י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

עימות חריף בכנסת: הח"כים החרדים מול הסופר החילוני

ספי רכלבסקי, סופר אנטי חרדי נודע, בא לכנסת והשווה בין 'חוק החמץ' לחוקי נירנברג הנאציים. חברי הכנסת הלפרט, גפני ופינס לא איפשרו לו לדבר

גפני מול רכלבסקי, היום בכנסת. צילום: מתוך ערוץ הכנסת
גפני מול רכלבסקי, היום בכנסת. צילום: מתוך ערוץ הכנסת



'חוק החמץ' והפולמוס סביבו לא יורדים מהכותרות. בדיון שנערך היום (ד) בועדת הפנים של הכנסת התפתח עימות חריף בין הסופר הקיצוני ספי רכלבסקי לבין חברי הכנסת, חרדים כחילונים, בעקבות דברים שאמר.

רכלבסקי, הנודע בשנאתו לדת, נשא דברים בועדה, והשווה בין חוק החמץ המתוקן שמובילים החרדים לבין חוקי הנאצים שהתקבלו בנירנברג. "חוק החמץ הוא חוק גזעני שמזכיר את חוקי נירנברג" אמר, והוסיף: "לדאבון לבנו, במדינת ישראל היום חוק הנישואים והגירושים אינו מתיר לי להתחתן עם מי שאינה יהודיה - הנוסח הזה קרוב מדי לחוקים ההם בנירנברג, ואני רציני לגמרי".

הסופר הדגול ביקש להמשיך ולפרט את דיעותיו, אך ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התפרץ כנגדו בצעקות: "אני לא יתן לך להמשיך לדבר", הודיע לו. ח"כ שמואל הלפרט (יהדות התורה), שנכח אף הוא בדיון, צעק לעבר רכלבסקי: "יש גבול לחוצפה. צריך לאשפז אותך בבית חולים לחולי רוח".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס (עבודה), קטע את הסופר ואמר שהשוואת חוקי ישראל לחוקי נירנברג פוגעת גם ברגשותיו כאדם חילוני. "תמצא דוגמה אחרת ואל תשתמש במושגי נירנברג ביום השואה", משזה ביקש להמשיך ולנאום הודיע לו פינס באופן חד-משמעי, כי כיו"ר הועדה הוא לא יאפשר לו להשלים את דבריו.

השוואה? חוקי הגזע הנאציים היו רק ההתחלהצילום: השוואה? חוקי הגזע הנאציים היו רק ההתחלה
השוואה? חוקי הגזע הנאציים היו רק ההתחלה


חוקי נירנברג

חוקי נירנברג, אליהם הושווה חוק החמץ, הם שורת חוקים שהתקבלו בועידת נירנברג הנאצית, שנערכה לאחר עליית הנאצים לשלטון בשנת 1935. מתוך החוקים: 'חוק דגל המדינה' - באמצעותו הוחלף דגל המדינה בדגל שעליו מצויר צלב הקרס.

'חוק אזרח הרייך' - קבע כי רק לבעלי דם גרמני, התנהגות נאצית ותושבי גרמניה תינתן אזרחות גרמנית. נוצרה הפרדה בין 'אזרח' לבין 'נתין'. התקנה קבעה שיהודי (להבדיל מבן תערובת) לא יכול להיות אזרח הרייך, ולכן לא מגיעות לו זכויות פוליטיות, ובהן זכות הצבעה ואפשרות כהונה במשרות ציבוריות, בנוסף הוא גם לא זכאי להגנה משפטית.

'החוק להגנת הדם הגרמני והכבוד הגרמני' - החוק אסר על נישואים בין יהודים לבין גרמנים, ואף ביטל נישואים קיימים; נאסר קיום יחסי אישות עם יהודים; נאסר על היהודים להעסיק עוזרות בית (מתחת לגיל 45) ופועלים גרמנים, כדי למנוע את עליונות היהודים על הגרמנים. בנוסף נאסר על היהודים להניף את דגל גרמניה או לעשות שימוש בצבעיו, כדי 'שלא לטמאו'

קישורים:
רביץ יוזם: איסור גורף על מכירת חמץ בפסח
חוק החמץ בוטל הלכה למעשה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד