י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המשבר בחינוך העצמאי גולש לקראת פילוג

במכתב חריף ונוקב מזהיר מזכ"ל אגו"י חנוך זייברט: אם תדחה 'דגל' את ההצעות לשלום בחינוך העצמאי, לא תצעד עימם אגו"י בבחירות לרשויות. גפני: לא נגיב רשמית למכתב. אכנס להציג אותו בפני גדולי ישראל

ח"כי ועסקני יהדות התורה. צילום: שוקי לרר
ח"כי ועסקני יהדות התורה. צילום: שוקי לרר

רוחות מלחמה בעוצמה המנשבת בימים אלו בחזית הפנימית ביהדות התורה, לא נרשמו כבר שנים רבות. לראשונה מאז הקרע הגדול בשנת תשמ"ט מאשר גורם מוסמך ובכיר במפלגה, ועל נייר מכתבים רשמי של התנועה, כי האפשרות של פילוג איננה עוד חלום רחוק ורע, אלא אופציה העלולה להתממש כבר בחודשים הקרובים.

את המסר החד משמעי והנוקב הזה העביר השבוע מזכ"ל אגו"י, חנוך זייברט, במכתב אישי הממוען ישירות למזכ"ל דגל התורה ח"כ משה גפני. המכתב נשלח בעותק אחד בלבד ובשני הצדדים הוסכם כי הפעם, ובאופן חריג ביותר, הוא לא יודלף לתקשורת. על מידת קיום ההסכם יעידו השורות הבאות והמכתב המצולם בזאת לעיני כל ישראל.

זייברט פותח את מכתבו בתיאור המצב בחינוך העצמאי, ובעיקר בדרישתה של אגו"י להכנס מיד למו"מ כדי להסדיר מחדש את המעמד של החינוך העצמאי. "אך משום מה ולמרות שפניתי אילך בנידון שוב ושוב על מנת להשכין שלום וכו'- פנייתינו הושבה ריקם".

זייברט מדגיש כי הפניות לא פסקו אף ליום אחד מאז פטירתו של הרב מאיר לוריא ז"ל (גם במכתב זה לא ניתן התואר מנכ"ל למנוח - י.ר)\ אך ללא הועיל. ברוח תשעת הימים נכלל במכתב גם המשפט המרטיט הבא: " בימים אלו של חורבן הבית, בהעדר אהבת חינם, אני מעדן את מילותי, אני חושש מחורבן הבית השלישי אך לא באשמתינו".

לחץ להגדלהצילום: לחץ להגדלה
לחץ להגדלה

משלב התיאורים המטאפוריים מגיע זייברט מהר מאוד לשלב המעשי שאף הוא שחור משחור. "אם לא נקבל תשובה להצעתינו הרי שלא תוותר לנו כל ברירה\ אלא להסיק ששוב הרחקתם את דרך השלום ובחרתם עקרונית ומעשית בדרך המחלוקת, דרך הטומנת בחובה את ההרס ליהדות החרדית".

מזכ"ל אגו"י גם לא מהסס לנקוב את מחיר ההרס. "מכאן גם נסיק כי מאחר ובחרתם ללכת במדרון החלקלק של פילוג כולל ביהדות החרדית הרי שפילוג זה ישפיע במישרין גם על הבחירות הקרבות ביהדות החרדית. לא נוכל לשלב ידיים ולפעול ביחד במערך הבחירות לרשויות המקומיות כאשר אינכם חפצים בשלום ובעצם אף מתנגדים לו נחרצות".

סיום המכתב מלווה אף הוא באזהרות חמורות מצד אחד ובקריאה לשלום ברגע האחרון. "ימים יגידו והציבור ידע בשל מי הרעה הזאת ובשל מי נטשה המערכה. עם זאת עדיין לא סגרנו את הדלת בפני הבאת השיוויון והשלום כיאה וכנדרש".

בדגל התורה קיבלו את המכתב ונכנסו מיד לכוננות קרב. המכתב דנן הוא לא עוד התנצחות בכתובים כפי שהיה, וסוקר כאן בהרחבה, בחודש האחרון בין שני הצדדים. מדובר באולטימטום לקראת מלחמה אמיתית. המסר העולה ממכתבו של הרב זייברט לא זקוק לפרשנות נילוות כדי לעמוד על עוצמתו. השורה התחתונה היא ברורה: אם דגל התורה לא תסכים להסדר בחינוך העצמאי הרי שאגו"י לא תשתף איתה פעולה בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות.

בדגל התורה מעריכים כי האיום המרכזי הוא בבני ברק, שם עומד לרוץ איש התנועה לראשות העיר. אם אגו"י לא תתמוך בו בעקבות העולה מן המכתב תתפתח מלחמת עולם אמיתית. "החישוב שלהם הוא שאם הם לא יתמכו במועמד שלנו לראשות העיר אנחנו לא נתמוך במועמד אגו"י לראשות ירושלים שהוא ח"כ פרוש. בכך תצוד הסיעה המרכזית שני ציפורים במכה אחת. גם בבני ברק וגם בירושלים".

אבל בדגל לא מתכוננים לאפשר לתסריט זה להתגשם. "אם לא תהיה תמיכה בבני ברק הסיפור לא יגמר בירושלים אלא בכל הארץ. ואז אין לנו ספק שגדולי התורה יתערבו כדי למנוע את הפילוג והקרע הסופי ביהדות התורה". להערכתו של הבכיר בדגל התורה המכתב הוא יותר הצהרת כוונות מאשר כוונה אמיתית לצאת למלחמה כוללת.

מסיבה זו מסרב כנראה ח"כ הרב משה גפני להגיב במכתב משלו (והוא יודע לכתוב מכתבים נוקבים) ומסתפק בתגובה הבאה: אכנס לגדולי התורה שלנו ואציג בפניהם את המכתב.

בכיר אחר בדגל ממש לא מבין את פשר המהומה שקמה. "אנחנו אלה שדורשים כל הזמן להכנס למשא ומתן עם אגודת ישראל, אך לא רק עם זייברט וחבריו אלא עם כל הסיעות באגודת ישראל. מספר פעמים פנינו אליהם בדרישה לשבת עם משלחת מאוחדת מטעמם אך בגלל שהסיעה המרכזית לא מסתדרת עם שלומי אמונים אין ביכולתם להרכיב משלחת ועוד יש להם את החוצפה לבוא אלינו בטענות".

מגיב נוסף הוא דוד נחמן בלוי, איש החינוך הוותיק, שהמכתב היה גם מול עיניו. "באיזה סמכות זייברט כותב מכתבים על בלנק של מרכז אגודת ישראל שמייצג את כל הסיעות, בזמן שהוא מביא רק את עמדת הסיעה המרכזית. מי שמדבר על חורבן הבית זה מי שגורם לו בעצמו". נאום ד.נ בלוי.

גורם בכיר באגו"י, בתגובה לתגובת דגל: מדובר בדמגוגיה לשמה. בדגל יודעים בדיוק עם מי צריך לשבת והם מתחמקים מכך בתואנות שווא. אנחנו לא מוכנים להמשיך במשחק הזה ולכך בדיוק נועד המכתב.

לדברי בכירים בדגל אפשר להגיע להסדר זמני בחינוך העצמאי בתוך עשר דקות. " אנחנו הסכמנו שאלה שנמצאים כעת בחינוך העצמאי ינהלו אותו. היו"ר הרב אברהם לייזרזון והמשנה למנכ"ל הרב צבי בוימל. כל הצרות החלו כאשר גורמים מבחוץ (כנראה המינוי של זייברט לעוזרו של לייזרזון - י.ר) נכנסו לבניין והחלו לנסות לנהל שם את העניינים. לזאת לא נסכים בשום פנים ואופן".

בכירי הסיעה המרכזית בתגובה: דגל התורה לא תקבע לנו מי יהיה הנציג שלנו בחינוך העצמאי. וחוזר חלילה.

בדגל התורה מאמינים כי המשבר יחלוף ולכן הם כבר נערכים לקראת הסדר הקבע בחינוך העצמאי שיכלול הקמת עמותה חדשה. בעמותה יהיו, לפי התוכנית בדגל, עשרה חברים שמתוכם חמשה נציגי התנועה.

ביום שני השבוע נועדו הרב מרדכי קרליץ והרב אריה דביר עם הגרי"ש אלישיב בנושא זה. השניים הציגו בפניו רשימה של חמשה רבנים מטעם דגל התורה שיהיו בהנהלת העמותה וביקשו את הסכמתו. הרשימה כוללת את הרב רוזן, הרב חזקיה משקובסקי, הרב אליעזר סורוצקין, הרב דוד שפירא ור' יצחק לורנץ, בנו של הרב שלמה לורנץ, אחד משלושת החברים שנותרו באגודה העותומנית הנקראת החינוך העצמאי.

ואולם הגרי"ש אלישיב השיב כי מן הראוי שהרבנים המכהנים בוועד הרבנים של דגל התורה הם שייצגו אותה בהנהלת העמותה. אם וכאשר תקום במועד בלתי ידוע.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד