י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תקדים: שמרטפות - הוצאה מוכרת

בפסק-דין תקדימי, קבע השופט מגן אלטוביה כי הוצאות טיפול ושמרטפות בילדים בשעות העבודה יוכרו לצרכי מס. הנימוק: "אלמלא יהיו הילדים תחת השגחה בשעות העבודה, לא יוכלו הוריהם לעבוד ולייצר הכנסה"

הוצאה מוכרת במס. תינוק. צילום אילוסטרציה
הוצאה מוכרת במס. תינוק. צילום אילוסטרציה

הוצאות שמירה והשגחה על הילדים בעת העבודה יהוו הוצאה מוכרת לצורכי מס, כך קבע היום (א) בית המשפט המחוזי בירושלים בפסיקה תקדימית. שופט בית המשפט, מגן אלטוביה, קבע כי "זכותו של כל אחד מבני הזוג להגשים את שאיפותיו המקצועיות, את זכותו לממש את רצונו לעסוק בעיסוקו וליצור פרנסה לו ולבני ביתו. והשמת ילדים הזקוקים להשגחת מבוגר נעשית לשם יציאת ההורים לעבודה ולשם ביצוע העבודה".

את התביעה בעניין הגישה עו"ד ורד פרי, אם לשני ילדים שייצגה במשפט את עצמה, וביקשה להכיר בתשלומים ששילמה בשנים 1999-2001 למעון יום ולמועדונית כהוצאות לצורך ייצור הכנסה, ולכן מוכרות לצורך מס.

פרי טענה, כי אם היתה מגדלת את ילדיה בעצמה - היתה נשארת מחוץ למעגל העבודה בשנים אלו, והיתה עלולה להתנתק מתחום עיסוקה. אשר על כן, טענה,. הוצאות התשלומים למעון היום ולמועדוניות הן הוצאות השגחה שלא נשכרו לצורך פרטי אלא משיקולים עסקיים של פרנסתה.

לתביעה השיב פקיד השומה של מחוז גוש-דן, שטען כי "ראיית הוצאות ההשגחה כהוצאה בייצור הכנסה אינה מצריכה פרשנות יצירתית הואיל ומציאות החיים מכתיבה את הצורך בהשגחה על ילדים כתנאי בלתו לא ניתן להפיק הכנסה מיגיעה אישית, ועל כן זהו תנאי הכרחי וידוע מראש".

השופט, מגן אלטוביה, דחה את עמדת פקיד השומה, קיבל את עמדת האם-התובעת וקבע כי ההוצאות שהוציאה בגין שמירה וטיפול בילדים יוכרו כהוצאה לצרכי מס. בנימוק לפסק הדין כתב כי "אלמלא נכפה על האם הצורך לשהות שעות ארוכות מחוץ לבית במסגרת עבודתה, היתה מעדיפה לטובתה ולטובת הילדים לשהות במחיצתם ככל האפשר לשם חינוכם, השכלתם והתפתחותם. אך אלמלא היו ילדיה של פרי תחת השגחה מסודרת בשעות העבודה, לא היו יכולים הוריהם לצאת לעבודה ולייצר הכנסה".

פסק הדין שניתן הינו תקדימי, כמה חוקים בנושא הועלו בעשור האחרון בכנסת, אך כולם נדחו. כעת נוצרה האפשרות עבור הורים עובדים לחשב את הוצאות הטיפול והמעון בילדים בגילאי טרום-חובה כהוצאה מוכרת במס שתשוקלל בתחשיב אחוזי מס ההכנסה בשכר החודשי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד