ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

חוק 'מוות מוחי-נשימתי' אושר סופית בכנסת

למרות התנגדות חריפה של יהדות התורה, והפיכת החוק להצבעת אי-אימון, החוק אושר ברוב של 24 מול חמישה. ש"ס תמכה בחוק

הלך לו. עתניאל שנלר
הלך לו. עתניאל שנלר

חוק מוות מוחי-נשימתי אושר אתמול בכנסת סופית. החוק שיזם ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) עבר בקריאה שניה ושלישית, ברוב של 24 תומכים מול חמישה מתנגדים. החוק קובע, כי מועד קביעת מותו של אדם הוא מועד קביעת מוות מוחי-נשימתי או מועד קביעת מוות לבבי נשימתי.

על-פי החוק שאושר, ועדת הסמכה תקבע את דרכי הכשרת הרופאים לעניין קביעת המוות המוחי-נשימתי. הליך קביעת המוות המוחי יתבצע כדלקמן: הרופא המטפל בחולה יידע את קרובי המשפחה שקיים חשד בדבר היות החולה במצב של מוות מוחי-נשימתי. לאחר הרופא המטפל יידע את המשפחה, יפעלו רופאים שעברו את ההסכמה המתאימה לקביעת המוות המוחי-נשימתי.

במידה ואכן ייקבע כי מדובר במוות מוחי-נשימתי, תהיה המשפחה רשאית לקבל את הרשומה והמסמכים הרפואיים של החולה, ובנוסף הרופא יידע את המשפחה על אפשרותם להתייעץ עם איש דת בהתאם לדתו של הנפטר. ובסוף הפרוצדורה, אם המשפחה תחליט כי היא מעוניינת להפסיק את הטיפול בחולה, היא תהיה רשאית לעשות זאת.

את הרופאים 'המוסמכים' להמליץ על הפסקת חיים תסמיך ועדה שימנה מנכ"ל משרד הבריאות, הוועדה תכלול 10 חברים, בהם שלושה רופאים עליהם ימליץ יו"ר ההסתדרות הרפואית, שלושה רבנים עליהם תמליץ הרבנות הראשית לישראל, ובלבד שלפחות אחד מהם הוא גם רופא, נציג העוסק בתחום האתיקה, ונציג בתחום הפילוסופיה. בנוסף לכך תכלול הוועדה נציג העוסק בתחום המשפט, אשר ימונה בהמלצת נשיאת בית המשפט העליון. מתוך עשרת חברי הוועדה, על אחד מהם להיות בן עדה דתית מוכרת שאינו יהודי.

סיעת ש"ס הצביעה בעד החוק, אולם יהדות התורה, על פי הוראת הרבנים, התנגדה נחרצות לחוק, ואף הפכה אותו ברגע האחרון להצבעת אי-אימון בממשלה.

ח"כ משה גפני אמר לאחר אישור החוק: "חוק זה הוא בניגוד מוחלט להלכה כאשר ע"פ ההלכה מוות מוחי אינו מוות אלא רק מוות לבבי ואילו ע"פ חוק זה יוכלו לנתק חולה מהמכשירים גם כאשר אירע אצלו מוות מוחי והוא בעצם עדיין חי".

יצויין עוד, כי הגרי"ש אלישיב התנגד נחרצות לחוק, ופסק שבמידה וינתקו את המכשירים גם במקרה של מוות מוחי בלבד, בזמן שהלב עוד פועם הרי שמדובר ברצח של ממש.

קישורים:
חוק 'מוות מוחי-נשימתי' אושר לקריאה שניה ושלישית בכנסת
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד