י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

"הקהילה חששה מאליאור חן"

במשך 45 יום הסתתר אליאור חן בבתי כנסת ובתים פרטיים, ונעזר באנשי הקהילה היהודית כדי להימלט. אתמול תפסו אותו השוטרים רגע לפני שהספיק לממש את תוכניתו לברוח מברזיל. 'מעריב' מדווח

אליאור חן
אליאור חן



"אני אליאור חן, ואותי אתם מחפשים", הוא אמר לשוטרים המופתעים שעצרו אותו לאחר ימים ארוכים של חיפושים, רגע לפני שהספיק לממש את תוכניתו ולברוח מברזיל. "ביתך התמוטט‭,"‬ השיבו לו השוטרים באנגלית ובצרפתית, ובכך בעצם הגיע לסיומו המצוד הבינלאומי הנרחב אחר המנהיג הרוחני של הקבוצה שחבריה חשודים בהתעללות אכזרית בילדיהם.

אליאור חן ישב אתמול בתא מבודד וקטן בבית המעצר בשכונת לאפה בסאו־פאולו. הוא לא דיבר עם חוקריו ואף אחד לא הגיע לבקרו. גם את האוכל הכשר שהביאו לו לאכול הוא סירב להכניס לפה. בין האנשים שליוו אותו למעצר ובין המשטרה התפתחה מלחמת גרסאות: הראשונים טענו כי הוא הסגיר את עצמו באמצעות עורך הדין הרמיניו אייזנבאום, ואילו מפקח האינטרפול בסאו פאולו מואסיר מוליטרנו אמר כי הוא נעצר ברחוב ג'וליו קונססאו בשכונת בום־רטירו על ידי תשעה סוכנים, אחרי ארבעה ימי תצפית, שלשום בשעה ‭22:30‬ שעון מקומי.

לאחר 45 יום בהם הסתתר, נתפס חן לבדו ולא התנגד למעצר, אך נראה עייף ומבוהל. הוא נשלח לכלא הראשי של המשטרה הפדרלית בעיר סאו פאולו, והוא חולק תא עם מספר אסירים נוספים. ככל הנראה בימים הקרובים חן יועבר לכלא אחר בשל צפיפות, וגם החשש שחבריו לתא יפגעו בו.

הקצין הראשי של האינטרפול בברזיל, ג'ורג' ברבוזה פונטס, אמר למעריב כי מבצע תפיסתו של חן היה ארוך מהצפוי מכיוון שהוא קיבל סיוע מכמה גורמים בקהילה החרדית בסאו פאולו. "הוא החליף את מקום מקלטו אחת לכמה ימים‭,"‬ סיפר פונטס. "סוכנים סמויים עקבו אחרי כל צעדיו, אבל הוא תמיד הצליח לברוח בדקה אחרונה‭."‬

לפני כשבועיים כמעט והצליחה המשטרה לשים את ידה על חן, בבית הכנסת בשכונה. אבל הוא ניצל את ההמולה ונמלט מתוך קבוצת מתפללים. "פלשנו אל המבנה ומצאנו את דרכונו של חן‭,"‬ תיאר פונטס. "ידענו שללא הדרכון הוא לא יוכל לברוח רחוק‭."‬ להערכת המשטרה המקומית, הסתתר אליאור חן בעשרות בתים פרטיים ובתי כנסת באזור, וכעת מנסה המשטרה לאתר מי היו האנשים שעזרו לו. "קיבלנו מידע על כך שהוא היה השתמש בשם אליהו אבוחצירה, ולא ידוע לנו בשלב זה האם לשותפיו נודע שמדובר באדם מבוקש‭,"‬ הסביר הקצין.

סגן נשיא הפדרציה היהודית ריקרדו ברקנשטאט, הדגיש שהקהילה לא תמכה בשום אופן בחן ולא היתה שותפה להחבאתו. "והיה ונמצא את שם האיש או האנשים שסייעו לו, אנחנו נסגיר אותם למשטרה, אם הם יהודים או לא‭."‬

עורך דינו של חן, אריאל עטרי, טען כי הסגיר את עצמו כדי למנוע חילול השם, לאחר שבתחנת הטלוויזיה מקומית חשובה פורסמה כתבה בנושא שהטילה צל כבד על הקהילה היהודית. "תקופה ארוכה משטרת ישראל לא הצליחה לשים את ידה על אליאור חן, והיא גם לא הייתה מצליחה בעתיד הנראה לעין‭,"‬ טען עורך הדין. "היה תיאום מוקדם בין עורך דין מקומי לבין המשטרה‭."‬

במצוד אחר חן לקחו חלק משטרת ישראל, האינטרפול וגופים נוספים. בצעד נדיר נעזרה המשטרה ברבנים הראשיים לישראל ובאנשי תקשורת ברזילאיים כדי להביא ללכידתו של חן. כבר לפני מספר שבועות עלו אנשי המודיעין בישראל על מקום הימצאו של חן בברזיל. בשלב הזה הוכנס לפעולה נציג משטרת ישראל בדרום אמריקה סגן ניצב יוסי קליין.

בשלב הראשון הוציאה ישראל בקשה לאינטרפול והכריזה עליו כמבוקש בכל מדינות העולם. במקביל שיגרה ישראל בקשת הסגרה מלאה לתביעה ולמשטרת ברזיל. לבקשה צורף צו המעצר של האינטרפול. לפני מספר ימים המשטרה המקומית עצרה את אשתו של חן ואת ארבעת ילדיו, ולאחר דין ודברים הם גורשו מברזיל לבלגיה. ישראל כבר ביקשה את הסגרתו של חן והתהליך עשוי להימשך בין ארבעה ימים למספר חודשים.

מבוכה גדולה בקהילה היהודית


כלי התקשורת של הקהילה היהודית בברזיל שמרו על פרופיל נמוך בימים האחרונים מחשש לפגיעה בשם הקהילה. גם בפדרציה היהודית בסאו־פאולו ניסו להתנער מהפרשה, מבלי לתת הסבר כיצד שהה חן בסביבת אנשיה במשך שבועות.

"אם היה מתקבל עליו מידע, היינו מוסרים אותו למשטרה‭,"‬ אמר ג'יירו רויזמן, דובר הפדרציה היהודית בסאו־פאולו. "הוצאנו גם הנחיה לכל המוסדות והרבנים בקהילה להסגיר אותו אם ייתקלו בו‭."‬

במוסד "תן יד‭,"‬ שמסייע לילדים נזקקים, הכחישו אתמול כי חן שהה במקום והורחק ממנו לאחר שהתברר כי הוא מבוקש. עם הגעתו לסאו־פאולו, שהתה משפחתו בדירה ברחוב ז'וזה פאולינו בשכונת בום־רטירו, לא הרחק מהמוסד.

"כשהגיע לכאן הוא הסתובב בשכונה היהודית הישנה", סיפר הרב יוסי אלפרין מבית חב"ד המקומי. "אחרי הפרסום, שבעת הרבנים החשובים בעיר שלחו מכתב לכל המוסדות כדי שלא יעזרו לו ולא יקבלו אותו. אחר כך הוא פשוט נעלם‭."‬ לפי מקורות בקהילה, המסמך נכתב לאחר שאחד מפעיליה המתגוררת באזור ראתה את משפחת חן בסופרמרקט לפני כחודש.

לטענתו של הרב אלפרין, חששו בקהילה היהודית מפגיעה חמורה בתדמיתם בעקבות הפרשה. "מיליוני אנשים קראו את הכתבה עליו‭,"‬ סיפר אלפרין. "אמרו שם כמה פעמים שצריך להיזהר מהרב הזה, ושהוא אחד המבוקשים בעולם. זה יצר מצב מאוד לא נעים מבחינתנו והפך את כולם לחשודים‭."‬

גורמים בקהילה המקומית, המונה כעשרת אלפים יהודים, טענו כי חן הצליח לקבל מקלט אצל חרדים מהחוגים הקיצוניים לאחר שסיפר להם כי הוא נרדף על ידי הציונים. אחרים אמרו כי לא ידעו מי האורח וכי בתקופה הראשונה הוא הסתובב בין בתי הכנסת באופן חופשי, מצויד במכתב המלצה שהביא מאחד מחשובי הרבנים בקנדה, ואף יצר רושם של יהודי רושם של יהודי ירא שמיים, לאור העובדה שטבל במקווה שש פעמים ביום.

מקור: מעריב

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד