כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

אולמרט מודאג: בתוך שנים לא תהיה קהילה יהודית בחבר העמים

מנתונים שהוצגו בישיבת הממשלה על-ידי נציגי משרד הקליטה עולה תמונה מדאיגה של מצב הקהילה היהודית בחבר העמים לשעבר: שיעורי ההתבוללות עומדים על כ-80%, וקיים סיכון להיעלמות הקהילה

הרב גולדשמיט ממוסקבה עם חברי קהילה. יעלמו?
הרב גולדשמיט ממוסקבה עם חברי קהילה. יעלמו?


ממשלת ישראל אישרה הקמת ועדה בין משרדית, בראשותו של מזכיר הממשלה עובד יחזקאל, שתעסוק באמצעים להגברת העלייה מחבר המדינות לשעבר.

שרי הממשלה החליטו להקים את הוועדה לאחר שהוצגו להם נתונים מדאיגים מאוד, על סכנה להמשך קיומה של הקהילה היהודית במדינות חבר העמים לשעבר, ולאור הירידה החדה במימדי העלייה ממדינות אלה. אחד האמצעים שהועלו כדי לגרות את העולים: הכפלת סל הקליטה למשפחת עולים מ-50 אלף שקל ל-100 אלף שקל.

"הקהילות הללו פשוט תעלמנה", הזהיר ראש הממשלה אהוד אולמרט בפתח הישיבה. "חוסר פעילות והיעדר מענים על ידי הגופים השונים, עלול להיות גורם שאנחנו לא יכולים לראות אותו מתרחש לנגד עינינו מבלי שניתן את התשובה הנכונה".

מהסקירה שהוצגה לשרים עולה, כי בשנים האחרונות חלה היחלשות משמעותית בקשר שבין היהודים במדינות חבר העמים לשעבר לבין מדינת ישראל וליהדות וכי קיים סיכון גבוה של היעלמות הקהילה בתוך עשרות שנים.

כמו כן מתברר כי ב-17 השנים האחרונות, בחרו מאות אלפי יהודים להגר מחבר המדינות למדינות מערב אירופה וארה"ב ולא לישראל.

על פי הנתונים, אוכלוסיית זכאי חוק השבות במדינות חבר העמים מונה בין 900 אלף למיליון וחצי איש ושיעור ההתבוללות במדינות אלה עומד על 80 אחוז. כמו כן, בשנים האחרונות חלה ירידה דראסטית של 80 אחוז במספר העולים. בשנת 2001 עלו כ-34 אלף עולים מחבר המדינות ואילו בשנת 2007 עלו 6,700 עולים בלבד.

ההצעה להגדיל את סל הקליטה באה לאפשר לעולים ללמוד עברית עם הגיעם לישראל, במקום לצאת ישירות לעבודה. ידיעת השפה העברית, לפי הוגי הרעיון, תאפשר לעולים להשתלב טוב יותר בחיים בישראל ותהווה גורם מושך לעולים נוספים.

ההצעה היא חלק מתכנית שלמה של משרד הקליטה שהציגו בישיבה שר הקליטה היוצא יעקב אדרי ומנכ"ל המשרד. התכנית כוללת פיתוח מסלולי קליטה מיוחדים לצעירים ויצירת פתרונות תעסוקתיים, כמו גם חיזוק הקשר עם קהילת היורדים בחבר המדינות והקמת בית ישראלי במוסקבה.

יצוין, כי ברחבי מדינות חבר העמים פועלות מאות קהילות יהודיות, ובהן בתי ספר יהודיים לצד בתי כנסת פעילים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד