י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

החינוך החרדי ישוחרר מ'תוכנית הליבה'

הצעת חוק חדשה מקנה לחינוך החרדי חופש נרחב מפיקוח משרד החינוך. זאת בניגוד לפסיקת בג"ץ, לפיה מוסדות שלא ילמדו את הליבה לא ימומנו. החוק אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת

לא יזדקקו לליבה. (צילום: באדיבות בקהילה)
לא יזדקקו לליבה. (צילום: באדיבות בקהילה)

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק המאפשרת לבתי ספר חרדיים לקבל תקצוב ללא לימוד "תוכנית הליבה", בניגוד לפסיקת בג"ץ, לפיה מוסדות שלא ילמדו את הליבה לא ימומנו. בעד ההצעה, שהגישו הח"כים יעקב ליצמן (יהדות התורה) ויעקב מרגי (ש"ס), הצביעו 22 ח"כים, רובם חרדים. ההצעה מקנה לחינוך החרדי חופש נרחב מפיקוח משרד החינוך.

ביום ראשון אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק, המבקשת לעגן את מעמד מוסדות הפטור החרדיים ואת התקצוב הבסיסי שהם יקבלו - 60% מהמימון הניתן לתלמידים בחינוך הרשמי. ההצעה חלה על תלמידי ט'-י"ב במוסדות החרדיים או כאלה השייכים לכל קבוצת אוכלוסייה בעלת מאפיינים תרבותיים ייחודיים, כפי שיקבע שר החינוך.

בשבועות האחרונים קידמו הח"כים החרדים את ההצעה, על רקע הדיון בבג"ץ בעתירת "המרכז לפלורליזם יהודי" והמורים העל-יסודיים, בדרישה לחייב את משרד החינוך ליישם את פסיקת בג"ץ להפסיק להשתתף במימון בתי ספר שאינם מלמדים את "תוכנית הליבה".

אתמול בבוקר הגישה שרת החינוך, יולי תמיר, ערר על החלטת ועדת השרים בכותבה ש"אין לקבוע בחקיקה ראשית תקצוב ספציפי לתלמיד או לסוג מסוים של מוסדות חינוך". בצהריים החל מו"מ בין תמיר לח"כים החרדים, בו השתתף גם יו"ר ש"ס, אלי ישי. בסיומו משכה תמיר את הערר בתמורה להתחייבות מגישי ההצעה "לדון בשיעור השתתפות המדינה במוסדות החינוך הייחודיים" וכן ש"יתקיים תיאום עם משרד החינוך באשר לתחולתו של חוק הפיקוח".

"החרדים לא רצו שחוק הפיקוח יחול עליהם, וכעת יהיה דיון", הסבירה תמיר, "לצערי, שופטי בג"ץ לא קיבלו את הצעתי לפטור מלימודי הליבה לשנתיים ל'ישיבות הקטנות' החרדיות, והיה ברור שהיעדר הסכמה יוביל לחקיקה. עכשיו אנחנו מנסים למזער נזקים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד