י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"קצבאות ילדים - לפי ההכנסה"

עושה דברו של אולמרט, רענן דינור, מספר בראיון ל'כלכליסט' על תוכניות התקציב לשנת 2009. לדבריו, הקצבאות יוחזרו חלקית - אך רק ל'מעוטי יכולת'. "אציג את התכנית לראש הממשלה"

לא יתן יד. אהוד אולמרט
לא יתן יד. אהוד אולמרט



רענן דינור, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הוא הרבה יותר מעושה דברו של אהוד אולמרט. הוא היה לצד אולמרט גם בעיריית ירושלים וגם במשרד התעשייה והמסחר. אולמרט הוגה את הרעיונות, ודינור הופך אותם לתוכנית אופרטיבית. בראיון ל'כלכליסט' מדבר דינור על תקציב 2009, על קצבאות הילדים, ועל מה אולמרט לא יתן לש"ס. קטעים מתוך הראיון.

בתקופה האחרונה היו לדינור לא מעט עימותים עם בכירי משרד האוצר, לרבות עם הממונה על אגף התקציבים רמי בלינקוב, בעיקר על רקע רצונה של לשכת ראש הממשלה להיות מעורבת יותר בהכנת תקציב המדינה. לדינור, כך נראה, יש אסטרטגיה משלו בכל הנוגע לקיצוצים הנדרשים.

באשר לקווי הרכבת, על מה תוותר?

"קווי הרכבת בצפון קודמים לקווי הרכבת בירושלים. גם אם יראו שכלכלית רווחי יותר לסיים את הקו לירושלים, אני מעדיף את קווי עכו־כרמיאל, כי מדובר בפיצוי לפריפריה וזה חלק מסדרי העדיפויות שלנו. כירושלמי אני אומר לך שנצטרך לחכות שנים, אפילו כמה שנים טובות, כדי להגיע לתל אביב ב־28 דקות, זה לא משנה. כלכלה זה לא הכל. הכלכלה לא יכולה למדוד הכל, יש דברים אחרים".

במה עוד אפשר לקצץ?

"גם בקצבאות ילדים אפשר לחסוך".

קצבאות ילדים?! אבל יש שמועות על כך שאולמרט יסכים להעלות את הקצבאות כדי שש''ס תישאר בממשלה!

"ראש הממשלה לא ייתן יד בנושא הזה לשום פעולה שמשמעה היא להחזיר את הגלגל לאחור. קרי, ליצור מערכת קצבאות שהיא נגד תמריצי עבודה".

ש''ס לא תסכים, והמצב הפוליטי אינו מיטיב עם אולמרט. אתה מודע לזה?

"אם נוכל להראות לשר האוצר ולשאר חברי הממשלה מסלול רציני של קצבאות ילדים דיפרנציאליות המותנות במבחן הכנסה, וניתן רק לילד שצריך ולא ניתן לילד שלא צריך, אני בטוח שראש הממשלה לא יזרוק אותי מחדרו".

יש מחשבות להמיר את כספי הקצבאות בהעמקת השירותים החברתיים?

"גם בנושא הזה יש מחשבות. אם אציע שנספק שירותים חברתיים חיוניים בתנאים טובים יותר, אני מניח שגם הפעם ראש הממשלה לא יזרוק אותי מהחדר".

כבר יש תוכנית מוכנה?

"אנחנו בוחנים אפשרויות, וראש הממשלה קשוב לפתרונות בעלי שתי פנים: להפנות משאבים לטובת מי שבאמת זקוק להם מחד, ולא להפוך את הדבר לתמריץ לא לעבוד מאידך".

קצבאות דיפרנציאליות הן עניין בעייתי. יש סכנה שהחלשים ביותר לא ייהנו מהן. ומדובר במאמץ ביורוקרטי אדיר.

"אנחנו מכירים את טענת המתנגדים, שטוענים שהחלש לא יודע לצרוך קצבה דיפרנציאלית, כי אין לו היכולת לגשת אליה. לי יש הכלים לטפל בזה, ואני יודע היטב מהי חובת הממשלה. את הטכניקה אני כבר אדע לפתור, ראינו את העניין מטופל בקצבאות דיפרנציאליות לקשישים, אני מדבר על מדיניות.

הרי הכי קל לתת אוניברסלי לכולם, אך זה עולה מיליארדים והילדים שלי לא היו צריכים קצבאות ילדים. הדבר יכול לפנות מקורות משמעותיים. קצבאות אוניברסליות ללא מבחן הכנסה באות על חשבון עוד אוגדה של צה''ל וכיתות קטנות יותר לילדים".

מקור הידיעה: 'כלכליסט'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד