאת לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, הוא רשם זאת בפנקסו אך לצערי זה לא קרה עדיין. אני קורא לועדת הפנים, לשרי הפנים והדתות, ולראש הממשלה, לאפשר לשלוח רבנים לאתיופיה ולגייר את אותם שמונת אלפים אנשים שנמצאים שם במצב קשה".

הרב עמאר ההתייחס גם לבעיית הגיור הגלובלית: "אני קורא להקים מוסדות ובתי דין לגיור ברוסיה, בגרמניה, בספרד ופורטוגל, מכיוון שיש מאות אלפי יהודים ברוסיה, אנוסים מספרד, וכן אנשים טובים מאירופה שרוצים מאוד להתגייר".

חברי ועדת הפנים טענו בפני הרב שתהליך הגיור היום מסורבל ומקשה על המבקשים להתגייר: "אנחנו מבקשים מהממסד הדתי להקל על האתיופים ועל כל מי שרוצה להתגייר ולקיים תהליך גיור נוח וידידותי יותר". הרב עמאר הבטיח בתגובה להקים ועדת בדיקה שתבדוק את תהליך הגיור: "הגרים עדיין לומדים יהדות כפי שלמדו לפני שישים שנה ויש למצוא דרך כדי שהלימוד יהיה קליט וידדותי יותר ולא להקשות ולהכביד על האדם בדברים מיותרים".

ח"כ יוסי ביילין (מר"צ) טען שוב ושוב כי הרבנות מערימה קשיים מכוונים על המתגיירים, וביקש להעביר את מערך הגיור במלואו לידי שר הפנים. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) השיב לו כי במצב כזה "יהיה קל יותר להיכנס לעם היהודי מאשר למועדון שותי הבירה"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד