י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הילד ששרד את השואה והפך לממציא

דוד הירשפלד צעד, כילד, בצעדת המוות לטרזינשטט, עבר את השואה והשתקם. הוא עלה לארץ והקים משפחה. לאחרונה קיבל תעודת כבוד מקהילת הממציאים הישראלית

יוסף שניידר מעניק להירשפלד את תעודת ההוקרה
יוסף שניידר מעניק להירשפלד את תעודת ההוקרה

קשה שלא להתרגש מול סיפור חייו המדהים של דוד הירשפלד (79) מגבעתיים, שזכה לאחרונה לתואר 'חבר של כבוד בקהילת הממציאים הישראלית', הפועלת במרכז הישראלי לממציאים בשיטת שניידר.

לא רבים יודעים כי הגבר הקשיש והצנוע, המתייצב אחת לכמה שבועות בהתנדבות במרכז לשיקום בתל-השומר ומנצל את החוש הטכני הנדיר שלו כדי לפתור לנכים המאושפזים במרכז בעיות טכניות המקשות על חייהם, הוא אותו ילד יהודי מפולין שאיבד את מרבית משפחתו בשואה, ושהצליח בדרך נס לשרוד יחד עם אחד מאחיו את מחנה ההשמדה בוכנוולד ואת צעדת המוות המפורסמת למחנה טרזינשטט.

לאחר מלחמת העולם השנייה הוטסו הירשפלד, אחיו, ועוד 300 יתומים כמותם ללונדון, שם שהו בבית הבראה מיוחד שאירגנו להם יהודים בריטיים. הירשפלד למד בלונדון מכניקה, עלה לישראל ב-1948, התגייס לגדוד 79 של חטיבה 7 המהוללת כמכונאי קרבי ונטל חלק בכמה מהקרבות הגורליים בהם השתתף הגדוד במלחמת השחרור.

לאחר המלחמה הצטרף הירשפלד לקואופרטיב התחבורה 'אגד', שם עבד עד ליציאתו לגימלאות. הירשפלד, נשוי + 2 וממציא בנשמתו, פיתח עבור חברת אגד שורה ארוכה של שיפורים והמצאות מקוריות, אשר חסכו כסף רב לחברה וזיכו אותו בתעודות.

הצטיינות רבות. בזכות אחת מהמצאותיו – מתקן מיוחד לפירוק והרכבה של מנועי אוטובוסים - זכה הירשפלד בתואר 'העובד המצטיין השנתי' של אגד בשנת 1976 ואף קיבל על כך פרס מיוחד מידי נשיא המדינה.

הירשפלד, כאמור, הוא ממציא מבריק, ששמו רשום על כמה המצאות מקוריות ביותר כמו מיטה המתכווננת לצדדים, מגבה (ג'ק) לרכב עם גלגלים, כסא נדנדה שיכול לשמש גם כמיטה וכן כיסא מיוחד המיועד לסופרי סת"ם.

גם היום, 15 שנים לאחר שיצא לגימלאות, ממשיך הירשפלד בפעילות בתחום ההמצאות. יחד עם קבוצה של ממציאים בעלי רקע טכני, הוא מתייצב אחת לכמה שבועות במרכז השיקום בתל השומר, ומפתח בהתנדבות עבור נכים המאושפזים שם מתקנים אישיים שונים המקלים על חייהם ועוזרים להם להתגבר על נכותם.

לפני כשנתיים הצטרף הירשפלד לצוות של 'המרכז הישראלי לממציאים - שניידר', כיועץ מיוחד לבחינה של המצאות חדשות. בזכות רעיונותיו המבריקים ואישיותו הצנועה והכובשת, ועל רקע סיפור חייו המדהים, הוענק לו לאחרונה, כאמור, תואר 'חבר של כבוד בקהילת הממציאים הישראלית'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד