י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אולם "הסעודה האחרונה": בג"ץ הוציא צו מניעה

בג"ץ הוציא צו מניעה נגד עבודות של מכון יהודי במתחם "הסעודה האחרונה" הקדוש לנוצרים. עמותה נוצרית טוענת: "מכון שאקי" מחזיק במקום שלא כדין והחל בעבודות הפוגעות באתר. המכון: הם שקרנים

כלייזמרים בקבר דוד. צילום: נחמן וייס
כלייזמרים בקבר דוד. צילום: נחמן וייס


סכסוך משפטי בין נוצרים ליהודים על עתיד אולם "הסעודה האחרונה" בהר־ציון בירושלים: בעקבות פנייה של עמותה נוצרית, הטוענת כי המקום מוחזק שלא כדין על ידי עמותה יהודית המבצעת בו שינויים, הוציאה נשיאת בית המשפט העליון צו ארעי האוסר על המשך העבודות במקום ומונע זמנית את אכלוסו.

האולם נמצא בקומה העליונה של קבר דוד המלך. בג"ץ נדרש להיסטוריה העתיקה של הנצרות אודות במקום, בעקבות עתירה יוצאת דופן שהגישה העמותה הקתולית "טנקרדי‭."‬ העמותה, שרוב חבריה הם קתולים אזרחי ישראל, פועלת ל"שימור והצלה של אתרים צלבניים ולחיזוק הערכים המסורתיים של הכנסייה הקתולית בקרב מאמיניה במדינת ישראל‭."‬

העמותה הנוצרית טוענת כי עמותה יהודית בשם המכון לחקר המשפחה ודיני המשפחה בישראל, שנוסדה על ידי השר המנוח פרופ' אבנר שאקי ז"ל, ונקראת גם "עמותת שאקי‭,"‬ מחזיקה בחלק מאחד הנכסים החשובים ביותר לנוצרים בישראל.

לטענת העותרת חלק מן המתחם הקדוש לנוצרים במנזר נמסר לגורמים יהודים פרטיים, בהם עמותת שאקי, שהיא, לטענתה, "עמותת קש" המשמשת "מסווה להחזקה בלתי חוקית" בנכס.

על פי העתירה פלשו אנשי העמותה היהודית למקום ברשות משרד הדתות עוד בשנות ה־70. מאז, כך נטען, עמד הנכס סגור ולא מאוכלס, הוא לא חובר לתשתיות חשמל, מים וביוב ולעמותה לא היתה כל פעילות כספית.

העמותה הנוצרית פתחה משום כך בהליכים משפטיים להביא לפירוק עמותת שאקי, והיא תובעת מרשות הפיתוח לפנותה מהמקום. ואולם, לטענתה, לא רק שהדבר לא נעשה, אלא שעמותת שאקי החלה במאמצים, באישור רשות הפיתוח, לקדם את החזקתה באתר, והחלה לבצע בו עבודות בהיקף נרחב במטרה להכשירו לאכלוס וחיבורו לתשתיות מים, ביוב וחשמל.

"עבודות אלה‭,"‬ מאשימה העותרת, "גורמות נזק עצום למקום קדוש ולאתר עתיקות מן המעלה הראשונה. הן כוללות עקירת רצפות עתיקות בעלות ערך ארכיאולוגי, היסטורי ודתי, גירוד טיח מקורי עתיק מן הקירות, ניתוץ דלת מסותתת באבן עתיקה וחפירה של הרצפה, כל זאת ללא פיקוח רשות העתיקות‭."‬

העמותה הנוצרית הגישה תלונה למשטרת ירושלים ולארכיאולוג המחוז על פגיעה במקום קדוש.

רשות העתיקות הודיעה מצדה למשטרה כי אישרה בדיעבד את העבודות וכי לא נגרמו נזקים לעתיקות. העותרת מאשימה את הרשות כי היא פועלת "לטובת עמותת שאקי, מתוך שיקולים זרים, חוסר תום לב ובניגוד לחוק‭

בעתירה נאמר עוד כי כיום אין לנוצרים הקתולים בכל המתחם מקום אחד בו הם יכולים לממש את חופש הגישה והפולחן למקום "הקדוש להם תחילה‭,"‬ ולכן מתבקשות הרשויות בישראל להקצות להם לשם כך את הנכס בו מחזיקה עמותת שאקי.

בתגובה שהגישה עמותת שאקי לבג"ץ, באמצעות עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, היא מאשימה את ברתולדי בהגשת "תצהיר שקרי‭,"‬ שגרם להטעיית בית המשפט ולהוצאת צו המניעה הזמני. היא טוענת כי הנכס מוחזק בידיה כדין משנות ה־‭,70‬ וכי משרדיה ואנשיה פעלו משם. היא מכחישה בתוקף שיש כוונה לאכלס את המקום.

עמותת שאקי מסבירה כי החזקת הנכס מצריכה עבודות תחזוקה ושיפוץ מפעם לפעם ולכן היא דואגת לתחזוקתו השוטפת, כפי שעשתה עתה, באישור ובפיקוח רשות העתיקות. לדבריה מבקש ברתולדי להקים במקום מיזם תיירותי.

בחודש הבא ייערך דיון בבג"ץ בסוגיית הוצאת צו הביניים.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד