י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

'מחלקת העליה' בסוכנות היהודית הופכת להיסטוריה

מחלקת העליה, הבסיס האידיאולוגי והקיומי של הסוכנות היהודית, תפורק. האם זהו צעד ראשון במסגרת פירוקו הכללי של המוסד המיותר? בסוכנות מתעקשים שהארגון "דינמי ומתחדש"

מסתדרים גם בלי הסוכנות. עולה חדש מארה"ב
מסתדרים גם בלי הסוכנות. עולה חדש מארה"ב

מחלקת העליה של הסוכנות היהודית, מחלקה שנודעה ככר פורה לבטלנות לביבוזי עתק, ונחשבה לאחראית על הבאת יהודים למדינת ישראל - תפורק. זאת בעקבות קיצוץ משמעותי בתקציב הסוכנות.

לדברי בכירים בסוכנות, "השינוי המתוכנן מעמיד בסיכון את המשך קיומו של הארגון. מאז קום המדינה העלייה היתה לב פעילותה המרכזית של הסוכנות". הם חוששים שעם פירוק היחידה והעברת הדגש לנושאי חינוך התפוצות, יאבדו חלק מזהות הארגון וכך גם ההצדקה לקיומו.

כיום, מחולקת הסוכנות היהודית לשלוש מחלקות: 1. המחלקה לעלייה ולקליטה, המפעילה את שליחי העלייה בקהילות היהודיות בעולם, אחראית על פתיחת תיקי עלייה ליהודים שהחליטו לעבור לישראל, ועם בואם - אחראית גם על קליטתם הראשונית. 2. מחלקת חינוך יהודי - ציוני, המפעילה תוכניות שונות בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים יהודיים בעולם. 3. המחלקה לישראל, האחראית על תוכניות חברתיות שונות בתחומי מדינת ישראל, בעיקר בנגב ובגליל.

בשבועות האחרונים החלה הנהלת הסוכנות להכין תוכנית מפורטת לשינוי מבנה הארגון, שתוגש לאישור חבר הנאמנים ביוני הקרוב. על פי התוכנית המסתמנת, תעבור הסוכנות למבנה של שתי מחלקות - מחלקה לישראל ומחלקה לקשר עם התפוצות. מחלקת העלייה תפורק ותשולב בשתי המחלקות האחרות: חטיבת הקליטה תשולב במחלקה לישראל וחטיבת העלייה תשולב במחלקה לחינוך.

בסוכנות היהודית, בראשותו של זאב ביילסקי, מנסים להמעיט במשמעות המהלך, שמכריז בעצם על מות הלגיטימיות של המוסד. "הסוכנות חוטפת בשנים האחרונות מכל כיוון אפשרי, כלכלי, תדמיתי וארגוני", אומר בכיר בהנהלת הסוכנות היהודית, "התוכנית החדשה יכולה לעצב זהות חדשה לארגון או לסמן את סוף דרכו. בכל מקרה, אין לנו ברירה".

בסוכנות אישרו באופן רשמי כי מתבצעת עבודת מטה הבוחנת דרכי התייעלות ופתרונות לבעיות התקציביות, שנוצרו, בין השאר, בגלל הירידה בשער הדולר וההתפתחויות הכלכליות בעולם. מדוברות הסוכנות נמסר: "הסוכנות היהודית הינה ארגון דינמי ומתחדש אין כל כוונה לצמצם את הפעילות לעידוד העלייה, אלא להפך - הסוכנות היהודית תפעל לתגבור פעילויות אלו"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד