י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"כלל-חסידי: 3714, גור-בעלזא-ויז'ניץ: 3745"

בכנס מהפכני, בו השתתפו 60 נציגי קהילות בבני ברק, הוסכם על עריכת 'פריימריס'. ההצהרה: כוחנו שווה לגדולות. הדרישה: שוויון. גורם בכיר: "מאיר פרוש מעורר מהומות" • הפרטים המלאים

נציגי הקהילות בכינוס הבחירות, אתמול
נציגי הקהילות בכינוס הבחירות, אתמול



"הגוש הכלל-חסידי מונה 3714 משפחות, גוש בעלז, גור וויז'ניץ מונה 3745 משפחות. דהיינו, רק 30 משפחות יותר". כך פתח אתמול (ג) איש חסידות נדבורנא, ר' שלמה קוסטליץ, את דבריו בכינוס הבחירות הכלל-חסידי בבני ברק, וניסה לנפץ מיתוסים של שנים.

נציג סערט-ויז'ניץ, ר' יהודה מרמורשטיין, הנחה את הערב. את הטון ואת המספרים נתן קוסטליץ. נציגי חסידויות שונות נאמו, וכולם שידרו מסר אחד: הגיע הזמן לשבור את התזות והקביעות הישנות נושנות, ולהעריך וגם להוכיח את הכוח הרב, הנעוץ במספרים שהוזכרו, הנמצא בידי הגוש הכלל-חסידי.

לאחר דיון מהיר, ותוך הסכמה של כלל הנציגים, הסכימו משתתפי הכנס, שעל קיומו פרסמנו ב'בחדרי חרדים' השבוע , על עריכת בחירות פנימיות ('פריימריס' בלע"ז) בין נציגי 60 חסידויות וקהילות הנכללים בגוש. הבחירות ייערכו בשיטה ה'אלקטורים' בה כל נציג מהווה פה לשולחיו ומצביע עבורם. המועד האחרון שנקבע להגשת מועמדות בפריימריס – י' אלול. הבחירות עצמם יתקיימו בט"ז אלול.

זכות בחירה על פי כמות המשפחות

וכך סוכם: הגוף הבוחר יורכב מנציגי הקהילות. אחד מכל אחת. אבל כוחם של הנציגים לא יהיה שווה. אם, לדוגמה, לחסידות א' יש 350 משפחות בבני ברק, אזי נציגם יקבל זכות בחירה של 35 קול – פתק אחד עבור כל 10 משפחות. חסידות ב' שמכילה רק 53 בתי אב, תקבל זכות הצבעה ב-5 פתקים, וכן הלאה.

כל קהילה מתוך 60 הקהילות תוכל להציג מועמד מטעמה לרשימה. אם כך, ישאל השואל, מדוע באמת לא יצביע כל נציג עבור עצמו? להלן ה'טריק' הפשוט. מובן מאליו כי לנציג חסידות ג', המונה רק 76 משפחות, אין כל סיכוי להשתרבב במקום ריאלי ברשימה, כך שנציגי 'הקטנות' ייאלצו לסגור דילים עם נציגי הקהילות הגדולות, מה שיביא לתוצאה הרצויה: רשימת נציגים לא גדולה, בה לכל נציג יש מחויבות לדאוג לאינטרסים של כמה קהילות קטנות.

דרישות גבוהות. חברי העירייה ורבנים בכינוסצילום: דרישות גבוהות. חברי העירייה ורבנים בכינוס
דרישות גבוהות. חברי העירייה ורבנים בכינוס




על פי הסיכום שהושג בין הנציגים, תוקם הנהלה שתקבע את המשך הדרך. האם ילכו הכלל-חסידיים ברשימה נפרדת מ'יהדות התורה' או שמא יחברו אליה עם רשימת המועמדים שתיקבע בבחרות? התשובה לשאלה המסקרנת תלויה בעיקר בתשובה לשאלה איך יבלעו נציגי שלושת החסידויות הגדולות את הגלולה המרה.

גורמים בכירים ב'סיעה הכלל-חסידית' אומרים כי הם ידרשו שוויון מוחלט בנציגות בעירייה. נכון להיום, לגור יש 2 נציגים, לויז'ניץ -2 ולבעלזא אחד. לאור הנתונים, מתכוונים הכלל חסידיים לדרוש לפחות חמישה מקומות. אם לא תיענה דרישתם, הם ישקלו ריצה ברשימה נפרדת.

הקהילות

רשימה חלקית של הקהילות המאוגדות ב'סיעה הכלל-חסידית': אוז'רוב. סערט ויז'ניץ. אלכסנדר. אשלג (2). ספינקא (4). בויאן. ערלוי. בוהוש. פינסק-קרלין. ביאלא (3). פרמישלאן. צאנז. קאמארנא. ויז'ניץ-מונסי. קארלין. זוועיהל. קרעטשניף (2). לוקווע-וולברוז. לעלוב. שומרי-אמונים. מודזיץ. באבוב. מכנובקא. נאראל. ברסלב. נדבורנא. חוג חתם-סופר (2). סדיגורא. מונקאטש. סטריקוב (2). חב"ד. סלונים. סקווער. סלאנים. מאקווא, ועוד.

ליצמן: "מברך על המהלך"

ח"כ יעקב ליצמן לא הסכים להגיב, מעבר לכמה מילים לא מחייבות: "אני מברך על המהלך. בחירות פנימיות הן דבר מבורך".

אך לגורמים אנונימיים בחסידויות הגדולות יש בהחלט מה לומר: "שוב פעם מאיר פרוש מעורר מהומות, הפעם בצורה בה הוא לא מעורב רשמית, אבל טביעות אצבעותיו ניכרות היטב במהלך", אומר אחד מהם.

גורם אחר ידע לומר כי קוסטליץ מנסה לשמור על כסאו. "כיום הוא יושב בעירייה על משבצת של גור, שהוענקה לו בחינם. הוא חושש שבבחירות הבאות לא יישמר לו מקום, ולכן הוא הלך למהלך, בשביל להישאר בעירייה. כך או כך, לא ניכנע לסחטנות".

האם הנתונים שהוא הציג לגבי מספרי המשפחות בקהילות הגדולות אינם נכונים? התעקשנו.

"על פי הידוע לי, גור מונה 2250 משפחות בבני ברק, בעלזא – 700 ווז'ניץ מונה קצת מעל 1000", נענינו.

דהיינו - המספרים שהוצגו אינם רחוקים מהמציאות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 73 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד