י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'מעריב'נגד החרדים: נהנים בחינם

מנגח את הציבור החרדי, תחת הכותרת "למה משוחררי צה"ל מקבלים פחות סיוע במשכנתא מחרדים?". ח"כ אריה אלדד: "המחוקק מיטיב עם החרדים, שלא משרתים בצה"ל, על חשבונינו"

אוכלי חינם. פרוייקט דירות לחרדים
אוכלי חינם. פרוייקט דירות לחרדים

עיתון 'מעריב' מצא זירה חדשה לנגח את החרדים ולהסית נגדם, והוא עושה זאת תוך שיתוף פעולה עם ח"כ אריה אלדד. מדובר הפעם בסיוע למשכנתא. תחת הכותרת "למה משוחררי צה"ל מקבלים פחות סיוע במשכנתה מחרדים?", כותב העיתון: "המדינה רצתה לעזור לצעירים ולמשוחררי צבא. הבעיה: בין כל הפרמטרים לסיוע - מספר האחים במשפחה מקבל את הניקוד הגבוה ביותר. כך יוצא שהנהנים העיקריים מהחוק הם החרדים".

בגוף הידיעה כותב 'מעריב': "רוכשים דירה ומתכננים לקחת משכנתה? בוודאי אתם מקווים לקבל סיוע גם מהמדינה. אז כדאי שתדעו שהנתון החשוב ביותר, שיקבע את זכאותכם לקבלת סיוע, הוא מספר האחים והאחיות שלכם.

"הקריטריון הזה מאפיל על כל קריטריון אחר לצורך חישוב זכאותכם, וכן - גם על שירותכם בצה"ל. עד כדי כך מאפיל, שבאופן אבסורדי - ככל שמספר חודשי השירות עולה, אך מספר האחים במשפחה יורד - זכאותכם לסיוע קטנה יותר (ראו טבלה‭.(‬

"על־פי חוק משנת ‭,1992‬ צעירים זכאים לקבל סיוע בקבלת משכנתאות, והקריטריונים לסיוע הינם מצב משפחתי, מספר ילדים, מספר אחים ואחיות, אחוזי נכות ואורך השירות בצה"ל. בהתאם לכך נצברות "נקודות זכות" עד תקרה של ‭2,020‬ נקודות. הסיוע מהמדינה ניתן למי שצובר לפחות ‭1,000‬ נקודות, ומתבטא בהל־וואה של 60־85 אלף שקל, בהחזר חודשי נמוך של כ־300 שקל ובריבית שנתית של ‭.4%‬ חלק מההלוואה אף הופך למענק בתנאים מסוימים.

"מתברר שעם כל ההצהרות של נבחרינו על הצורך לסייע לחיילים משוחררים, זה אינו המרכיב העיקרי בחישובן של נקודות הזכאות. אם אתם בריאים ואינכם מוגבלים פיזית, התנאי העיקרי לסיוע במשכנתה הוא מספר האחים במשפחתכם.

"כך קורה שבני זוג שלא שירתו כלל בצבא, אך משפחותיהם מרובות ילדים זכאים לסיוע הנדיב, ולעומת זאת חיילים משוחררים רבים אינם מגיעים לרף הזכאות.

" למשל, בני זוג ללא ילדים, שגרים בבני ברק ולא שירתו בצבא ולכל אחד מהם 6 אחים - זכאים ל־‭1,400‬ נקודות למשכנתה, ששוות סיוע של 75 אלף שקל בהחזר חודשי של 386 שקל בלבד. מנגד, בני זוג מרמת גן ללא ילדים - הגבר שירת 3 שנים והאישה שנתיים, ולכל אחד מהם שני אחים - אינם זכאים לסיוע.

"לטענת ח"כ אריה אלדד, מחוקקי החוק התכוונו להיטיב עם בני משפחות חרדיות, שכלל לא משרתים בצה"ל, על חשבונה של מרבית האוכלוסייה, המשרתת בצבא ומשפחתה כוללת רק שניים עד 4 אחים בממוצע.

"אלדד מתכוון להגיש הצעת חוק לתיקון העיוות. לדבריו, 'בשנים האחרונות יש ירידה דרמטית בהיקף המתגייסים לצה"ל, בנוסף לבעיית ההשתמטות הגדלה. מדינת ישראל חייבת למצוא דרכים להתמודד עם הבעיה, ואחת מהן היא במתן הטבות - בהן זכאות לסיוע במשכנתה למשרתים שירות צבאי מלא'‭.

"ממשרד השיכון נמסר, כי 'הטענה כאילו הזכאות לסיוע במשכנתאות נקבעת בראש ובראשונה לפי מספר האחים - אינה נכונה. קביעת הזכאות מבוססת על 3 מרכיבים עצמאיים לחלוטין: גובה הניקוד, משך השירות והדירה הנרכשת.

"הניקוד מבוסס על הקריטריונים הבאים: משך הזכאות (לעולים - על־פי הוותק בארץ, לזוגות - על־פי משך הנישואים, וליחידים - לפי מספר השנים מעבר לגיל ‭,(30‬ מספר הילדים ומספר האחים המתגוררים בארץ.

"בנוסף, חוק קליטת חיילים משוחררים מחייב העדפה של מי שמוגדרים כחיילים משוחררים בסיוע לרכישת דירה. למי ששירתו בשירות חובה ניתנת תוספת של ‭1%‬ בגין כל חודש שירות, על הסיוע שני־תן להם על־פי הניקוד שצברו'‭." ‬
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד