י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הדולר בשפל; מוסדות חרדיים במשבר

מוסדות וארגונים חרדיים הפסידו בממוצע 31% מערך התרומות שהתקבלו מחו"ל. סך ההפסדים המשוער: 350 מליון שקל בשנה האחרונה. בעקבות הירידה, 52% ממנהלי המוסדות לא יגדילו את המלגות

לא יוגדלו המלגות. אברכים בדרכם לכולל (צילום: מנח זרקא)
לא יוגדלו המלגות. אברכים בדרכם לכולל (צילום: מנח זרקא)

מחקר שערכו אנשי הדסק הכלכלי ב'המודיע' מגלה: בעקבות הצניחה בשער הדולר, הפסידו המוסדות החרדיים כ-350 מליון שקל בשנה האחרונה. ההפסדים נובעים מהעובדה כי על אף ערכו הנמוך של הדולר, סכומי התרומות לא גדלו. המחקר נערך לקראת 'פורום מנהלים' של עיתון המודיע וחברת ההפקות אימג' שייערך השבוע.

המחקר הקיף את רוב מוסדות התורה, החסד והרווחה החרדיים הגדולים – כ-80 במספר. בהם: עזר מציון, זק"א, יד שרה, מוסדות בעלז, ויז'ניץ, גור, רשתות כוללים, ישיבות רבות ועוד.

שיעור התרומות הממוצע של עשירי חו"ל לארגונים ולמוסדות עומד על 43% מסך תקציבן הכולל. בשל ערכו הנמוך של הדולר, מסתכם ההפסד בכ-31% מסכומי התרומות.

על פי סקר שנעשה בין ראשי הארגונים, 48% מהם קובעים כי למשבר הפיננסי העולמי תהיה השפעה מהותית על עתיד הארגון או המוסד. 23% השיבו כי קיים חשש לעתיד המוסד, 18% לא הביעו חשש לעתיד הארגון אך ציינו כי תהיה לו השפעה על תקציב המוסדות, ואילו 11% אינם חוששים כלל מהמשבר העולמי.

על השאלה כיצד תתמודדו עם הירידה החדה, השיבו 72% מהמנהלים: באמצעות עבודה מאומצת יותר. 52% מהנשאלים השיבו: באמצעות עצירת תוכניות פיתוח ואי הגדלת מלגות סיוע. 46% ענו: באמצעות הגברת גיוס המשאבים. 32% - באמצעות התייעלות וחיסכון פנימי. 22% - באמצעות הגברת הפנייה לגיוס תרומות בישראל, ו-17% השיבו: באמצעות השקעות כמקור הכנסה או קרנות גידור.

הרב אברהם שור, מנכ"ל מוסדות חסידות קרלין-סטולין בהם מתחנכים כ-4,000 תלמידים, סיפר לאנשי המודיע כי הירידה בהיקף התרומות בערכים שקליים, מגיעה במוסדות לכ-35% בתוך שנה אחת.

"מתוך תקציב שנתי של יותר מ-50 מיליון שקל, נגרם למוסדות שלנו הפסד ישיר של 7 מיליון שקל", אמר שור. "כ-40% מתקציב המוסדות השנתי, מבוסס על תרומות מהארץ ומחו"ל. שחיקת הדולר, היא קטסטרופה של ממש מבחינת ניהול תקציב המוסדות. עלויות המזון, האנרגיה והאחזקה, הולכות ומתייקרות ואילו ההכנסות מצטמקות בהיקף של מיליונים רבים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד