י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'הפאנל' קובע: רק האדמו"ר יחליט

האם יעקב ליצמן יכהן כח"כ גם בכנסת הבאה, ומה יקרה אם יפרוש? הפרשנים ריבלין, זיגמן, בלום וזיסמן בתשובות מפתיעות • הכל על עתידו של האיש המרתק ביותר בפוליטיקה החרדית

הפה שאסר הוא הפה שהתיר. האדמו"ר מגור
הפה שאסר הוא הפה שהתיר. האדמו"ר מגור



ההכרעה נפלה ברוב מוצק: יו"ר 'יהדות התורה', ח"כ יעקב ליצמן, יכהן גם בכנסת הבאה כחבר כנסת. המעניין הוא, שארבעת המשתתפים לא מעלים על דעתם שיש משהו, ולו הקטן ביותר, שתלוי בדעתו האישית של ליצמן. בדרך זו או אחרת, כולם אומרים: "האדמו"ר יורה, האדמו"ר יכריע".

ההערכה לפועלו של האיש גדולה. קחו, לשם הדוגמה, את העיתונאי נעם זיגמן. הוא משוכנע מעל לכל ספק: "אם אכן הוא ילך מהכנסת, זו תהיה אבידה ליהדות החרדית". והוא אומר זאת בכל הכנות והרצינות.

מי יחליף אותו, במידה וילך? אבי בלום חושב שהמתכונת תהיה דוגמת "פוטין ומדבדב במוסקבה", ואריה זיסמן פותח גלריית שמות, ומוכיח בקיאות יתירה בנבכי החסידות הפולנית. מה יעשה בחיים שלאחר הכנסת? ליעקב ריבלין יש תשובה חד-משמעית: "ליצמן ימונה ליו"ר הועד הפועל העולמי של אגודת ישראל".

'בחדרי חרדים' כינס ארבעה מבכירי הפרשנים החרדיים, לדיון בשאלות שהם הכי אוהבים לעסוק בהם, שנוגעות לאישיות המסוקרת והמרתקת ביותר בג'ונגל (או ליתר דיוק – חורשה קטנה) הפוליטי החרדי. יעקב ריבלין (בקהילה), אריה זיסמן (יתד נאמן), אבי בלום (קו עיתונות דתית) ונעם זיגמן (רדיו קול חי) מהמרים על עתידו הפוליטי של יעקב ליצמן.

האם ח"כ יעקב ליצמן יכהן גם בכנסת הבאה?

יעקב ריבלין: "יכהן, בוודאות".

אבי בלום: "ליצמן עצמו אומר שמוקדם לדבר על כך. הוי אומר, האפשרות תיתכן".

ימשיך לכהן. בכיוון השעון: יעקב ריבלין, אבי בלום, אריה זיסמן ונעם זיגמןצילום: ימשיך לכהן. בכיוון השעון: יעקב ריבלין, אבי בלום, אריה זיסמן ונעם זיגמן
ימשיך לכהן. בכיוון השעון: יעקב ריבלין, אבי בלום, אריה זיסמן ונעם זיגמן




נעם זיגמן: "להערכתי, יכהן".

אריה זיסמן: "שאלה קשה שאפילו ליצמן לא יוכל לתת עליה תשובה עכשיו. בכל הזדמנות כששואלים אותו את השאלה הזו, הוא משיב, שיש לו אדמו"ר והוא (ליצמן) יפעל ככל שיורה לו האדמו"ר".

אם כן, כיצד? הרי בגור הח"כים לא מכהנים מעל 2 קדנציות.

יעקב ריבלין: "הפה שאסר הוא הפה שהתיר. בנסיבות מסוימות, וכאלו נוצרו, התיר האדמו"ר מגור את כלל הברזל וליצמן ימשיך".

אריה זיסמן: "לדעתי ההוראה בגור היתה הוראה לשעתה, ואני לא יודע ולא בטוח שמדובר ב'הוראה עולמית'. בכל מקרה ליצמן יוכל לטעון ולהסביר שהוא לא כיהן 2 קדנציות מליאות, כיון ששתי האחרונות הופסקו באמצע".

נעם זיגמן: "האדמו"ר יחליט, וזה מה שיתבצע. ליצמן עושה את תפקידו נאמנה. הוא זוכה להערכה רבה בכנסת ומחוצה לה, בין אצל חרדים ובין אצל חילוניים. אין שום סיבה להחליפו".

אבי בלום: "בגור לא נוהגים להפר הסכמים מול גורמים חיצוניים, אך בכל הנוגע לתקנות פנימיות, ישנו בעל-הבית יחיד שעל פיו יישק דבר. אם האדמו"ר מגור יחליט שכן, התקנה לא תהווה מכשול".

אם לא ימשיך, מי ייכנס במקומו מטעם הסיעה המרכזית?

נעם זיגמן: "אם אכן הוא ילך, זו תהיה אבידה ליהדות החרדית. אני חושב שהכיוון הוא שיעקב כהן יחליף אותו. כיוון שבאופן טבעי אין לו מקום בכנסת הבאה, אלא אם ליצמן יעזוב".

יעקב ריבלין: "אני סבור, כאמור, שליצמן ימשיך. לו יצוייר אחרת, הרי שיעקב כהן יחליף אותו, זה ההימור שלי".

מובטל הוא לא יהיה. יעקב ליצמן. (צילום: קו עיתונות דתית)צילום: מובטל הוא לא יהיה. יעקב ליצמן. (צילום: קו עיתונות דתית)
מובטל הוא לא יהיה. יעקב ליצמן. (צילום: קו עיתונות דתית)




אבי בלום: "ליצמן היה רוצה שיהא זה עוזרו המסור חיים יוסטמן, במעין מתכונת פוטין ומדבדב במוסקבה, מדבדב מכהן כנשיא בתואר, ופוטין שולט בפועל. מוקדם לדעת מי יכהן אך ניתן לקבוע, על דרך השלילה מי לא ייכנס: זה לא יהיה ח"כ יענק'ל כהן".

אריה זיסמן: "התחושה שלי שהוא בכל זאת ימשיך. אבל אם לא, מחליפיו האפשריים יהיו: חנוך זייברט – איש מוכשר לכל הדעות, אברהם אורן שכיהן בהצלחה בתפקידים בכירים ורבים, חיים יוסטמן – העוזר והאיש מאחורי הקלעים שמנהל את כל העניינים, אברהם מנלה – מנכ"ל חברא קדישא ת"א, שמדברים בו נכבדות. אי-אפשר בלי המועמד שמוזכר תמיד: משה חיים שיינפלד איש צא"י בעברו, ואני אישית לא אתפלא, אם כתב המודיע, מנחם גשייד, איש רב פעלים (וידיד אישי) יוזכר גם הוא בין המועמדים".

מה הוא יעשה מחוץ לכנסת?

אריה זיסמן: "אני יכול לומר לך מה הוא לא יהיה: הוא לא יהיה ראש עיריית בית שמש, גם לא מנכ"ל החינוך העצמאי. אם לא יהיה בכנסת, ימשיך למשוך בחוטים, ויכהן אולי כיו"ר איחוד מוסדות גור ויושב ראש מרכז אגודת ישראל. הכל ספוקלציות, אך הכל אפשרי".

נעם זיגמן: "אינני נביא, וגם הוא עצמו לא יודע. הוא ילך לאן שיאמר לו האדמו"ר מגור, בלי שאלות".

אבי בלום: "מובטל הוא לא יהיה ולעסקים פרטיים הוא כנראה לא ילך. הוא יישאר בזירה הציבורית האגודאית. גם כאן האפשרויות רבות. קל יותר לדעת מה הוא לא יעשה: הוא לא יהיה מנכ"ל החינוך העצמאי וגם לא ראש עירייה בבית שמש וירושלים. אפילו לא באלעד".

יעקב ריבלין: "שוב, במידה והוא לא יכהן כח"כ. הוא ימונה ליו"ר הועד הפועל העולמי של אגודת ישראל".

קישורים:
בפאנל הקודם - הפרשנים החרדיים: אולמרט ייפול
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד