י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חייל חרדי ביקש בד"ץ - ונשלח לכלא

ח', תושב קריית שמונה, חייל חרדי שביקש לקבל מזון כשר למהדרין, נשפט היום ל-21 ימי מחבוש. במשך שבועות ניזונו הוא וחבריו מתירס, ובדיקות גילו כי הוא תשוש. דובר צהל: "החייל נשפט עקב בעיות משמעת"

מחבוש. חייל חרדי (צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל)
מחבוש. חייל חרדי (צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל)



מה העונש בצה"ל על דרישה לאוכל מזון כשר? 21 ימי מחבוש בכלא צבאי. כך עולה מעוד מקרה חמור של אפליה וענישה על רקע דתי בצה"ל: חייל חרדי שלא הסכים לאכול מהמטבח הצבאי, ודרש לקבל אוכל בכשרות 'בד"ץ העדה החרדית' או כשרות 'הרב לנדא' בלבד, נשלח הבוקר (ד) לכלא.

החייל, ח' מקריית שמונה, גוייס לצה"ל לפני כחצי שנה. מסיבות שונות נשלח למסלול רגיל ולא ל'נח"ל החרדי'. עוד בבקו"ם (בסיס קליטה ומיון) פגש ח' כמה מתגייסים חרדיים נוספים, והם החליטו יחדיו לדרוש קבלת מזון כשר למהדרין, על פי המנהג בביתם.

קבוצת החיילים החרדיים סומנה מראש על-ידי המפקדים כבעייתית, וזכתה לטרטורים רבים. מהבקו"ם נשלחו חברי הקבוצה למחנה צבאי בעמיעד, שם הוסיפו לעמוד בעקשנות על דרישתם, וניזונו ממים ופירות בלבד.

מנות המהדרין הובטחו. חיילים דתיים בצה"לצילום: מנות המהדרין הובטחו. חיילים דתיים בצה"ל
מנות המהדרין הובטחו. חיילים דתיים בצה"ל




הקבוצה הוחזרה לאחר זמן לבקו"ם, משם נשלחה לבסיס הטירונים בניצנים, לא לפני שהובטח להם מפורשות על-ידי מפקדי הבקו"ם כי יסופקו להם מנות מזון בכשרות בד"ץ, כדרישתם. לפני כשבועיים התמקמה הקבוצה בניצנים והחלה במסלול הטירונות, אך מזון המהדרין המיוחל בושש מלהגיע.

ח' וחבריו ניזונו בשבועיים האחרונים משימורי תירס, ומכמויות מים גדולות. שני המוצרים היחידים שהם יכלו לאפשר לעצמם, בלי להסתכן באכילת מזון שלא לרוחם. כתוצאה מכך, סבלה הקבוצה מהרעב המציק, בעוד חבריהם לפלוגה אוכלים כרגיל מהמזון המבושל במטבח הבסיס.

"מי אמר שמגיע לך אוכל כשר?"

הבוקר, השכימה הפלוגה כולה בשעה מוקדמת. בתוכנית: יום מטווחים (אימון באש חיה). יום שכזה כולל שעות ארוכות ומפרכות של אימונים תחת השמש, ובחגור מלא. ח' ניגש למפקדו וטען בפניו כי בשל המחסור במזון הוא חש בחולשה, ועל כן לא יוכל להשתתף באימון.

המפקד, בתגובה, פתח בצעקות רמות, ותבע מ-ח' להתייצב לאימון כשאר חבריו לפלוגה. ח' הסביר למפקדו כי הוא פשוט אינו מסוגל וכי הדבר הזה מעבר לכוחותיו. "מתוך מנת הקרב שיקבלו כולם, אני יכול לאכול רק פיסת חלווה קטנה וכשרה, וזה לא יחזיק אותי", אמר למפקד.

תאכל כמו כולם. חייל דתי בפלוגה רגילהצילום: תאכל כמו כולם. חייל דתי בפלוגה רגילה
תאכל כמו כולם. חייל דתי בפלוגה רגילה




"מי אמר שמגיע לך אוכל כשר למהדרין? תאכל כמו כולם", טען המפקד. "בבקו"ם הבטיחו לי בפירוש שאקבל אוכל מהדרין, ושיקרו אותי", ענה ח'. מפקד הפלוגה השיב שלא לעניין: "אתה קורא לי שקרן?", ושלח אותו בו במקום להישפט אצל מפקד הבסיס, בגין 'סירוב פקודה'. מפקד בסיס ניצנים, כפי שהוזכר, שפט אותו ל-21 ימי מחבוש.

והסיפור לא נגמר כאן. ח' אמור היה להיכנס לכלא עוד היום. הוא הגיע לבדיקות הרפואיות המתבצעות לפני הכניסה לכלא, ובהן התגלה כי הוא סובל מחום גבוה, מלחץ דם גבוה ומתשישות כללית. הרופא החליט כי ח' לא כשיר למחבוש ונתן לו 'גימ"לים' (-שחרור) ליומיים. נאמר לו שינוח בביתו וישוב ביום ו' לתחילת ריצוי עונשו.

דובר צה"ל: "לחיילים ניתן פיתרון הולם"

הפנינו לצבא מספר שאלות בעקבות האירוע החמור:

1. מדוע הצבא לא עומד בהבטחה לספק לחייל אוכל על פי מצפונו ודתו?
2. מדוע המפקד לא התחשב בבקשת החייל שסבל מתשישות?
3. מדוע לא יבוטל העונש, לאור הממצאים בבדיקה הרפואית?
4. האם צה"ל יספק מהיום והלאה אוכל מהדרין לקבוצת החיילים החרדיים?

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מספק לחייליו מזון כשר. לאור העובדה כי ישנם מספר הכשרים גדול הוחלט כי המזון שיסופק לחיילים יהיה מהכשר הנהוג אצל קבוצת החיילים הגדולה ביותר. צה"ל עושה כל מאמץ על מנת לכבד כל קבוצה ומנהגיה אך ישנם מצבים בהם הדבר בגדר בלתי אפשרי. כמו גם במקרה המדובר בו ארבעה חיילים ביקשו סוג הכשר מאוד מסוים. לחיילים מבסיס טירונות ניצנים ניתן פיתרון הולם".

דובר צה"ל מוסיף כי החייל ח' לא נשפט עקב סירוב פקודה: "בנוגע למקרה הפרטני שמוזכר, החייל לא נשפט מהסיבה שהוזכרה בכתבה אלא בעקבות בעיה משמעתית".

תודה למוטי לביא על סיועו בהכנת הכתבה

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד