י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נמצא דיסקוס בן 2,500 שנה נגד עין הרע

הדיסקוס, שנמצא ביבנה-ים, עיטר חרטום של אניה עתיקה. רשות העתיקות: רק ארבעה פריטים כאלה התגלו עד כה במזזרח התיכון

הדיסקוס שנמצא ביבנה-ים.  תצלום: באדיבות רשות העתיקות
הדיסקוס שנמצא ביבנה-ים. תצלום: באדיבות רשות העתיקות


דיסקוס שיש בן 2,500 שנה נמצא על ידי מציל באתר העתיקות יבנה-ים, הסמוך לחוף פלמחים. הדיסקוס הועבר לרשות העתיקות וזוהה כ"אישון עין" שעיטר חרטום של אניה. כך מדווח 'הארץ'.

לדברי מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, הדיסקוס שימש כהגנה מפני עין הרע, כעזר לניווט, וכזוג עיניים הצופות קדימה ומתריעות מפני סכנה. שמו ביוונית - אופטאלמוי (Ophtalmoi).

קוטרו של הדיסקוס הלבן, השטוח בצידו האחד וקמור בצידו השני, הוא 20 סנטימנטר. במרכזו נקב ושרידים של צבע הנראים בשני מעגלים סביב המרכז. הנקב שימש לחיבור הדיסקוס לגוף האניה.

"עיטור זה נפוץ גם היום בספינות מודרניות בפורטוגל, מלטה, יוון והמזרח הרחוק, למרות שפריט זה היה נפוץ, וניתן היה לצפות שיימצאו רבים כמותו, בפועל הוא נדיר. עד כה, ידוע על ארבעה פריטים עתיקים כאלה, שנתגלו בים התיכון: שניים בטרופת ספינת סוחר עתיקה שנמצאה בחופה המערבי של טורקיה, ושני פריטים מחופי ישראל, האחד מחוף הכרמל והשני - זה שנתגלה עתה ביבנה-ים", אומרים ברשות העתיקות.

עיר הנמל יבנה-ים יושבה לראשונה בתקופת הברונזה התיכונה והיתה מאוכלסת עד לימי הביניים. בקרבת התל יש מעגן טבעי. במהלך סקרים שנערכו על-ידי היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות החל משנות ה-80, נתגלו במקום ממצאים שמקורם בספינות טרופות, לרבות עוגנים, ציוד דיג, מחברים מעופרת ואנכי אבן של עוגני אבן. כן נמצאו חפצים ששימשו על ספינות, כולל תנור בישול מעופרת, אבני שחיקה, קערות מאבן, חפצי דיג, קנקני אגירה, אמפורות, קערות וסירי בישול המתוארכים לתקופות הברונזה המאוחרת, הפרסית, ההלניסטית, הרומית והביזנטית. כל אלה מעידים על פעילות מסחר ענפה במקום.

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד