י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מספריית ה'בן איש חי' בבגדד - לישראל

כ-300 ספרים, ביניהם כ-20 מספרייתו של הבן איש חי בבגדד, מצאו את דרכם לישראל. הם יוצגו, החל מהערב, בהיכל התרבות בת"א. עם זאת, מדובר בחלק קטן מרבבות הספרים שהועברו לוושינגטון

שו"ת 'האלשיך'. באדיבות המרכז למורשת יהדות בגדד
שו"ת 'האלשיך'. באדיבות המרכז למורשת יהדות בגדד

חלק קטן, אך חשוב עד מאד. 300 ספרי קודש יהודים, שהובאו מבגדד שבעיראק לישראל, יוצגו החל מהערב (א) בהיכל התרבות בתל אביב, במסגרת הקונגרס הבינלאומי הרביעי לחקר יהדות בבל.

מדובר בחלק קטן מאד מרבבות הספרים שנותרו בעירק לאחר עליית יהדות בבל לארץ. הספרים הוחזקו משך שנים במרתפי המודיעין העיראקי, לאחר שאנשי סאדם חוסיין החרימו אותם מספריית בית הכנסת הגדול בבגדד.

לאחר הפלישה האמריקנית לעיראק, נתגלה האוצר הגדול. צבא ארצות הברית העביר את רובו המכריע של האוצר לידי הספרייה הלאומית בוושינגטון. אנשי המרכז למורשת יהדות בבל, בראשות מרדכי בן פורת, שהשמועות אודות הספרים הגיעו לאוזניהם, נקטו בפעולות שונות על מנת להצילם.

איוב עם פירוש הרלב"ג.  באדיבות המרכז למורשת יהדות בגדדצילום: איוב עם פירוש הרלב"ג. באדיבות המרכז למורשת יהדות בגדד
איוב עם פירוש הרלב"ג. באדיבות המרכז למורשת יהדות בגדד

חלקה העיקרי של הספרייה הועבר, כאמור, לוושינגטון, אך אנשי מורשת יהדות בבל הצליחו להציל כ-300 ספרים, חלקם עתיקים מאד. בין הספרים – 20 כרכים מספרייתו הפרטית של ה'בן איש חי'. הספר העתיק ביותר – פירוש הרלב"ג לספר איוב שהודפס בשנת ה'רנ"ב (1492).

בנוסף, נמצא שו"ת של הרב משה אלשיך, מחכמי צפת בתקופת האר"י, שהודפס בונציה בשנת ‭.1605‬ "חשיבותו של הספר נעוצה בכך שהוא נושא חתימות בעלים של רבני משפחת ברזאני הידועה, שהיו הסמכות הרוחנית בבגדד במחצית הראשונה של המאה ה־‭,"18‬ אומר יעקב זמיר, מנהל הספרייה במרכז מורשת יהדות בבל.

אחד הספרים הוא "לבוש עטרת זהב" (של 'בעל הלבושים') מספרייתו של הבן איש חי, שהודפס במאה ה־‭,17‬ בין דפיו של הספר העתיק אפשר למצוא הערות בכתב ידו של הבן איש חי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד