ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

גפני וליצמן נלחמים בזיהום הסביבה

ח"כינו החרוצים זנחו לרגע את כל עיסוקיהם החשובים, והניחו על שולחן הכנסת חוק חדש וחשוב המחייב הצבת מיכלי מיחזור לסוללות משומשות וכיתוב הולם עליהן. המטרה: הפחתת הזיהום הקיים במידה ניכרת

מזהם סביבתי גדול. סוללות
מזהם סביבתי גדול. סוללות

הצעת חוק חדשה הונחה היום (ד) על שולחן הכנסת, "איסוף סוללות משומשות". על פי ההצעה, כל בית עסק, בית חולים, או בית ספר יחוייבוי להציב בשטחם מיכל תקני לאיסוף סוללות משומשות.

בנוסף, היצרנים יחויבו לסמן כל סוללה במשפט "אין לזרוק- יש להעביר למיכל איסוף בתום השימוש". אדם שימכור סוללה ללא הכיתוב המתחייב, ייקנס בקנסות כספיים שייקבעו בחוק.

יוזמי החוק הם ח"כ דב חנין (חד"ש), רן כהן (מר"צ) ומשה גפני (יהדות התורה), כשאליהם מצטרפים עוד שבעה חכי"ם, ביניהם ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה).

יוזמי החוק מציינים בדברי ההסבר, כי החוק בא למנוע זיהום סביבתי חמור, "השלכת סוללות משומשות למיכלי האשפה הביתיים מובילה להתפרקותן ולזיהום סביבתי נרחב. החומרים המרכיבים את הסוללות, בייחוד המתכות הכבדות, מהווים סכנה בריאותית חמורה בהגיעם למי התהום".

כיום נעשה רוב איסוף הסוללות בארץ באמצעים וולונטריים, ע"י עמותות מתנדבות הפועלות בנושא. מטרת החוק היא למסד את הנושא, ולגרום למודעות גבוהה הרבה יותר לאיכות הסביבה מהמצב הקיים כיום.

יוזמי החוק מציינים כי נסיון מוצלח נרשם בתחום מחזור הבקבוקים, "לצורך השוואה ניתן לראות כי בעקבות קמפיין פרסומי לעידוד מחזור הבקבוקים בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט, וכן בזכות פריסה רחבה של כלובי מחזור, נמדדה עלייה מסוימת בשיעור איסוף בקבוקים".

מחקרים שבוצעו בתחום מוכיחים כי מצב הזיהום הנגרם מסוללות משומשות כיום אינו שפיר. צריכת הסוללות הממוצעת לאדם היא כ-14 סוללות לשנה, המצטברות לכדי כ- 1.4 ק"ג למשפחה, כאשר כל סוללה היא בעלת פוטנציאל זיהומי עצום. סוללה אחת עלולה לזהם כמות עצומה של מים ולפסול אותם לשימוש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד