ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ח"כ אורלב: השופטת מבולבלת

כך אמר בתגובה לפסיקה בעניין 'חוק החמץ' בדיון מיוחד שכונס היום בכנסת. ח"כ גפני: "היכן ש"ס? הממשלה לא 'סופרת' אתכם". ח"כ גלאון: "צריך לבטל לחלוטין את חוק החמץ"

ואם היו פותחים מסעדות ביום הזיכרון? זבולון אורלב
ואם היו פותחים מסעדות ביום הזיכרון? זבולון אורלב

דיון פגרה מיוחד כונס היום (ב) בכנסת בנושא חוק החמץ, את הדיון יזם ח"כ הרב שמואל הלפרט (יהדות התורה). לדיון אין משמעות מעשית, אבל היו בו מהלומות מילוליות וחילופי האשמות.

ח"כ הלפרט אמר בדיון: "לפני שבוע נפל דבר בישראל. השופטת חושבת שהיא יכולה לעסוק באחד הנושאים המקודשים ביותר. החלטת השופטת פוגעת בזהות היהודית של מדינת ישראל, תוך סילוף לא רק של ההלכה, אלא גם של המשפט במדינה; תוך מתן משמעות בלתי מתקבלת על הדעת של המילה 'פומבי'. גם מבחינה משפטית מדובר בהחלטה מוזרה, בלשון המעטה. היא עלולה לגרום להכשלת רבבות יהודים באכילת חמץ חס וחלילה, דבר שלא קרה בצורה המונית כל-כך מאז קום המדינה. הפרשנות המתחכמת של השופטת, בניגוד לכוונת המחוקק, פוגעת בססטוס-קוו הקיים ובאופיה היהודי של מדינת ישראל. היא מטילה כתם שחור על הזהות היהודית. מדובר בפגיעה בציפור הנפש של כל יהודי".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "אני מבקש להודות ליו"ר על שאת מצילה את כבוד הכנסת שהפעלת את כל הכח שהפעלת את שיקול הדעת ונושא כזה חשוב עלה לדיון. הממשלה לא יודעת שפסח השבוע. מדוע הממשלה לא אישרה השבוע שליחת פקחים? מדוע הממשלה לא עושה כלום בעניין?". גפני פנה לשר התקשורת, אריאל אטיאס, ושאל: "היכן ש"ס? מדוע ש"ס לא פעלה לכינוס הדיון המיוחד, ורק אנחנו מהאופוזיציה פעלנו בנושא? הממשלה לא סופרת אתכם בכלל.".

ח"כ זבולון אורלב (האיחוד הלאומי – מפד"ל) לגלג על פסיקתה התמוהה של השופטת: "בית המשפט התבלבל קצת, הוא החליף את עצמו עם האקדמיה הלאומית ללשון העברית. אני מביע צער על הבלבול המשפטי, שהוא מנותק לחלוטין מהמציאות, וגרם לסכסוך מיותר לחלוטין בין רוב האדם - בין 70 אחוז, שלא רוצים לאכול חמץ, לבין מוכרי חמץ להכעיס לצורך רווח. איך היינו מגיבים אילו שופט לעניינים מקומיים היה פוסק - לפי אותו פלפול משפטי - שמותר לפתוח מסעדה בערב יום הזיכרון לשואה או לחללי צה"ל, בטענה שזה בתוך המסעדה ואף אחד לא רואה? היינו מקבלים את זה? הייתה פה התקוממות. גם אף שופט לא היה מעלה על דעתו לפסוק כזה דבר. לכן, מוטלת חובה על היועץ המשפטי לממשלה להזדרז ולהחזיר את השד לבקבוק ולהגיש ערעור".

גם מתנגדי החוק נשאו דברים. ח"כ אופיר פינס (העבודה): "אני לא אוכל חמץ בפסח, וכך אני מחנך את ילדיי, יחד עם כך - חוק החמץ לא תורם לאי אכילת חמץ. אפשר לבדוק את הנתונים - מאז חקיקת החוק, יותר יהודים בישראל אוכלים חמץ בפסח. השופטת שפסקה את הפסיקה היא דתיה, שומרת מצוות. יש בעיה עם הדרך בה החוק חוקק, אי אפשר לאכוף אותו וכולם יודעים אותו. המפלגות החרדיות עושות מזה לא מעט, מטעמים פוליטיים. צריך לקיים דיון רציני לגבי הדרך בה יש לשמור על המסורת ועל המורשת, מתוך רצון ולא מתוך כפייה".

ואיך אפשר בלי ח"כ זהבה גלאון (מר"צ): "לא צריך לתקן את חוק החמץ, צריך לבטל אותו. כל הזהות היהודית עומדת על פיתות בפסח? אני מכבדת את זכותם של אנשים להאמין ולאכול כשר בפסח, אבל אני מכבדת את זכותם של אנשים להיכנס למקומות שאינם פומביים ולאכול כאוות נפשם. ההתכנסות והרצון לכפות - לא על זה עומדת המדינה היהודית".

חברי הכנסת החליטו בתום הדיון להעביר את הטיפול בתיקון 'חוק החמץ' לועדת הפנים של הכנסת.

בתוך כך, ח"כ גפני שלח מכתב לשר הפנים, מאיר שטרית, בו הוא מבקש לאכוף את נושא הפקחים: "עפ"י החוק (חג המצות איסורי חמץ) תשמ"ו – 1986 אסור לבעל עסק להציג בפומבי מוצר חמץ למכירה או לצריכה. סעיף 4 (א) לחוק קובע כי: 'שר הפנים ימנה מפקחים לענין חוק זה מבין עובדי המדינה ומבין מי שמונה כדין לפקח או למפקח מכח חיקוק, וכן מתוך רשימת פקחים ומפקחים שהגישו לו רשויות מקומיות'. מכיון שחג הפסח קרב, אודה לך באם תמנה מפקחים כמתחייב מהחוק בכדי לאכפו".

קישורים:
רביץ יוזם: איסור גורף על מכירת חמץ בפסח
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד