י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בָכוֹ תִבְכֶּה בַלַיְלָה • גולשים מצלמים

במוצאי שבת הקרובה יחול צום ט' באב • יהודים בכל רחבי העולם יצעדו דומיה לבית הכנסת, ישמעו מגילת איכה ויקראו קינות • 'בחדרי חרדים' מזמין את גולשיו, לצלם את אמירת הקינות • פרויקט מיוחד

קינות, בכותל המערבי (צילום: מנח זרקא)
קינות, בכותל המערבי (צילום: מנח זרקא)



מיד עם יציאת השבת הקרובה, פרשת דברים, ישילו מעצמם מיליוני יהודים ויהודיות בכל רחבי תבל את מלבושי השבת, ויצעדו בראש מורכן לעבר בית הכנסת כשבידיהם קינות. הם ייכנסו לבית הכנסת בדממה, ויהפכו את הכיסאות והספסלים, עד כדי שלא יגבהו משלושה טפחים.

אחרים יבואו עם כסאות פלסטיק מקוצצי-רגליים, הילדים יתרוצצו בין גזעי הברושים ויאספו 'בובקעס'. כולם ינעלו נעלי בד, פלסטיק או נעלי בית. באי בתי הכנסת, שאך עתה סיימו סעודה שלישת דשנה במיוחד, יפתחו בתפילת ערבית שקטה. אווירת הנוגים בבית הכנסת תגבר. ואז יפצח בעל הקורא בקול מתנגן, עמוק וחודר.

"איכה ישבה בדד העיר רבתי עם היתה כאלמנה, רבתי בגויים שרתי במדינות היתה למס". הציבור כולו יצטמרר ויתכנס, הרגישים יזילו דמעה ראשונה, והקשוחים שבגברים ישפילו מבטם. "בכו תבכה בלילה ודמעתה על לחייה אין לה מנחם מכל אוהביה, כל רעיה בגדו בה היו לה לאויבים".

קריאת מגילת איכה תסתיים, והמתאספים יחלו באמירת קינות חרישית. מדי פעם תשמע זעקה חנוקה בחלל בית הכנסת. "על הר ציון ששמם, אוי!". בשריד המקודש, בכותל המערבי שבירושלים, יתאספו עשרות אלפים, מכל העדות והחוגים, ויבכו את השריפה הגדולה אשר שרף ה'.

הפרושים בירושלים יקראו את המגילה בברכה ולאור הנר, בבית המדרש ויז'ניץ יישא ר' אהרן טויסיג את משאו הנוקב לעומק הלילה, באזני אלפי חברים מקשיבים, ובכותל, למחרת, יבואו מנהיגי העדה האתיופית לשאת בכי ונהי בשפתם המיוחדת לק-ל שוכן מרומים.

ביום ט' באב עובר העולם היהודי כולו לאבל. אפילו כלי התקשורת, כמו הציבור הרחוק משמירת תורה ומצוות בכללותו, מבינים את משמעותו של היום הנורא, בו נחרב שריד בית מקדשנו, ומשתדלים להוסיף נופך של אבל בסדר יומם.

צלמו, שלחו ונפרסם

'בחדרי חרדים' מזמין אתכם, הגולשים, להשתתף בפרויקט מיוחד. בין אם נשאתם קינות בכותל המערבי, אצל האדמו"ר בבני ברק, בבית מדרשו של הגר"ע יוסף, אצל רבי שמעון בר יוחאי, באוסטרליה, ברוסיה, בארה"ב או סתם בבית הכנסת השכונתי. צלמו את אמירת הקינות ושלחו אלינו.

בליל הצום תעלה באתר, בעזרת ה' ובלי נדר, גלריה מיוחדת ובה התמונות שלכם. נשמח אם תשתתפו, ובהמוניכם. יש לציין את שם בית הכנסת/המקום בו צולמה התמונה, ואת מיקומו. אם תוסיפו בקשה למתן קרדיט, נשמח לפרגן לכם.

כתובת מייל למשלוח התמונות: [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד